KaDO Bekende tv-commercials van Ubachs en/of van Van Velsen Nummer 17/16 september 1991 1)9(111 ven Apeldoorn bellen. gens en ineens denk je: Hé, ik zit nu al twee meter diep en ik heb het nog niet gevonden. Dan begin je weer op een ander stukje.' Voorstellen Het creatieve top- duo Ubachs en Van Velsen trok zich vervolgens terug op Vlieland. Ze wil den zich zonder enige afleiding kun nen bezinnen op een nieuwe campag ne. 'Uiteindelijk kwam de lijn eruit', ver telt Ubachs. 'De Rabobank is veel unieker en beter dan de meeste men sen zouden denken. Het is onvoldoen de bekend wat de echte Rabobank is. En dat komt omdat dat nooit of onvol doende is gecommuniceerd. De bank heeft zich gewoon niet genoeg of goed genoeg voorgesteld.' Zonder het te weten hebben ABN AMRO en NMB Postbank een grote rol gespeeld bij het idee van de hernieuwde kennisma king. Ubachs: 'Door de fusies zijn de andere grote banken verplicht met een nieuw gezicht naar buiten te komen. Zij gaan zich presenteren aan het Ne derlandse volk. Dus moet ook de Rabobank zich opnieuw voorstellen. En met vrijblijvende advertenties kom je er dan niet.' Dag en nacht Ubachs en Van Velsen namen vanaf Vlieland hele pril le schetsen van 'Rabobank. Aange naam.' mee naar het thuisfront. Op dat moment bleek, dat een heleboel ideeën die er al lagen binnen dat stra mien pasten. Daarna gingen zo'n vijfender tig mensen van het reclamebureau kei- Pieter van Velsen (36) werkt sinds maart dit jaar bij Saat- chi Saatchi. Ontwikkelde onder meer campagnes voor 'Melk, de witte motor', NRC Handelsblad, Volkskrant, Duyvis, Sony en Smiths. hard aan de slag. Van Velsen: 'De laatste vier weken voor de presentatie van onze ideeën aan de Rabobank hebben we er echt dag en nacht aan gewerkt. Drie, vier uur ge slapen. We waren nergens anders mee be zig-' Wim Ubachs (35) werkt sinds een jaar bij Saatchi Saatchi. Hij was onder meer verantwoordelijk voor ad vertenties van Centraal Beheer ('Even Apeldoorn bel len'), Volkswagen, Ikea, Dommetsch Bier, Duyvis, Saab en McDonalds. Geheim Bij een competitie is geheim houding een eerste vereiste. Zeker de con currentie mag geen enkel idee krijgen van waar de ander mee bezig is. Zo moest de studio van Saatchi beschik ken over 'gezette' letters om de woor den Rabobank en Aangenaam te kun nen vormen. Die letters worden door een externe zetterij gemaakt, en de re clamewereld is klein. Van Velsen be dacht een list en liet de zetterij de slo gan 'De Rabobank alleen op maandag gesloten' maken. 'Op die manier had den we toch de beschikking over alle letters die we nodig hadden en konden we 'nieuwsgierigen' op het verkeerde spoor zetten', lacht hij. Zelf overtuigd Zijn Ubachs en Van Velsen ook persoonlijk betrokken bij de Rabobank? 'Absoluut', stelt Ubachs. 'Je moetje een bedrijf of pro- dukt eigen maken. Je moet er eerst van gaan houden.' Van Velsen vult aan: 'Als je mensen wilt overtuigen, moetje zelf ook overtuigd zijn. En je moet eerlijk zijn. Campari is zo'n voorbeeld. Dat is puur gewoon niet te drinken. Dus dan moet je geen campagne maken die zegt dat het het lekkerste is watje ooit hebt gedronken. Dus zegje, doe er jus d'orange bij. En: Campari moet je ge dronken hebben, al is het maar eens in je leven.' Ubachs: 'Het is niet altijd gemak kelijk. Je hebt niet met alles en iedereen even veel affiniteit. Toch is er elke keer weer iets wat je aanspreekt. Een sterk punt. En in het geval van de Rabobank ging het om heel véél sterke punten.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 27