'Je moet eerst van zo'n bedrijf gaan houden' Rabo band Nummer 17/16 september 1991 Een zo strak georganiseerde competitie komt weinig voor 'Het idee is op Vlieland ontstaan' Wim Ubachs en Pieter van Vel sen, de twee creatieve directeu ren van Saatchi Saatchi Ad vertising. Een week afzondering op Vlieland - met uiteraard wèl een Rabobank in de buurt - zorg de ervoor dat uit dit creatieve duo het idee voor 'Rabobank. Aangenaam.' werd geboren. Maar daarvoor èn daarna ge beurde er heel veel meer. Ofte wel, het creatieve proces rond om het 'account' Rabobank. (wvbmmSSm Veel waardering van Wijffels voor reclamebureaus getjes die fout gingen. Er waren sheets weg, de zaal was niet gestofzuigd. Wim Ubachs vroeg uit een soort bijgeloof waar om we niet dezelfde broodjes gaven als de eerste keer. Van die dingen.' Grote bende Het Amstelveense Saat- chi bleef samen met Publicis/Prad over in de strijd. Janssens: 'Dat hoorden we al vrij snel. Men wilde nog één keer met ons pra ten. Persoonlijk interpreteerde ik dat als 'goed nieuws'. Maar niet iedereen had dat gevoel.' Janssens onderbrak voor dat ge sprek zijn vakantie in Portugal. Op 12 juli was het lang verwachte moment daar. Hoofddirectievoorzitter Herman Wijffels belde hoogstpersoonlijk om het heuglijke nieuws mee te delen. Saatchi-directeur Mark Cunningham en de creatieve directeu ren Wim Ubachs en Pieter van Velsen zaten gezamenlijk aan de telefoon. 'Jammer ge noeg was ik er zelf niet bij', zegt Janssens, maar het was een historisch moment. Daarna was het groot feest en werd het één grote bende!' De studio van Saatchi Saatchi Advertising: Met man en macht wordt gewerkt aan de advertenties, bijsluiters, folders en andere campagnematerialen. M M at er met ons is gebeurd, moet straks ook met de consument WW gebeuren', stelt Van Velsen. 'Hoe meer je van de Rabobank te weten komt, des te interessanter die organisatie wordt. Het is bijna of je tegen jezelf zegt: Goh, dat ik dat niet eerder heb geweten.' Van Velsen verwoordt daarmee in feite het doel van de campagne: (opnieuw) kennis maken met de Rabobank. Basis Vanaf het moment dat in april dit jaar de competitie om de Rabobank werd uitgeschreven onder vier reclamebureaus, was Saatchi Saatchi totaal 'Rabo-min- ded'. Hoewel het bureau al 19 jaar de recla me voor de particulierenmarkt van de Rabo bank verzorgt en de Rabobank al goed kent, begon men bij de basis. Het zogenaamde Rabobank-beleidsteam - bestaande uit zes Saatchi-directors - maakte onder meer een grondige analyse van de Rabobank. Alles wat de Rabobank de afgelopen jaren in de publiciteit heeft gezegd, werd bekeken. Daaruit bleek volgens het reclamebureau dat de Rabobank écht anders is dan andere banken. Het hele bijzondere coöperatieve karakter, samen met de toonaangevende positie die de Rabobank heeft op heel veel markten, maakt volgens Saatchi de Rabo bank onderscheidend van concurrent-ban ken. Tuin omspitten Met die gegevens en met de instructie van de Rabobank, gingen binnen Saatchi verschillende teams aan het werk om strategische routes te bepalen. 'Dat houdt in dat bekeken wordt welke rich ting een campagne op zou moeten gaan', legt Ubachs uit. 'Dat heeft een paar weken geduurd. Daarna was er voldoende basis materiaal om intern te bekijken of het wat 1 w±^t5Tï73ïkm«Ti I kon worden. Je kunt namelijk wel een idee, een strategie hebben, maar de proef op de som is dan toch de campagne die je daaruit moet proberen te maken. En dan blijkt het soms een doodlopende weg te zijn.' Van Vel sen vergelijkt dat proces met het graven in een tuin: 'Je weet dat er ergens iets moet liggen, maar je weet niet waar. Je begint er- De hoofddirectie is intensief betrok ken geweest bij de keuze van het reclamebureau. In twee weken kreeg zij van alle vier bureaus presentaties van ieder vier uur te zien. Wijffels over de competitie: 'We hebben uit al die presen taties veel geleerd van hoe men ons ziet in de markt. Het was een moeilijke keu ze. Als je het helemaal voor het zeggen had gehad, dan hadden we uit de vier bu reaus verschillende mensen gepakt en daaruit één nieuw bureau samengesteld. Het ene bureau was heel sterk in de ana lyse, het andere bureau in het bedenken van de soort boodschapppen en weer een ander was heel sterk in het vertalen van boodschappen naar hanteerbare re clame-uitingen. Kortom, een differentia tie van talent. Uiteindelijk viel de keuze op Saatchi Saatchi. Een bureau dat we al kenden, maar dat nagenoeg een nieu we bemanning heeft gekregen. We waren bijzonder onder de indruk van de kwaliteit van de creatieve kant van het bureau. Dat heeft uiteindelijk een belangrijke rol gespeeld.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 26