In de ban van de Rabobank reclamebureaus De competitie: De instructie Rabo band aan de vier Een competitie tussen reclamebureaus, in vakkringen ook wel een 'pitch' genoemd, is een uiterst serieuze strijd. Er staat voor een re clamebureau - vooral bij een groot account als de Rabobank - ont zettend veel op het spel. Financieel en qua aanzien. André Jans bij Saatchi Saatchi vertelt over de bureau maandenlang in de ban hield. sens, managing director spannende strijd die 'zijn' Nummer 17/16 september 1991 De door SCAN geleide bureaucompe titie werd voorafgegaan door een zoge naamde briefing. Alle bureaus kregen uit voerige informatie over de Rabobankor- ganisatie. Daarna hadden de bureaus twee maanden de tijd om hun campag nes voor te bereiden. De presentaties aan respectievelijk communicatie- en marketing verantwoordelijken en een de legatie van de hoofddirectie moesten de volgende inhoud hebben: Algemene bureau-introductie. Twee voorbeelden van werk voor an dere klanten. Analyse van de communicatie van Ne derlandse financiële instellingen. Voorstel voor een zogenaamde merk- campagne over de Rabobank als to taal. Voorstel voor produktcampagnes (in samenhang met de merkcampagne). Voorstel eventuele samenwerking met de Rabobank. André Janssens: (47) 'ledereen binnen het bureau leeft tijdens een competitie onder ontzettende spanning. odra je als bureau hoort dat je meedoet in een competitie, wordt er druk gespeculeerd. Wie doen er nog meer mee? Hoe zouden zij het aanpakken?' Janssens weet precies hoe het gaat in het kleine reclamewereldje, 'le dereen kent iedereen, en daarom is ge heimhouding ook zo belangrijk', vertelt hij. 'In het geval van de Rabobank wilden wij van het begin af aan èn als bu reau goed overkomen èn een campagne presenteren die direct bruikbaar zou zijn. We vonden ook gewoon dat ze voor ons moesten kiezen. Wij zijn ervan overtuigd dat wij weten hoe de Rabobank haar gezicht naar buiten toe moet bepalen. Wij hebben ook maar één campagne-voorstel gedaan.' Vier bureaus In april nodig de de Rabobank vier vooraan staande reclambureaus uit om deel te nemen aan de bureaucom petitie: ARA/BDDP, FHV/BBDO, Pu- blicis/Prad en Saatchi Saatchi. De laatste twee werkten al voor de Rabobank; Publicis/Prad ver zorgde de reclamecampagne voor de bedrijvenmarkt en de interna tionale activiteiten. Saatchi was tot nu toe het bureau voor de par- ticulierenmarkt. SCAN De competitie werd begeleid door het Amsterdamse SCAN. SCAN houdt zich voor een groot deel bezig met het be geleiden van bureaukeuzes en denkt mee over reclamestrategieën. 'SCAN heeft de competitie volgens een heel strak schema begeleid', meent Janssens. 'Van te voren stond bijvoorbeeld exact vast wat er in de presentatie aan bod moest komen en hoe lang dat mocht duren. Eén van de spelre gels was ook dat er nauwelijks contact met de bank mocht zijn. Als iets niet duidelijk Het in Amstelveen gevestigde Saatchi Saatchi Advertising is onder deel van Saatchi Saatchi Advertising Worldwide. In Nederland werken een kleine honderd mensen, wereldwijd telt Saatchi 135 reclame bureaus in 62 landen. was, konden we het wél vragen, maar dan kregen de andere deelnemers aan de com petitie ook het antwoord. Dus wij hebben weinig gevraagd...!' Keihard werken Na een aantal weken bleek dat de campagne zou worden opge bouwd rondom het thema 'Rabobank. Aan genaam.' 'Dan komt het spannende van een competitie', vindt Janssens. 'Als er eenmaal voor een thema is gekozen, kun je niet meer terug. Welke twijfels er ook nog mogen komen. Er moet zo ontzettend veel gebeuren. Dan wordt het gewoon keihard buffelen voor iedereen.' Spanning Op 20 juni hield Saatchi haar eerste presentatie voor de Rabobank- mensen die verantwoordelijk zijn voor de marketing en publiciteit van verschillende segmenten bij de bank. Janssens: 'Einde lijk was het moment daar. Je kunt je ideeën laten zien. leder een binnen het bureau leefde on der ontzettende spanning: Hoe zou het worden opgepakt? Op het moment dat de mensen van de Rabobank bij ons de deur uit stapten, kwamen onze mensen direct binnen om te vragen hoe het was gegaan. Maar we kon den niets zeggen, ledereen van de Rabobank hield zich op de vlakte. We konden wel wat twin kelingen in de ogen zien, maar dat zegt helemaal niets. We wa ren compleet in het ongewisse.' Bijgeloof De tweede presentatie was op 2 juli. Toen was het de beurt aan een delega tie van de hoofddirectie om Saat chi onder de loep te nemen. 'Die tweede keer was ik ontzettend nerveus', herinnert Janssens zich. 'Ik dacht eerst: Dat doen we wel even, de eerste keer is het toch ook goed ge gaan. Maar ineens waren er allemaal din-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 25