Campagne 'Tussensprint': In korte tijd duidelijk maken dat de Rabobank een toonaangevende bank is O mm SI iiiiin 14' Hebben we mm ons eigenlijk ooit wel goed aan u voorgesteld? Rabo band Vanaf deze week vertelt de Rabobank méér over zichzelf. Stelt zij zich (opnieuw) aan Nederland voor. Met pagina-grote adverten ties, steeds twee in één en dezelfde krant. Met folders en bijslui ters. Met affiches en etalagematerialen in de bank. Iedere week wordt in de Nederlandse dagbladen een ander belangrijk, vaak ten onrechte onbekend, aspect van de Rabobank belicht. Het begint deze week met de vraag: 'Hebben wij ons eigenlijk ooit wel goed aan u voorgesteld?' Die advertentie staat ook op de voorpagina van deze speciale Raboband. Op de pagina hiernaast de tweede advertentiepagina met het antwoord. Het belooft een spraakma kende campagne te worden. In deze Raboband de achtergronden en bijzonderheden. <2 L> -.-i: Mm HBS jfci ifegj s§g p|| M I f; tjllfilP ine.! t;i Rabobank. Aangenaam. De nieuwe reclame campagne. Raboband volgt het op de voet Nummer 17/16 september 1991 nder de codenaam 'T' van Tus sensprint heeft reclamebureau Saatchi Saatchi een imago campagne ontwikkeld. Nadat Saatchi met haar voorstellen voor een nieuwe reclame-aanpak een competitie tussen vier reclamebureaus won, is in zeer korte tijd dit onderdeel van de voorge stelde totale reclamecampagne verder uitgewerkt. Omdat wordt verwacht dat ABN AMRO zich nog deze maand via een introductiecampagne zal presente ren, is besloten niet met de Rabobank- campagne te wachten tot het eind van dit jaar. Deze week gaat de reclame campagne van start. Kennis corrigeren De Tussensprint is bedoeld om de doelgroepen op de hoogte te stellen van belangrijke ken merken van de bank. Willem Lageweg, hoofd Communicatie en Public Rela tions: 'We willen in korte tijd een aantal achterstanden op het terrein van ken nis over onze identiteit corrigeren. We zijn gewoon beter en anders dan veel mensen denken. Het is daarom nodig om onze minder bekende kanten eens goed aan de markt voor te stellen. Op korte termijn streven we ernaar dat van de doelgroepen 75 procent op de hoog te is van de belangrijkste kenmerken van onze bank.' Voorstellen In de eerste adverten ties stelt de Rabobank de vraag of zij zich wel goed heeft voorgesteld. Met andere woorden: Weet iedereen wel wie en wat de Rabobank is. Lageweg: 'Men moet weten dat wij een coöperatieve bank zijn. Dat wij tot de sterkste banken van de we reld behoren. Met inmiddels een behoorlijk buitenlandbedrijf. Dat wij de bank voor on dernemers zijn. Dat wij, als het gaat om houding en betrokkenheid, anders zijn dan andere banken. We zijn gewoon een toon aangevende bank. Veel mensen in de eigen organisatie, realiseren zich dat niet. Daar Culturele hoofdstad Madrid - schreeuwt om miljoenen UHIIllIlIlj SiMnni'f] tJImfsl sjilüfi i rtjHii ;«r n l.mimi 3 IISi!! I 'HM De eerste advertentie uit de reeks van zes. leder advertentie bestaat uit twee hele pagina's. Op de één staat de vraag, op de ander het antwoord. gaan we met deze Tussensprint-campagne iets aan doen.' Opvallend In de toonzetting van de cam pagne zitten een paar nieuwe elementen. La geweg noemt daarbij begrippen als onder scheidend van andere banken, zelfbewust, persoonlijk, eerlijk en opvallend. Over dat Vanaf deze week doet de Rabobank iets aan haar imago. Onderzoek heeft uitgewe zen dat veel Nederlanders een ander beeld hebben van de Rabobank dan zij in werkelijk heid is. De bescheidenheid wordt verlaten. Een opvallende reclamecampagne moet er toe bijdragen dat het beeld overeenkomt met de werkelijkheid. Het is het begin van een nieuwe reclame-aanpak. In deze en in de komende nummers van Raboband uitge breid aandacht voor de campagne en de achtergronden, in dit nummer informatie over de uitgangspunten, over de eerste ad vertentie en over de reclamematerialen. laatste element zegt Lageweg: 'Dat heeft in de discussies over de campagne meer ac cent gekregen. Onze communicatie was, vin den we zelf, te weinig opvallend. We gaan er van uit dat wij met onze nieuwe manier van communiceren wat meer rumoer zullen los maken. Dat is ingecalculeerd.' Twee pagina's Voor de nieuwe campag ne is gekozen voor een indringende kopregel die écht opvalt. Pagina-groot wordt op de eer ste advertentie-pagina de vraag gesteld of de Rabobank zich wel eens goed aan de lezer heeft voorgesteld. Die adver tentie staat op een rechter-pagina. Slaat de lezer de pagina om dan wordt op de volgende rechter-pagina uitgelegd wat de Rabobank in feite voor bank is. As pecten van de identiteit die minder be kend zijn, maar zeker niet onbelangrijk, krijgen in de tekst een extra accent. Centraal op die tweede pagina staat op vallend: 'Rabobank. Aangenaam.' Op dezelfde wijze zullen ook de adverten ties, die de komende weken worden ge plaatst, vorm en inhoud krijgen. Complete campagne De opvallen de advertenties vormen een belangrijk onderdeel van de reclamecampagne. Maar er is méér materiaal beschikbaar. In hetzelfde beeld en met ongeveer de zelfde tekst als de introductie-adverten tie is een bijsluiter gemaakt. Daarmee worden cliënten op de hoogte gesteld van de campagneboodschap. Voor ge bruik in de bankhal en aan de balie is er een folder, die ook weer in hetzelfde beeld is uitgevoerd. Affiches en etalage pakketten maken het beeld compleet. Bovendien is een tv-commercial in pro- duktie, die naar verwachting vanaf eind oktober te zien zal zijn. Opvallend is de campagne zeker. Hij straalt een zelfbewuste houding uit. 'Je hebt kracht en lef nodig om de aan dacht te trekken', zegt Lageweg. 'Met massacommunicatie moetje wat risico durven nemen. Anders val je in het media geweld niet meer op. Met deze campagne la ten we zien dat we méér in huis hebben dan veel mensen denken. Aan de andere kant moeten we ons realiseren, dat we alles wat we in advertenties aangeven, ook in de prak tijk moeten kunnen realiseren. Daarom moe ten we met z'n allen extra alert zijn op eigen kwaliteit. We zullen voortaan kritischer beke ken worden. Ook dat hoort bij de hedendaag se marktverhoudingen.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 22