Huizen groeit. Bank zoekt nieuwe koers Rabo band Elke Rabobank een andere bank In de oude vissershaven liggen nu jachten en andere schepen voor de vrije tijd. Naast het oude dorp wonen in grote aan tallen nieuwbouwwoningen heel wat mensen van buiten. Ook po litiek is er veel veranderd. Het Noordhollandse Huizen heeft de afgelopen jaren een heel ander gezicht gekregen. De 'dorps- bank' Huizen zoekt in haar ver nieuwde, grote werkgebied naar nieuwe mogelijkheden. Nummer 16/26 augustus 1991 Dé Rabobank bestaat niet. Elke bank is anders, elke bank is uniek. In Raboband iedere maand aandacht voor één van die banken. Deze keer: de Rabobank Huizen. Huizen was een vissersdorp en had een vrij gesloten bevolking. In 1970 besloot 'Den Haag' dat het dorp aan de voormalige Zuiderzee groter moest wor den. Van een plaats met 10.000 zielen groei de het dorp in zo'n twintig jaar uit tot een ge meente met 42.000 inwoners. Eigenlijk kreeg het oude dorp er een nieuw dorp bij. En veel mensen van buiten. De dorpsbank werd van de oude dorpskern verplaatst naar het nieuwbouwgebied. De eerste jaren stond de bank in het open veld. Inmiddels is er veel ge bouwd. Rond het gebouw verrezen huizen en kantoren. Traditiegetrouw staat de bank nu weer naast de kerk, een protestante. Nieuw is een fraaie moskee die iets verderop een plaatsje heeft gekregen. Verleden en toekomst De bank bevindt zich in een 'turn around'-situatie. Het roer gaat om, de koers wijzigt en de bemanning past zich aan. 'Vroeger was er weinig onder scheid tussen Bedrijven en Particulieren', licht directeur Jan van der Mark toe. 'Veel particulieren hebben hier kleine bedrijfjes. Tegelzetters, straatmakers, kleine aanne mers... We willen ons in de toekomst vooral op de P- en E-segmenten gaan richten. En we willen wat meer penetreren in de bedrijven- markt. Er zijn mogelijkheden. Het betekent, dat we ons de komende jaren als de deskun dige en betere bank gaan profileren.' Visie op 1995 Vorig jaar is het proces in beweging gezet. 'We zijn gaan nadenken over de koers voor de jaren negentig. Aan de hand van de leidraad planningsproces leggen we nu vast wat we de komende jaren willen en hoe we het gaan doen. Niet alleen het be stuur en de directie denken er over na, maar alle mensen binnen de bank. Daar moet de menten. Daar stond ook het oude hoofdkan toor. Dat is twee jaar geleden verlaten en daarnaast is een modern nieuw kantoor ge bouwd. Vanuit dat bijkantoor zullen de P- en E-segmenten worden bewerkt. Dat is vanuit het nieuwe hoofdkantoor aan het Gooierserf eigenlijk niet mogelijk. De psychologische af stand tussen het oude dorp en de nieuw bouw is te groot. extern marktonderzoek gehouden. De resul taten geven ons de gelegenheid om te kijken waar onze zwakke en onze sterke punten lig gen. En waar we sterker willen worden.' Veranderingen 'Vroeger stuurde onze bank maar weinig mensen naar externe cur sussen. Sinds vorig jaar gebeurt dat wel', vertelt Van der Mark. 'Ze komen terug met al lerlei ideeën van mensen bij andere banken. Dat is heel leuk. Ze leren dus niet alleen van de cursus zelf, maar het is ook kruisbestui ving van collega's in dezelfde functies. Dat heeft invloed op de bank. Ook nieuwe mede werkers met andere ideeën hebben de cul tuur van de bank inmiddels veranderd. Ik moet zeggen dat het allergrootste deel van de mensen de nieuwe koers ziet zitten.' PC's succes Met automatisering liep de bank Huizen niet voorop. Nu is er KTS-KIK, RTN en er zijn twee gea's. Van PC's werd tot voor kort nauwelijks gebruik gemaakt. Nu draaien er zo'n zes PC's met bijvoorbeeld ad viesprogramma's. De wil om ermee te wer ken is gegroeid. Veel mensen wisten er maar weinig van. Meteen plaatselijk instituut orga niseerde de bank verschillende PC-cursus- sen. Maar liefst tweederde van alle mede werkers meldde zich aan!' Sponsoring De plaatselijke verenigin gen, en dat zijn er nogal wat, krijgen vaak steun van de Rabobank. Van der Mark: 'Die verenigingen hebben hun wortels in de bevol king. En onze bank ook. De stichting Huizen Promotie bundelt sinds kort een aantal acti viteiten. We hebben die stichting een behoor lijk bedrag toegezegd. We zijn daardoor hoofdsponsor en komen goed aan onze trek ken. We hoeven nu niet meer met al die ver enigingen te onderhandelen.' De P- en E-segmenten zijn rijk vertegenwoordigd in het oude Huizen met z'n karakteristieke panden. Directeur Van der Mark voor het hoofdkantoor van de bank. Samen met Rabobank Nederland overlegt Huizen over de nieuwe koers: Project '95. komende maanden een visie voor 1995 uit komen. We noemen het dan ook Project'95. Dan zal ook blijken hoeveel en welke mensen we nodig hebben om de markt te bewerken.' Segmenten In de nieuwbouwwijk heeft de bank Huizen niet zo'n groot aandeel in de particulierenmarkt. De B- en S-segmenten zijn rijk vertegenwoordigd. In het oude dorp ligt het anders. Daar vind je de P- en E-seg- Onderzoek Een tijdje terug is er in de ge hele Rabobankorganisatie onder medewer kers een groot opinie-onderzoek gehouden. Dat zelfde onderzoek is, met een paar aan vullende vragen, integraal ook in Huizen ge houden. Daaruit zal blijken hoe de medewer kers met de veranderingen omgaan. 'De eer ste resultaten zijn erg bemoedigend', wil Van der Mark wel kwijt. 'Ook hebben we een De bank is voorbereid op de nieuwe tij den. Een rondgang door het hoofdkantoor laat zien dat de bank heel ruim in haar jasje zit. De grote hoeveelheid nog niet benutte kantoorruimte wordt binnenkort in gebruik ge nomen. De bankhal komt volgend jaar aan de beurt. 'Dan weten we ook precies welk bedie ningsconcept we willen hanteren. De ideeën zijn er, de uitwerking nog niet helemaal.' Rabobank Huizen: 3 kantoren 52 formatieplaatsen f 250 miljoen balanstotaal 42.000 inwoners werkgebied 1.570 leden f 153 miljoen uitzettingen f 220 miljoen toevertrouwde middelen 13.000 spaarrekeningen 6.500 rekeningen-courant.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 16