Rabo JongerenRekening, een volwassen rekening Rabo band 'Alle banken proberen de jongeren als klant binnen te halen', weet Henk van Dijck van Bankpas Betaaldiensten. 'Er is sprake van een felle concurrentiestrijd in de markt voor jeugdige cliënten. Wil je die groep later - als ze geld verdienen en dus voor de bank renda bel kunnen worden - binnenshuis hebben, dan moet je ze al vroeg aan je binden. Het aantal jongeren in de leeftijdscategorie van vijf tot zeventien neemt nog steeds af. Het aantal potentiële klanten wordt dus kleiner. De strijd wordt dan ook steeds heviger. Maar ik geloof, dat wij er met de Rabo JongerenRekening in zijn geslaagd een aantrekkelijk produkt in het strijdperk te werpen. Begin sep tember krijgen 160.000 tieners van vijftien en zestien jaar onze mailing in de bus.' Nummer 15/12 augustus 1991 e Tienerrekening was echt aan het eind van haar latijn. Die heeft zichzelf overleefd, het stof lag er dik op', vindt Van Dijck. Zij heeft een jaar of acht bestaan en is niet meer van deze tijd. Er zit bijvoorbeeld wel een pas bij, maar daar kun je niks mee. Het is gewoon een plaatje. De Rabo JongerenRekening gaat de Tienerrekening dan ook helemaal vervan gen. Het was echt tijd voor iets nieuws' 100.000 rekeningen De Rabo Jonge renRekening is er voor iedereen van vijf tot zeventien jaar. Voor de jeugd van vijf tot twaalf is het puur een spaarreke ning. Vanaf twaalf jaar mo gen ze zelfstandig 25 gul den per keer opnemen en kunnen ze bedragen over schrijven. Van Dijck: 'Die groepen zijn in het voor jaar benaderd met een grootscheepse actie van een half miljoen mailings. Het resultaat was uitste kend. Vier weken na de verzending waren er al meer dan 100.000 Jonge- renRekeningen geopend. In september komen de vijftien- en zestienjarigen aan de beurt. Dan gaat er een mailing naar deze jon geren. De selectie-grens trekken we bij zestien-en- een-half. De JongerenRe kening loopt namelijk tot zeventien jaar en het is natuurlijk vreemd als je ze de rekening aanbiedt, die een maand later al auto matisch wordt omgezet in een volwassen betaalre kening.' Vijftien jaar Wie vijf tien wordt, kan opeens een heleboel meer met de Rabo JongerenRekening. De jeugdi ge rekeninghouder krijgt een JongerenPas met pincode, die kan worden gebruikt in alle gea's en bea's in Nederland. 'Behalve die van de Postbank natuurlijk', meldt Van Dijck. De rekeningvoorwaarden blijven het zelfde, maar er wordt veel toegevoegd. Men mag wekelijks honderd gulden opnemen uit geldautomaten en vijftig gulden betalen via betaalautomaten. Van Dijck: 'Je kunt de unieke situatie krijgen dat een jongen of meisje van vijftien jaar met de speciale Jon gerenPas overal geld kan halen en pa en ma niet. Als de ouders een pas met A-gebruik hebben kunnen ze alleen bij de gea van de eigen bank terecht!' De JongerenPas 'De speciaal vervaar digde JongerenPas is werkelijk uniek', ver- 'De hologram pas. maar het geld dubbel telt Van Dijck enthousiast. 'Het is een full- hologrampas met allerlei kleuren en beel den. Als je 'm ziet lijkt hij gewoon zilverkleu rig, maar als je 'm beweegt verschijnen er driedimensionaal allerlei plaatjes. We heb ben getest wat het volkje van vijftien, zes tien jaar bezighoudt. Muziek, sport, brom mers, het is allemaal te zien op de pas. We denken dat dit een echt hebbeding gaat worden. Iets om mee te kunnen blitsen. Want laten we eerlijk zijn, de rekeningen van alle banken zijn vrijwel identiek wat rente en mogelijkheden betreft. Zelfs het feit, dat re latief jongere kinderen een pas krijgen met gebruik van gea en bea is niet nieuw. Dat biedt onder andere de Amro ook. Je moet dus iets doen om op te vallen. Vandaar de unieke pas.' Apetrots Van Dijck: 'We zijn apetrots op de JongerenPas met hologram. De Post bank in Finland heeft zoiets als pas voor vol wassenen. Heel mooi, echt Scandinavisch design. Verder zijn we in Europa de enige die er mee komt. Het maken is een hele aparte techniek en niet goedkoop. Een beetje normale pas kost ongeveer twee gul den, inclusief de handling in Best, persona- lisering, etcetera. Een hologrampas kost precies het dubbele. Maar wij vinden de JongerenPas het leukste van de hele actie. Die is het geld dubbel en dwars waard.' Voordeeltjes 'We wilden nog een aan trekkelijk voordeeltje aan de pas verbinden', zegt Van Dijck. 'Er is gedacht aan een mu ziekblad dat de rekeninghouders automa tisch zouden krijgen als ze een JongerenRe kening openden. Dat betekende echter extra kosten en bovendien hebben we voor de jeugd al het blad Mijn Geld. Toch wilden we iets doen in de bladensfeer. We bieden sa men met uitgever VNU drie bladen aan en geven mensen die daar een abonnement op nemen een fantastisch cadeau. Het gaat om het populair wetenschappelijk blad Kijk, het meisjesblad Yes en het popmuziekblad Pop foto. Bij een jaarabonne ment op Kijk geven we een futuristische Space-shut- tle klok. Die is speciaal voor deze Rabobankactie aangekocht. Voor Yes heb ben we, bij een halfjaar abonnement, een trendy schoolschoudertas en voor een jaarabonnement op Popfoto bieden we een nieuw uit te brengen CD van Michael Jackson. Deze drie cadeaus zijn ex clusief voor de Jongeren- Rekeninghouders, die via de Rabobank een abonne ment nemen op één van de bladen. Er is geen kor ting op de abonnements gelden. Dat was een kwes tie van kiezen: of een kor ting en een prulcadeautje of geen korting en een goed cadeau. De uitgever biedt overigens dat ca deau aan. Het kost ons niks. Wij maken natuurlijk wel mooie reclame voor ze in onze folder en in de mailing, die straks bij 160.000 jongeren in de bus valt.' Marktbewerking Heel belangrijk is vol gens Van Dijck hoe en wanneer je met het aanbod komt. 'Marktbewerking, daar draait het allemaal om. Je kunt wel iets moois ver zinnen, maar als je het niet op de juiste wij ze in de juiste periode en op de juiste ma nier aanbiedt, dan bereik je nog niks. Het al- Dubbel zo duur, en dwars waard.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 8