Rabobank Luxembourg: met vallen en opstaan groot geworden Rabo band Eind 1989 opende de Rabobank in Luxemburg haar bescheiden deuren. Drie man vormden, met een gehuurd computersysteem, een paar tafels en stoelen en veel enthousiasme de 145e bank in Luxemburg. 'Het was pionieren', herinnert algemeen directeur Ad van Hienen zich. 'En wat je noemt een vliegende start. Vanaf de eerste dag kwamen de klanten. De groei zat er meteen in. Ons eer ste jaar konden we al met winst afsluiten.' 'Bankieren is een kwestie van vertrouwen' Nummer 15/12 augustus 1991 Doelgroepen 'Ook Nederlandse klan ten zijn hier welkom', stelt Van Hienen. 'Maar daar alleen kunnen we niet van leven. We zijn onze activiteiten dan ook sterk aan het diversificeren en we verbreden ons klan tenbestand en maken het internationalen We doen bijvoorbeeld emissies in Luxem burgse francs en we hebben in het voorjaar lezingen gehouden in Spanje. Daar wonen veel gepensioneerde emigranten. Er was veel belangstelling. Ook richten we ons met veel succes op de Belgische en Duitse markt.' Eigen taal De Rabobank in Luxem burg heeft 21 medewerkers van zeven na tionaliteiten. Van Hienen: 'Wij willen de cliënten in hun eigen taal bedienen. Geldza ken bespreekt men nou eenmaal het liefst in de moedertaal. Overigens stellen we wel minimum-eisen aan onze klanten. Een de- De staat Luxemburg heeft 367.000 inwoners. Van Hienen: 'De econo mie is gebaseerd op vier poten: de staalindustrie, het toerisme, de agrarische sector en de financiële sector. De staalin dustrie heeft in de jaren zeventig fors moe ten saneren. Toen heeft Luxemburg er alles aan gedaan om de financiële sector de ruimte te geven. En met succes. Er werken nu 13.000 mensen in de staalindustrie en 17.000 in de bankwereld.' Rabobank Eind 1988 was de Rabo bank de 145e bank die zich in het Groother togdom vestigde, inmiddels zijn het er al 180. 'Ik kwam hier op 1 november en een maand later zijn we gestart', vertelt Van Hie nen. 'In Utrecht zei men: December zal wel druk worden, maar in januari heb je tijd om te werken aan de infrastructuur. Niks was minder waar. December was druk, januari drukker en februari weer drukker. We waren maar met z'n drieën. De groei zat er meteen in. Leuk maar lastig. Je bent er nog niet klaar voor. Het waren lange dagen! Er kwamen al gauw collega's bij, maar je neemt pas ie mand aan als je ziet dat er werk is. Dus altijd te laat. Ik zou het nooit weer op deze manier doen, maar ik moet toegeven, dat op deze manier beginnen wel zeer profijtelijk is.' Resultaten 'Als je onze resultaten vergelijkt met die van een andere Neder landse bank, die hier op hetzelfde moment is begonnen, dan zitten daar grote verschil len in', meldt Van Hienen. 'Wij maakten het eerste jaar een bruto winst van zes ton, die andere bank had bijna drie miljoen verlies. Onze investeringen waren laag: een goed koop pand, een gehuurd systeem en weinig mensen. Dat heeft zich terugbetaald in een mooie winst. Vorig jaar zijn we verhuisd. We beschikken nu over 1.000 m2. Voordeel van onze manier van starten is, dat je tijdens het werk meteen merkt waar behoefte aan is. Je kunt je nieuwe pand dan veel slimmer opzetten. Parkeerruimte is daar een voor beeld van. De cliënten klaagden daarover. Dat is een van de redenen dat we nu buiten de stad zitten.' Eerste klant Van Hienen: 'Onze eerste klant kwam recht streeks van een con current. Daar moest hij afstortingsprovisie be talen en dat wilde hij niet. Hij zag ons naam bord en stapte binnen. Ik dacht: Die gaat de deur niet meer uit voor hij hier een rekening heeft geopend. Bij ons hoefde hij géén pro visie te betalen en we hadden onze eerste cliënt binnen. Vanaf dat moment hebben wij ook afstortingsprovisie gerekend. Ik vond dat wel een goed idee. Je moet bij het op bouwen van een kantoor dankbaar gebruik maken van de kennis en gebruiken die er al zijn.' Administratie 'We gaan over op een nieuw administratief systeem', vertelt Van Hienen. 'We hebben een perfect systeem voor portefeuille-beheer gekocht. Als je pri vate banking wilt doen, is dat een eis. Als je dit soort zaken goed doet, levert dat klan ten op. Zoiets wordt doorverteld. Bankieren is een kwestie van vertrouwen. Als je een auto koopt, kun je zien watje koopt. Maar je portefeuille bij een bank onderbrengen, is puur een kwestie van vertrouwen. Dat we dat vertrouwen waard zijn, kunnen we tonen met goede resultaten. Maar die moeten dan wel zichtbaar zijn. Ik heb hier klanten van andere banken gehad met een handge schreven kladje, waarop hun bezit stond. Dat kregen ze van hun bank... Bij ons krij gen ze alles overzichtelijk uitgeprint.' posito openen doen we vanaf ongeveer LU F. 1.000.000, dat is iets meer dan f 50.000,-, en vermo gensbeheer vanaf LU F. 10.000.000,-.' Sfeer 'Het leuke van een buitenlands kantoor is de vrijheid die je hebt om zaken te regelen. Dat varieert van het aanschaf fen van een afwasmachine tot het organise ren van een reisje naar Nederland met het hele personeel. En wat mij ook erg bevalt, is dat je zelf de sfeer in het kantoor kunt bepa len. Als je een grote organisatie als de Rabo bank binnenkomt, heerst daar een bepaalde sfeer. Daar heb je je maar in te schikken, want jij komt er nieuw in. Dat kun je hier he lemaal zelf invullen. De keerzijde is natuur lijk datje vrij alleen opereert. Maar gelukkig krijgen we prima ondersteuning van Beheer Buitenlandse Vestigingen in Utrecht. Daar kun je met veel vragen terecht.' Van Hienen is tevreden. 'Natuurlijk heb ben we ook geluk gehad. Je kunt het als je een kantoor start allemaal heel mooi van te voren bedenken, maar het gaat altijd anders op het moment dat je klanten komen. Dat hebben we gemerkt. Wij hebben de infra structuur gebouwd terwijl de klanten al kwa men. Dat is soms een zenuwslopende toestand. Maar één van de dingen die je leert, is dat je zelf het wiel niet hoeft uit te vinden.' Eind vorig jaar betrok de Rabobank Luxembourg 1.000 m2 in een pand aan de rand van de stad.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 5