Rabobank Luxem burg groeit nog Europaspel het Spaarweek- premium Bestuurders scholen bij Afgekort maar toch duidelijk Nummer 15/12 augustus 1991 Met de JongerenPas geld halen uit de gea en betalen via de bea Duidelijkheid over tarifering betalingsverkeer particulieren Ratinginstituten waarderen Rabobank hoger Inspanningen hypotheek verkoop beloond flPPAuilIlP uit,,,, &oeo voor. u Intern communicatieblad voor de Rabobankorganisatie In anderhalf jaartijd groeide de bezetting van de Rabobank Luxemburg van drie naar een entwintig medewerkers. Er werd verhuisd en momenteel wordt een nieuw geautomati seerd systeem geïnstalleerd. De activiteiten breiden zich nog steeds uit. Pagina 5. Voor de komende Spaar- week is, met het oog op de Eu ropese eenwording, het Euro paspel ontwikkeld. Er is geko zen voor een spel dat geschikt is voor het gehele gezin. Het bestaat uit een speelbord, een dobbelsteen, pionnen en op dracht- en verzamelkaartjes. Vorig jaar namen zo'n 5.000 leden van besturen en raden van toezicht van plaatselijke banken deel aan één of meer speciaal voor hen gehouden conferenties. Nieuwe bestuur ders maakten kennis met de Rabobank, anderen spijkerden hun kennis bij. Pagina 11. De Rabobank kent, net als veel andere organisaties, een groot aantal afkortingen. Voor frequente gebruikers zijn ze ge makkelijk in het dagelijks taal gebruik. Voor anderen is het ge heimtaal. Het hoe en waarom van afkortingen op pagina 12. PROBAAT MIDbeu TE&EN V STRESS VAKANTIE,,, Voor intern gebruik Begin september vinden 160.000 jeugdige Nederlanders van vijftien en zestien jaar een mailing van de Rabobank in de bus. Met de bijgesloten antwoordkaart kunnen ze aangeven, dat ze een Rabo JongerenRekening willen openen. Rekeninghouders krijgen een hologrampas. Daarmee kunnen ze elke week honderd gulden uit de geldautomaat halen en voor vijftig gulden betalen via de be taalautomaat. De hologrampas is uniek. De Rabobank is de twee de bank in Europa en de eerste in Nederland die met een dergelijk kunststukje voor haar cliënten op de markt komt. Op pagina 8 uit gebreide informatie over de JongerenRekening en de JongerenPas. Nog dit jaar zal er duidelijk heid komen over de tarifering van het betalingsverkeer voor particulieren. Concrete maat regelen zijn in studie. Hoofd van de produktgroep Betaal diensten Cees van Tiggelen denkt daarbij onder meer aan een standaardpakket. Voor ex tra diensten in het betalings verkeer moet de cliënt bijbeta len. Bij de tarifering van het beta lingsverkeer op de particulie- renmarkt staat voorop dat het verlies op betaaldiensten ver der moet worden teruggedron gen. Inmiddels worden de inter ne kosten door efficiënter wer ken al zoveel mogelijk gedrukt. Ook het gebruik van goedkope re betaalvormen werkt kosten verlagend en zal nog meer moe ten worden gestimuleerd. Mede om dat te bereiken blijft volgens Van Tiggelen tarifering noodzakelijk. Het Engelse ratinginstituut IBCA heeft de 'individual ra ting' van de Rabobank ver hoogd van A/B tot A, de voor dit onderdeel hoogste catego rie. Onlangs heeft ook het Amerikaanse Thomson Bank- Watch haar totale waardering opgetrokken van A/B tot A. Dit is de hoogste waardering die dit ratinginstituut kent. IBCA heeft nu de Rabobank zelf gewaardeerd. Voor lang en kort schuldpapier, dat door de bank wordt uitgegeven, waren al eer der de hoogste waarderingen toegekend. Voor lang schuldpa pier was dat AAA en voor kort schuldpapier A1+. Het afzetten van woninghy potheken is dit jaar één van de speerpunten van de particulie- renmarkt. De acties hebben succes gehad. Uit cijfers over de eerste vier maanden van 1991 blijkt dat het marktaan deel van de organisatie in de hypothekenmarkt is gegroeid tot 30,3 procent. 'De advertentiecampagnes, het actietarief voor de Starthypo theek en de samenwerking in de kringen hebben daar allemaal aan bijgedragen', vertelt Willy Zentjens van Marketinginforma tie. 'Vrijwel alle andere partijen hebben in 1991 hun marktaan deel zien krimpen. De Postbank bijvoorbeeld zat in 1989 op 14,4 procent, vorig jaar op 17,2 en nu 16,6. Een soortelijke da ling zien we bij de ABN/AMRO: 14 procent in 1989, 16,4 in 1990 en de eerste vier maan den van dit jaar 15,6. Onze cij fers waren: 26,9 in 1989, 28,9 in 1990 en dit jaar 30,3 pro cent. We zijn de enige met een constant stijgende lijn. In het na jaar gaan we weer door met de succesvolle Monopoly-adverten- ties en de regionale acties. We verwachten dat we eind van dit jaar ons marktaandeel nog wel iets zullen hebben vergroot. Overigens is de markt voor hypo theken flink gekrompen. Er wor den duidelijk minder hypothe ken afgesloten dan vorig jaar.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 1