'Een bank besturen is een vak apart' Rabo band Rabobank Nederland is overal anders Tien, twintig jaar geleden waren bestuurders nog heel nauw be trokken bij de dagelijkse gang van zaken op een bank. Van de huidige bestuurder wordt iets heel anders verwacht. Hij denkt mee over de hoofdlijnen van het beleid, begeleidt de directeur en volgt ontwikkelingen binnen en buiten de bank om daarop te kun nen anticiperen. De Vakgroep Be stuurders van Rabobank Neder land ondersteunt de bestuurders in hun werkzaamheden. Nummer 15/12 augustus 1991 UCB, Regiokantoor, EW, dochter, deelneming, ZL, BI, UM, buitenlandse vestiging: Rabobank Nederland kent vele gezichten. Raboband schenkt regelmatig aandacht aan één ervan. Deze keer de Vakgroep Bestuurders. THEMACONFERENTIE Een introductiedag in Utrecht. Prof. Douben, lid van de raad van beheer, houdt een inleiding. vijftien deelnemers en twee docenten. Die docenten zijn vrijwel altijd functionarissen van het regiokantoor.' Talmon: 'We streven een hoog kwaliteitsniveau na. Als de be stuurders vroeger naar een conferentie gin gen, lag de nadruk vaak op het aspect ont moeting. Tegenwoordig is dat secundair. Veel bestuurders hebben een vrije dag ge nomen. Wij willen ze waar voor hun geld ge ven. We willen dat men bij de evaluatie zegt: Ik heb iets geleerd, het was een vruchtbare dag.' Hoger niveau Huijs: 'Formeel is onze taak het ondersteunen van bestuurders. Impliciet betekent dat het nastreven van het verbeteren van hun functioneren. We rich ten ons dan ook niet op de gemiddelde be stuurder, maar op een hoger niveau.' Tal mon vult aan: 'Voor sommige bestuurders is dat niveau té hoog gegrepen. Dat zet de Gerry Talmon en Wim Huijs, de Vakgroep Bestuurders. J f en paar jaar geleden zijn we gaan kijken hoe we de be- stuurders, de leden van bestuur en raad van toezicht, kunnen helpen om zo optimaal mogelijk te functioneren.' Aan het woord is Wim Huijs. Samen met Gerry Tal mon is hij in 1989 gestart met de Vakgroep Bestuurders. 'Er kwamen uit onderzoek drie knelpunten naar voren: opleiding, informa tievoorziening en kwaliteitseisen.' Leidraad 'We hebben een aantal za ken opgepakt', vertelt Huijs. 'Zo hebben we de Leidraad Bestuurders ontwikkeld, een naslagwerk, waarin alles staat waar een be stuurder iets aan kan hebben. Zeker voor nieuwe bestuurders is dit handboek over de organisatie een onmisbaar hulpmiddel. Het is losbladig en we werken momenteel aan een tweede aanvulling.' Conferenties Talmon: 'Ook hebben we conferenties opgezet, die bestuurders van plaatselijke banken de kans geven zich (bij) te scholen. Voor nieuwe bestuurders is er de basisconferentie. Hierin wordt infor matie over de organisatie gegeven. De ba sisconferentie begint met een introductie dag in Utrecht, waar onder meer een lid van de raad van beheer van Rabobank Neder land een verhaal houdt. Het accent ligt op de kennismaking, nog niet op het inhoude lijk functioneren. Men is bij de Rabobankor- ganisatie binnengekomen, hoe zit die in el kaar? We willen dat ze de 'nestgeur' van de Rabobank meekrijgen. Vervolgens kunnen ze op het regiokantoor drie basismodulen volgen: Organisatie, Bedrijf en Beleid en Functie(rollen). Met functierollen bedoelen we: Wat doe ik met de opgedane kennis in mijn functie van bestuurder. Voor wie dieper op de materie wil ingaan zijn er de vervolg conferenties. We hebben al de conferenties Financiële Besturing en Informatisering.' Kwaliteit In alle regio's worden in principe dezelfde conferenties aangeboden. Huijs: 'De conferenties vragen veel van de regiokantoren. Per conferentie zijn er zo'n De functie van bestuur en raad van toezicht is de laatste decennia veranderd. mensen aan het denken: Pas ik nog in het bestuur of de raad van toezicht? Een aantal zal vaststellen dat ze wellicht be ter hun plaats aan iemand anders kunnen afstaan. Anderen zien de huidige ontwikke lingen als een nieuwe uitdaging.' Themaconferenties Driekwart van de 6.000 Rabobankbestuurders - zo'n 5.800 mannen en bijna 200 vrouwen - nam vorig jaar deel aan de themaconferentie 'De be- stuurdersrol in een veranderende Rabo bank'. Huijs: 'Een themaconferentie is te vergelijken met een managementconferen tie voor directeuren en managers van Rabo bank Nederland. Als er binnen de Rabo- bankorganisatie belangrijke ontwikkelingen op een bepaald gebied plaatsvinden, moet dat breed worden gecommuniceerd. Rond een bepaald thema wordt dan een conferen tie georganiseerd.' Excursies Dit jaar hebben we voor het eerst excursies voor bestuurders georgani seerd. 'Het aantal aanmeldingen heeft onze verwachtingen ver overtroffen', aldus Tal mon. De belangstelling voor het Computer centrum in Zeist en het Facilitair Bedrijf in Best is gigantisch. We overwegen volgend jaar ook excursies naar de Dealingroom en de Effectenbeurs in ons programma op te nemen.' Huijs: 'In het najaar komt onze brochure met het programma voor 1992. We hopen dat er in de vergaderingen van be stuur en raad van toezicht eens over wordt gepraat. Dat men kijkt waar zitten nog witte vlekken in onze kennis. Is daar een confe rentie voor? Maar ook: Als een nieuw colle gelid nodig is, maak dan eens een profiel van de ideale kandidaat. Dat is sterk afhan kelijk van de bank, het werkgebied en het zittende college. Een hulpmiddel hierbij is te vinden in de Leidraad Bestuurders. De Leidraad zal worden aangevuld en er ko men meer vervolgconferenties. Nu we bin nenkort wat meer mankracht krijgen, zal dat zeker lukken.' Vakgroep Bestuurders, onderdeel van Management en Organisatie AB binnen het WAB lokatie: EW 819 hoofd: Wim Huijs Aantal formatieplaatsen: 3,9 deelnemersdagen bestuurdersconferenties in 1990:1.475 deelnemers themaconferentie: 4.600.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 11