Rabo band 'Laat ongelooflijk goede deskundigheid zien' erdams accountantskantoor: 'We hebben veel voor- we cliënten gekomen. Dat werkt voortreffe lijk. Ondernemers onder elkaar hebben het altijd over geldzaken. Je hebt dan altijd een entree vanuit een bestaande klant.' Onderhoud 'In Nijmegen is de zakelij ke markt verdeeld', vertelt Dekker. 'We heb ben een marktaandeel tussen de 35 en 40 procent. Het werven van nieuwe relaties gaat steeds moeilijker. Daarom besteden we nu meer tijd aan relatie-onderhoud. Na tuurlijk heb ik nog wel een aantal nieuwe be drijven op mijn verlanglijstje staan. Die pro beer ik te benaderen via onze contacten vanuit de bestaande netwerken. Eerst maar eens proberen contact te krijgen. Later kun je zeggen: Goh, misschien kunnen we zake lijk ook wat voor elkaar betekenen.' Logica Dekker: 'Relatiebeheer is in feite goed contact houden met de cliënt, met beide benen op de grond. De ontwikke lingen van het bedrijf mee bespreken en daarbij alert zijn op veranderingsmomenten waarop je je diensten kunt aanbieden. Zo hebben we onder andere een abonnement op de raadsstukken. We kunnen dan tijdig signaleren welke bouwactiviteiten in ons werkgebied aan de orde zijn of wat er gaat gebeuren. Daarop kun je dan bestaande cliënten attenderen als een aannemer of een elektrotechnisch bedrijf. Ze moeten ui teraard zelf weten wat ze ermee doen, maar je kunt ze wel even die tip geven. Bedrijfsop volging is ook zo'n belangrijk item. Het is voor veel bedrijven een wezenlijk probleem waar jaren overheen kan gaan. Daarover moetje als bank op tijd met je cliënten pra ten. In het algemeen wordt dat op prijs ge steld. Daardoor krijg je ook contacten met de volgende generatie.' Netwerken Bij het selecteren van po tentiële relaties heeft een bank veel moge lijkheden om informatie over die relaties te vergaren. Voorbeelden zijn de Kamer van Koophandel of de ABC voor de Handel. Maar dat alleen is niet voldoende vindt Ver ouden. 'Dat doen onze concurrenten ook. Je moet veel van een bedrijf weten om te kunnen beslissen of je een bedrijf wel als klant wilt. Gebruik de kracht van je lokale betrokkenheid. We hebben als Rabobank daarvoor alle mogelijkheden. We zitten in netwerken, we hebben ondernemers die in het bestuur of raad van toezicht zitten. Vraag eens rond. Wat is dat voor bedrijf? Hoe doet ie het als ondernemer?' Kennismaken Als de keuze gemaakt is, komt de kennismaking. 'Dat kan op zo veel manieren', zegt Verouden. 'Via de ser viceclubs, werkgeversverenigingen, sport clubs, noem maar op. Dan kom je die onder nemer vanzelf tegen. Na afloop van de ver gadering maak je even kennis, je drinkt samen wat.' Dat je daar als Rabobank hoogstwaarschijnlijk niet de enige bank bent, is volgens Verouden geen reden om het niet te doen: 'Als je niets doet, weetje zeker dat het niet lukt. Denk nu maar echt niet dat de klanten vanzelf naar jou toekomen.' Sponsoring De laatste tijd wordt sponsoring steeds meer ingezet als middel om contacten met bestaande cliënten te verstevigen en met nieuwe cliënten te krij gen. 'Ik vind dat een hele goede ontwikke ling', meent Verouden. 'Nodig bestaande en potentiële relaties samen uit voor een con cours hippique of een concert. De Floriade 1992 is daarvoor ook een uitstekend mid del. Het mes snijdt dan aan twee kanten. Zeker als die twee ook met elkaar in ge sprek gaan.' Verouden geeft een waar ge beurd voorbeeld van een gesprek tussen twee ondernemers: Doet u zaken met de Rabobank? Ook in export? Maar dan toch zeker alleen voor Duitsland, niet voor Italië of zo. En dat gaat zomaar goed? Als die be staande cliënt dan een goed verhaal over de bank kan vertellen, kan daar geen recla me of gloedvol betoog tegenop!' Demonstreren De volgende stap moet dan wel een keer worden gezet: het etaleren van de bancaire kennis. 'Maar be sef daarbij één ding', waarschuwt Verouden. 'Bedrijven hebben aan één ding een ontzet tende hekel en dat is aan het veranderen van bankier. Dus moetje als bank wel wat laten zien, wil ie überhaupt overwegen om in contact te blijven. De laatste tijd blijkt steeds vaker dat je met nieuwe produkten als TGT en rekening-courant credit nieuwe cliënten over de streep kunt trekken.' Hoe kom je als bank te weten in welk produkt zo'n bedrijf op dat moment is geïnteres seerd? Verouden: 'Dat merkje in de kennis makingsgesprekken. Uit de onderwerpen die daar ter tafel komen kun je - als je goed luistert - veel halen.' Koffertje dicht Niet altijd zijn potentië le relaties via netwerken en kanalen te berei ken. 'Simpelweg de telefoon pakken is dan ook nog een mogelijkheid', meent Verouden: 'Heb gewoon de lef. Bel een keer op en stel je voor. Maar als het tot een afspraak komt, hou dan tijdens dat gesprek je koffertje dicht maar je oren open. Dring niets op, maak kennis met elkaar en probeer er ach ter te komen welke bancaire dienstverlening van groot belang is. Bij het ene bedrijf is dat financiering, bij het andere betalingsverkeer. En organiseer je als bank over zo'n onder werp een seminar, nodig dan ook die poten tiële cliënt uit om je kennis te demonstre ren. De ondernemer kan dan, in een sfeer van mede-ondernemers, het aanbod beoor delen zonder dat het opdringerig wordt.' Als het niet direct tot 'zaken komt', is het van belang de contacten te blijven onderhou- den vindt Verouden. 'Kleine geschenken on derhouden de vriendschap. Stuur eens een brochure, Cijfers Trends, een persbericht over de samenwerking met Banco Popular, noem maar op. Blijf contact houden, blijf ac tief. Want hét moment moet eens komen. Wat wij als Rabobank vaak niet durven, is het 'ask for the order'. Waarom na al die in spanningen niet gewoon eens een keer zeg gen: We kennen elkaar nu al zo'n tijd, kan ik wat voor je betekenen? Mag ik je eens een voorstel doen?' Verouden noemt vijf stappen voor marktbewerking bedrij ven: Selecteren: Wie zijn de niet-cliënten en welke daarvan wil de bank wèl als cliënt? Kennismaking: Via be staande netwerken, via in formele circuits, via spon soring. Demonstreren: Bancaire kennis tonen, informatie geven bijvoorbeeld door seminars. Informeren: Contact blij ven houden, actief blijven. Acquireren: Voorstellen doen, offertes aanbieden.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 9