Marktbewerking bedrijven: Iets anders dan een voet tussen de deur H Rabo band 'Goedemiddag, ik ben Jansen van de Rabobank. Wij willen u graag als klant. Wanneer kan ik langskomen?' Op die manier haalt een bank negen van de tien keer géén nieuwe bedrijfsrelaties binnen. Bestaande klanten en markten inventariseren, kijken welke produkten achterblijven, daarvoor je vakkennis op peil brengen, keuzes maken, elkaar leren kennen. Dan pas acquireren. Daarmee behaalt een bank volgens drs. Jef Verouden van Marketing Services Bedrijven het beste resultaat. Ofte wel: maak eerst je huiswerk. 'Je bent niet de enige bank die interesse heeft' Nummer 14/29 juli 1991 et klinkt bijna irritant logisch, maar een gedegen voorbereiding is de beste garantie voor succes volle marktbewerking', zegt Verouden. 'Dat geldt voor bestaande relaties en voor poten tiële relaties.' Marktbewerking bestaat vol gens hem uit een aantal stappen. Maar je moet wel bij het begin beginnen. Verouden: 'Kijk naar de huidige marktpositie. Wie heb ik als klant en nemen die klanten wel alle produkten af? Zorg eerst dat de contacten met bestaande cliënten en relaties opti maal zijn. Want zij zijn de beste reclame! Daarna pas ga je selecteren wie je nog meer als klant zou willen hebben.' Kennis 'Het allerbelangrijkste bij marktbewerking is een ongelooflijk goede deskundigheid', stelt Verouden. 'Een bank man of -vrouw moet gewoon het vak goed kennen. Dat betekent kennis hebben van het bedrijf dat je in portefeuille hebt of wilt hebben. Kennis van de branche en van de bancaire produkten die daarbij passen. Maar ook commerciële vaardigheden zijn belangrijk, je manier van dienstverlening. Laat zien datje er moeite voor wilt doen. Wees actief. Niet wachten tot de cliënt naar jou toekomt. Die vraagt niet uit zichzelf naar een Quick Cheque arrangement met Frank rijk. Hij weet niet eens altijd dat dat produkt er is! Een klant gaat ervan uit dat zijn bank het wel laat weten als er een belangrijk pro dukt voor hem op de markt komt.' Markt Het aantal produkten en dien sten van banken neemt de laatste jaren gi gantisch toe. Een relatiebeheerder kan toch niet in al die produkten specialist zijn? 'De deskundigheid die je nodig hebt, is afhanke lijk van je bestaande markt', meent Ver ouden. 'Een werkgebied zonder exporteurs heeft consequenties voor de deskundigheid van buitenlandprodukten. Overigens, werk gebieden waarin geen vraag is naar een be paalde produkt/marktcombinatie, worden steeds schaarser. Maar de deskundigheid die wordt gevraagd, is dan soms van een beperkte omvang. Dan is het bedrijfecono- misch opbouwen van een lokaal specialis me - nog - niet verantwoord. In dat geval kan een lokale bank ondersteuning bij Rabobank Nederland 'inhuren', met name voor het inrichten van de lokale commercië le binnendienst.' Opleidingen In de studiegids en in het Commercieel Advies Bedrijven is een oplei dingsschema opgenomen. Verouden: 'Daar in staat per niveau aangegeven wat je be hoort te weten op het gebied van betalen, creditgelden, buitenland, financieringen, enzovoorts. Ben je bijvoorbeeld als krediet adviseur bedrijven ook verantwoordelijk voor het relatiebeheer van een aantal bedrij ven, dan is uit die schema's af te lezen wel ke brede kennis van bedrijfsfinancieringen en welke basiskennis van andere produkten nodig wordt geacht. Je ziet trouwens dat de plaatselijke banken zich op dit terrein ont zettend inspannen. De curve voor opleidin gen en voor marktbewerking loopt de laat ste paar jaar sterk omhoog. Neem het Rela tie Systeem Bedrijven, een hulpmiddel bij marktinventarisatie. Dat is in twee jaar tijd door maar liefst 700 plaatselijke banken besteld.' Dunne lijntjes Bij de Rabobank Rotter dam hebben ze ervaring met marktinventa risatie. 'Wij zijn vorig jaar - na de fusie tus sen Rotterdam-Noord en -Zuid - gestart met een marktbewerkingsplan voor de 10-plus bedrijven', vertelt directeur Commerciële Zaken Martin Smulders. 'We zijn begonnen onze 10-plus relaties in beeld te brengen die wèl één of meer bankdiensten bij ons af nemen, maar waarvoor we nog geen huis bankier zijn. Daarmee zijn we een halfjaar bezig geweest. We hebben dat heel grondig gedaan. Het zijn soms maar hele dunne lijn tjes, die je met een relatie hebt. We hebben gekeken hoe we die lijntjes wat kunnen ver sterken en zo mogelijk zelfs huisbankier worden.' Opleidingen Niet alleen externe, maar ook de interne zaken werden nog eens op nieuw bekeken. De Rotterdamse bank in vesteerde veel in opleidingen. Alle elf ac countmanagers zijn gemiddeld tien werkda gen op cursus geweest. 'We hebben specia listen voor produkten op het gebied van buitenland, scheepvaart en zelfs voor tuin ders', vertelt Smulders. 'Daarnaast speelt ook de binnendienst een belangrijke rol. Relatiebeheer moet in feite een samenspel zijn tussen de binnen- en de buitendienst.' Directeur Smulders tijdens een presentatie over TG werk gedaan. Keuze Vervolgens selecteerde de bank zo'n vierhonderd (nieuwe) bedrijven die interessant leken. Smulders: 'We heb ben drie branches uitgekozen: transport, zakelijke dienstverlening en de groothandel. Trouwens, ook de fusie tussen ABN en AMRO geeft ons als Rabobank mogelijk heden. Sommige bedrijven vinden de ABN AMRO te groot. Het wordt ze te afstan delijk of ze hebben er graag een tweede bank bij.' Benaderen Smulders gaat de 'pros- pects' (te verwachten nieuwe klanten) rus tig benaderen: 'Het heeft geen enkele zin om dat in het wilde weg te doen. We bewan delen eerst de informele circuits, de per soonlijke contacten. Verder versturen we re gelmatig informatiemateriaal naar potentië le en bestaande relaties. Bijvoorbeeld be drijfstakstudies en ons eigen kwartaalblad 'Business Talk'. Ook organiseren we regel matig seminars. Langzamerhand beginnen onze investeringen hun vruchten af te wer pen. Maar daar hebben we dan ook veel voorwerk voor gedaan.' Bestaand Naast het benaderen van nieuwe klanten moeten de bestaande niet worden vergeten. Marketingdeskundige Ver ouden kan het niet vaak genoeg zeggen: 'Zorg in de eerste plaats datje het bij je be staande cliënten goed doet. Zij zijn de beste reclame die je kunt hebben. Dat praat zich zo ongelooflijk door. Maak eerst in orde wat je bij hen eventueel hebt laten liggen. Zij hebben tenslotte voor onze coöperatieve bank gekozen. En dat die keuze terecht was, moeten wij regelmatig laten merken.' Via via Dat mond-tot-mond-reclame een goed middel is, is ook de mening van Gerard Dekker, directeur Bedrijven van de Rabobank Nijmegen. 'Ik heb nog nooit har de acquisitie gepleegd. Op de bel drukken en een voet tussen de deur doen we nu niet, morgen niet en nooit niet', zegt hij stel lig. 'Onze bank is altijd via cliënten bij nieu-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 8