'Voor de banken ver andert alleen het telefoon nummer' Rabo band De Lage Landen concentreert zich de laatste jaren steeds meer op de bedrijvenmarkt. De op particulieren gerichte pro- dukten als persoonlijke lening, doorlopend krediet en autofinan ciering passen niet meer in de nieuwe opzet. Die activiteiten worden overgedragen aan Rabo bank Nederland. Het produkt management consumptieve kre dietverlening van De Lage Lan den Financiering is al verhuisd. De vijf medewerkers van deze activiteit, die zich bezighoudt met beleidsvorming, produkt- ontwikkeling en ondersteuning van de lokale banken, werken sinds 1 juli bij de produktgroep Financiering Particulieren. De Lage Landen stopt met consumptieve kredietverlening Nummer 14/29 juli 1991 Produktmanagement Financiering naar Rabobank Nederland. Vijf mensen met samen 60 jaar ervaring bij De Lage Landen. inds de meeste activiteiten van De Lage Landen zich richten op zake- lijke cliënten, was de financiering van particulieren een vreemde eend in de bijt', vertelt accountmanager Jan van As. 'Een kleine club, die vermalen dreigde te worden tussen de andere onderdelen van het bedrijf. Er is nog een reden voor de overgang van de activiteiten naar de Rabobank. Rabobank Ne derland wil de activiteiten op de particulieren- markt beter op elkaar afstemmen. Concentra tie op één punt is dan veel praktischer.' Tegenstelling Directeur De Lage Lan den Dienstverlening Gerard van Giersbergen: 'Bovendien hadden we eerlijk gezegd wel eens tegengestelde belangen. De Rabobank is voorstander van lage tarieven voor financie ringen. Anderzijds waren wij gehouden aan een bepaalde rentabiliteit, die dus afhankelijk was van de prijsstelling. Als de Rabobank zei: Wij willen ons marktaandeel vergroten, dan was één van de mechanieken daarvoor ta riefsverlaging. Dat kan dus botsen.' Automatisering De faciliteiten die De Lage Landen de Rabobanken biedt op het ge bied van de uitvoering van de consumptieve kredietverlening blijven bestaan. Van Giers bergen: 'Wij hebben altijd veel aandacht be steed aan automatisering, omdat we ons re aliseren, dat het een belangrijke factor in de bedrijfsvoering is. Rabobank Nederland heeft dat ook altijd aan ons overgelaten. Nu wij de consumptieve financiering uit handen geven, kun je zeggen: Het automatiseringssysteem is voor ons niet meer relevant. Maar dat zou betekenen dat de Rabobankorganisatie een oplossing moet zoeken voor de administratie van haar leningen. Wij hebben een goed func tionerend systeem. Dat blijven we ter beschik king stellen. Tegen betaling uiteraard. Het maakt de banken niet uit waar de computer staat, als de zaken maar voor elkaar komen.' AAI 'Aanvankelijk was het zo, dat de hele administratie van financieringen met de hand werd gedaan', weet Van As. 'De bank verstrekte een krediet, de papierwinkel kwam hierheen en alles werd vervolgens in ons sys teem ingevoerd. Met een batterij uitzend krachten kwamen we met pijn en moeite op 180 contracten per dag. Om dat beter en sneller te kunnen doen, hebben we het AAI- systeem ontwikkeld. Dat staat voor aanvra gen, acceptatie en invoeren. Momenteel wor den er meer dan 325 contracten per dag inge voerd. Dat gebeurt niet meer hier bij De Lage Landen, maar bij de banken. Het systeem vraagt een aantal gegevens, beoordeelt de aanvraag en op het moment dat men een be paalde transactie doet, is het contract geslo ten en hier bij ons in het systeem ingevoerd. Het loopt prima. De banken zijn erg enthou siast over AAL Er zijn al meer dan 600 banken op aangesloten.' Dochtermaatschappij Een aantal acti viteiten rond de consumptieve financiering wordt ondergebracht in een nieuwe dochter maatschappij van Rabobank Nederland. Van Giersbergen: 'Voor de FABR-functie, dat staat voor financiering, administratie, beheer en ri sico, wordt een BV opgericht, die te vergelij ken is met de Rabohypotheekbank. De nieu we BV zal ook op dezelfde manier gaan ope reren, maar dan voor de consumptieve finan cieringen.' Driehoek Banken kunnen de admini stratie van hun verstrekte consumptieve fi nancieringen ook straks nog door De Lage Landen laten verzorgen, maar dan indirect. Van As: 'De activiteit die zich daarmee bezig houdt noemen we CKC, consumptief krediet center. De Lage Landen Financiering heeft nu met 850 verschillende banken te maken en straks alleen nog maar met de BV. Als banken vragen hebben, komen ze alleen nog bij ons terecht als het over de automatisering gaat, niet als het over het financieren gaat. Eigen lijk merken de banken weinig van de verande ringen.' Van Giersbergen: 'Het enige dat straks verandert is het telefoonnummer. Als men in het AAI-systeem vastloopt voor een ac ceptatie, dan verschijnt er nu een telefoon nummer van De Lage Landen, straks rinkelt de bel op Fellenoord.' Uitbreiding AAI Dat de consumptieve financieringen niet meer bij De Lage Landen worden ondergebracht betekent niet dat de ontwikkelingen daar verder stil zullen staan. AAI wordt verder uitgebreid. Van As: 'De bank kan straks betalingen van cliënten recht streeks op het scherm invoeren. De informa tie aan de klant is dan altijd up-to-date. Dat gaan we in september implementeren.' Van Giersbergen: 'Een volgende stap is het ge bruik van beeldschermen, als ondersteuning bij een verkoopgesprek. Je kunt daar bijvoor beeld op berekenen wat iemand maximaal kan lenen. Dat werkt zeer verkoopbevorde rend. Als blijkt dat iemand bijvoorbeeld goed is voor f 50.000,-, en hij het gemakkelijk vindt die ruimere fasiliteit acher de hand te heb ben, geef hem dat krediet dan. Ook al heeft hij in eerste instantie maar f 10.000,- nodig. Zo sluit je de deur voor de concurrentie. De klant weet dat hij over nog f 40.000,- extra kan beschikken. Koopt hij een auto, dan fi nanciert hij die dus niet bij de garage, maar bij de Rabobank!' Een gezamenlijke werkgroep van Rabo bank en De Lage Landen is bezig met het re gelen van de overgang van de portefeuille. Die heeft een waarde van 1,3 miljard gulden en er zitten meer dan 200.000 lopende con tracten in. Van Giersbergen: 'Het betekent nogal wat voor De Lage Landen als er straks f 1,3 miljard van de balans afgaat... Ook is er nog een aantal mensen bij de zaak betrok ken. Als het beheer van de portefeuille naar Rabobank Nederland gaat, raken hier men sen hun functie kwijt. Om dat op te lossen heb je tijd nodig. We trekken daar samen zo'n anderhalf tot twee jaar voor uit. Het is voor De Lage Landen een hele exercitie. Het is af scheid nemen van waar we vroeger mee zijn begonnen en het was de kurk waar alles op dreef.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 3