Rabo band Uit de media M e Fietsen op z'n Frans Auto centraal in Leasevisie Anderhalf miljoen kalenders naar banken Vers van de pers Beste foto met reis bekroond Hoewel de Nederlandsche Bank geen cijfers kan ge ven, constateert zij wel dat de groei van de hypothecai re kredietverlening fors te rugvalt. De relatief hoge hypotheekrente en de afne mende koopbereidheid heb ben de vraag naar hypothe cair krediet kennelijk nega tief beïnvloed, aldus de cen trale bank. De Tweede Kamer ging er op 27 juni mee akkoord de verhoging van het huurwaar deforfait met terugwerkende kracht per 1 juli te laten in gaan. De Eerste Kamer ging op 3 juli akkoord met de ver hoging tot 2,1 procent in 1991 en 2,5 procent in 1992. Het aantal klachten van particuliere klanten over Ne derlandse banken is vorig jaar opnieuw licht gestegen. Het meest wordt er ge klaagd over het betalings verkeer en over geldautoma ten. Dit blijkt uit het jaarver slag van de Geschillencom missie Bankbedrijf. Minister Kok van Financiën sluit niet uit dat er bijstellin gen nodig zijn om aan het eind van het jaar het financie ringstekort volgens afspraak op 4,75 procent van het na tionaal inkomen te brengen. De consumptieve beste dingen door Nederlandse ge zinnen zijn fors toegenomen. Het Centraal Bureau voor de Statistiek meldt over het eerste kwartaal van dit jaar een groei van 4,5 procent in vergelijking met dezelfde pe riode van 1990. Zo n sterke groei is na de jaren zeventig niet meer voorgekomen. De goederenexport is in het eerste kwartaal met 5,9 procent gestegen. De stij ging, die vooral tot stand kwam door export naar Duits land, was de grootste in de afgelopen twee jaar. Dit blijkt uit cijfers van het ministerie van Financiën. Het bruto uurloon van de werknemers in Nederland bedroeg in januari van dit jaar gemiddeld 3,7 procent meer dan een jaar tevoren. Het jaar daarvoor was de stijging 1,8 procent. Dit blijkt uit cijfers van het CBS. In nagenoeg alle bedrijfstak ken steeg het gemiddelde uurloon met hetzelfde per centage. Verzorgd door Bibliotheek en Documentatie De Franse coöperatieve bank Crédit Agricole organi seerde vorige maand voor de tweede keer een sport-olympia- de voor alle banken van die or ganisatie. Partnerbanken bin nen de Unico Banking Group waren ook uitgenodigd. Jos Diephuis en Clemens Aalbers van het regiokantoor Bergen op Zoom namen de uitdaging aan. In het Zuid-Franse Arles werd gedurende twee dagen door ruim 2.600 Franse bankmen- Nummer 14/29 juli 1991 sen sportief gepresteerd in zes tien verschillende sporten, uit eenlopend van zeezeilen tot fiet sen en van golf tot voetbal. Ook de oer-Franse sport pétanque (jeu de boules) stond op het pro gramma, net als wielrennen. Dat was ook de sport waarvoor Diephuis en Clemens naar het zuiden waren gereisd. 'Onder de fietsers bleek al spoedig, dat aan de naamsbekendheid van de Rabobankorganisatie in Frankrijk nog het nodige moet worden gedaan', vertelt Aalbers. 'Maar het Rabobankwielertenue zorgde er duidelijk voor, dat onze deelname niet onopgemerkt bleef, vult Diephuis aan. 'omaine de l'Estajan AnScaM II OLYMPIADES DU CREDIT AGRICOLE ARLES 14/15 JIJIN 1991 IHSODCKMO SPONSORS EPREUVf TRAP T BALL *1NG rSME OTOURISME TBALL BALL UE ARATHON TABLE RECISION Onlangs verscheen het tweede nummer van het auto blad Leasevisie. Leasing, de Renault Clio, de Isuzu Trooper, schokdempers en autostoelen op maat zijn enkele van de on derwerpen die aan de orde ko men. Leasevisie is een uitgave van De Lage Landen Translease en wordt onder andere toegezon den aan berijders van auto's die door het bedrijf zijn geleast. Robert van der Plas, marketing manager bij DLL Translease: 'Het is een magazine dat is ge baseerd op het onderwerp auto en belicht alle facetten die daarmee te maken hebben, van techniek tot gebruik. Het eerste nummer verscheen in maart. De reacties die we daar op ontvingen waren bemoedi gend. We kregen ook veel spon tane reacties van collega's bij plaatselijke banken, die het blad hebben gezien.' DLL Translease zal Leasevisie vier keer per jaar uitbrengen. Een abonnement op Leasevisie kost f 20,- per jaar. Voor medewerkers van de Rabobankorganisatie f 12,-. Dit bedrag overmaken op rekening 1678.78.999 van DLL Translease o.v.v. Leasevisie. De produktie van zo'n 1.500.000 Rabobank gezins kalenders is rond. Drie weken lang hebben de drukpersen op volle toeren gedraaid. Met een snelheid van één per seconde heeft de binderij van de druk- vellen de kalenders samenge steld. Via het Centraal Magazijn in Best wordt de enorme partij drukwerk de komende periode naar de plaatselijke banken ge distribueerd. Rond de Spaar- week zullen de banken een be gin maken met het uitreiken van de gezinskalender, die in het teken staat van de Floriade. Om de kalenders tijdig bij de banken beschik baar te hebben is de af deling Transport inmid dels begonnen met de distributie. Het druk ken en afwerken van de enorme hoeveelheid gezinskalenders werd in zeventien weken ge klaard. De geldmarkt in de praktijk van M.L. van Breen en H.P. Mo lenkamp. Het boekje geeft een beschrijving van de dagelijkse gang van zaken op de geld markt. Het accent ligt daarbij op de binnenlandse geldmarkt. Ook zijn enkele hoofdstukken gewijd aan de valutamarkt en de Eurodepositomarkt. Ver schenen in de NIBE-serie Bank en Effectenbedrijf nr. 29, ISBN 90-72122-57-7. De Nederlandse onderne ming en kapitaalmarkt naar waarde geschat van prof. dr. M.J.L. Jonkhart e.a. In het boekje zijn de bijdragen gebun deld van de pre-adviseurs aan de NIBE-jaardag op 29 mei. Verschenen bij het NIBE, ISBN 90-72122-56-9. Bankmanagement. Perfor mance, planning en control van H.D. ter Haar en G.F. van der Linden. De auteurs hebben een inventarisatie gemaakt van bedrijfseconomische onderwer pen als managementinformatie en strategische en tactische planning. Verschenen bij het NIBE, ISBN 90-72122-55-0. De 49 beste bedrijven om voor te werken in Nederland, editie 1991-92. Een aantal on dernemingen wordt doorgelicht en beoordeeld op vijf criteria als arbeidsvoorwaarden en sa laris. Verschenen bij Veen/Uit gevers, ISBN 90-204-1985-4. De verkoop van Zomerpost- zegels is vergezeld gegaan van een fotowedstrijd. De hoofd prijs, die beschikbaar werd ge steld door de Rabobankorgani satie, werd onlangs bij de Rabobank Baarlo uitgereikt aan winnaar Van Soest. Met de fotowedstrijd, die als on derwerp had 'Het leven op de boerderij', wilde het Fonds Zomerpostzegels de verkoop van de zegels stimuleren. De Rabobank ondersteunde de Zomerpostzegel fotowedstrijd met bijsluiters en de hoofdprijs, een vakantiereis naar keuze ter waarde van f 2.500,-.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 16