Rabo band Europackage Electronic debitcard Nummer 14/29 juli 1991 Een complete produktlijn Betaal van tevoren Betaal nu Betaal later Travellers cheques Eurocheques Gea-gebruik Bea-gebruik Creditcard Gouden creditcard creditcard om zeep zal helpen. Wij proberen in de Europackage aan te geven dat ze pri ma naast elkaar kunnen bestaan. Een ticket naar New York koop je bijvoorbeeld met een creditcard, maar je boodschappen in de supermarkt betaal je met je debitcard. Overigens is de debitcard waar we het over hebben niet letterlijk een nieuwe kaart. Nie mand krijgt er een extra kaart bij. De nieuwe functie wordt ingebracht in de magneetstrip van de bestaande Europas of de eigen bankpas. En er komt waarschijnlijk een nieuw logo op, dat hetzelfde is als dat op de ruit van de deelnemende detaillist. Met die zelfde kaart kan men nu al internationaal gebruik maken van 34.000 geldautoma ten.' Wereldwijd? In Brussel denkt men zelfs al verder dan Europa. 'Onze belangrijk ste concurrent, Visa, heeft een debitcard- systeem ingevoerd, dat wereldwijd is', al dus Segers. 'Het Amerikaanse bedrijf Mas- tercard denkt ook al een tijdje over de intro ductie van zo'n wereldwijd debitcard-sys- teem. Hun dochter Eurocard International en Eurocheque International zijn rond de tafel gaan zitten om tot samenwerking te komen. De Europese en de Amerikaanse plannen bleken vrijwel identiek te zijn. Gaat die samenwerking door, dan komen we dus tot één elektronisch betalingssysteem, dat over de hele wereld is te gebruiken. De al gemene vergadering van Eurocheque doet hierover in november een uitspraak. Blijven we Europees, of gaan we wereldwijd? Elke bank kan natuurlijk zelf beslissen welke cliënten ze wereldwijd gebruik geeft en wel ke cliënten alleen in Europa terecht kunnen. Daar kunnen, afhankelijk van het beleid van de bank, verschillende prijskaartjes aan hangen.' Waarom ook niet meteen een wereldwijd gebruik van geldautomaten?' Segers: 'Daar wordt druk aan gewerkt. Wel licht zullen we onze systemen koppelen aan het Amerikaanse Cirrus-syteem. Cirrus is het gea-merk van Mastercard. Ook daarover wordt in november beslist.' Iets extra's Het klinkt ideaal. Straks overal ter wereld geld kunnen opnemen uit de gea en overal betalen via de bea. Maar zal er gebruik van worden gemaakt? Segers: 'Die discussie is nu gaande. Mo menteel wordt slechts een paar procent van de betalingen met creditcards van Euro pese banken buiten Europa gedaan. Maar waarom zou je het niet aanbieden? Het cardgebruik zal in de toekomst alleen maar toenemen. En je kunt je klanten een belang rijke extra service bieden, ook al maken ze er niet direct gebruik van. Hebben ze de ser vice op een bepaald moment wel nodig, dan hoeven ze niet naar de concurrent te lo pen.' Cheques blijven Naast het elektroni sche circuit zal ook de cheque blijven bestaan. 'Er zullen altijd mensen zijn die lie ver met een cheque willen betalen', weet Segers. 'Daarnaast komt er momenteel een hele nieu we markt voor cheques op. Denk aan de voormalige Oostbloklanden. Die ken nen tot nu toe alleen nog maar contant geld. Je kunt niet in één keer de sprong maken van contant geld naar elektronisch betalings verkeer. Er is daar helemaal geen infrastructuur voor. Je kunt dus het beste een tussenstap maken. Begin daar met een chequesysteem. Dat is dus één hele belangrijke reden om de cheque voor lopig te handhaven.' Per land Het debitcardsysteem is ge baseerd op de bestaande lokale infrastruc turen van de verschillende landen, zoals BeaNet in Nederland. 'We gaan dus niks nieuws introduceren of verzinnen', verze kert Segers. 'Het enige dat moet gebeuren is de netwerken in de verschillende landen koppelen. We onderhandelen momenteel met organisaties in een aantal landen. Ita lië en Spanje hebben bijvoorbeeld al posi tief gereageerd. Zij willen in hun bea's de passen accepteren van rekeninghouders van banken uit andere landen. En Neder land en Duitsland en Engeland zullen wel bij de eerste landen horen die de nieuwe func tionaliteit op hun kaart gaan aanbrengen. Verder ook additionele prijsmogelijkheden en de mogelijkheid haar cliëntenkring te segmenteren. Bovendien kunnen cliënten niet rood staan met dit systeem, want elke transactie met de debitcard wordt van te vo ren goedgekeurd via een online verbinding. En de detailist tot slot heeft zijn geld sneller dan bij chequeverbruik en de betaling is ge garandeerd. Hij heeft minder administratie ve rompslomp en krijgt door de sticker op zijn deur wellicht ook nieuwe cliënten. Mo menteel zijn er in Europa 42.000.000 Euro- chequekaarten en 50.000.000 eigen bank- kaarten, zoals de Rabopas, in omloop. Dus bijna honderd miljoen potentiële cliënten. Verspreid over Europa staan er nu 400.000 bea's. Dat aantal zal snel verder stijgen. 'In Nederland lopen we duidelijk achter', vindt Segers. 'Hier in België kan ik in praktisch elke winkel elektronisch betalen.' Het klinkt heel logisch en simpel om in ternationaal bea-gebruik te introduceren, maar er komt heel veel bij kijken. Segers: 'Je moet al die passen geschikt maken. Dat wil zeggen, dat de magneetstrip moet wor den aangepast en het logo moet worden aangebracht. Verder is het een online sys- Hans Segers voor EPSS, het elektronische brein van Eurocheque International in Brussel. Daardoor kunnen hun cliënten dan buiten de grenzen via bea's betalen. Het wordt een gefaseerde introductie. Wie toe is aan een nieuwe Europas of bankpas, krijgt er een met het nieuwe logo. Er komt dus absoluut geen grote omruilactie, waarbij iedereen een nieuwe pas krijgt. Het zal wel net zo gaan als bij de introductie van de gea. Lang zaam maar zeker en je ziet aan het logo waar je terecht kunt.' Voordelen De introductie van een in ternationale debitcard heeft voor alle partij en voordelen. De klant heeft straks voor de gea, de bea en cheques één pas, die overal in Europa te gebruiken is. Bovendien is het kaartgebruik veel veiliger dan contant geld. De bank krijgt door de nieuwe faciliteit nieu we contactmogelijkheden met detaillisten. teem. Wat gebeurt er als het systeem geen contact kan krijgen met het autorisatiecen trum van de pasuitgevende instelling waar de rekening wordt aangehouden. Gaat de transactie dan niet door? Dat kan niet, dus dan moet er dus een noodsysteem zijn, zo dat er toch geautoriseerd kan worden. Dat kan dan via het European Payment Systems Services EPSS. Daar zal een zwarte lijst moeten worden aangehouden. Sta je daar niet op, dan kan de transactie doorgaan.' En als EPSS niet te bereiken is? 'Dat moet allemaal worden opgelost voor we kunnen starten. Maar we hebben er echt alle ver trouwen in. Waarschijnlijk zullen in maart 1992 de bea's in een aantal landen al ge bruikt kunnen worden door houders van een Europas of bankpas met EDC-iogo.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 13