Rabo
band
Europackage
Electronic debitcard
Nummer 14/29 juli 1991
Een complete produktlijn
Betaal van tevoren
Betaal nu
Betaal later
Travellers cheques
Eurocheques
Gea-gebruik
Bea-gebruik
Creditcard
Gouden creditcard
creditcard om zeep zal helpen. Wij proberen
in de Europackage aan te geven dat ze pri
ma naast elkaar kunnen bestaan. Een
ticket naar New York koop je bijvoorbeeld
met een creditcard, maar je boodschappen
in de supermarkt betaal je met je debitcard.
Overigens is de debitcard waar we het over
hebben niet letterlijk een nieuwe kaart. Nie
mand krijgt er een extra kaart bij. De nieuwe
functie wordt ingebracht in de magneetstrip
van de bestaande Europas of de eigen
bankpas. En er komt waarschijnlijk een
nieuw logo op, dat hetzelfde is als dat op de
ruit van de deelnemende detaillist. Met die
zelfde kaart kan men nu al internationaal
gebruik maken van 34.000 geldautoma
ten.'
Wereldwijd? In Brussel denkt men
zelfs al verder dan Europa. 'Onze belangrijk
ste concurrent, Visa, heeft een debitcard-
systeem ingevoerd, dat wereldwijd is', al
dus Segers. 'Het Amerikaanse bedrijf Mas-
tercard denkt ook al een tijdje over de intro
ductie van zo'n wereldwijd debitcard-sys-
teem. Hun dochter Eurocard International
en Eurocheque International zijn rond de
tafel gaan zitten om tot samenwerking te
komen. De Europese en de Amerikaanse
plannen bleken vrijwel identiek te zijn. Gaat
die samenwerking door, dan komen we dus
tot één elektronisch betalingssysteem, dat
over de hele wereld is te gebruiken. De al
gemene vergadering van Eurocheque doet
hierover in november een uitspraak. Blijven
we Europees, of gaan we wereldwijd? Elke
bank kan natuurlijk zelf beslissen welke
cliënten ze wereldwijd gebruik geeft en wel
ke cliënten alleen in Europa terecht kunnen.
Daar kunnen, afhankelijk van het beleid van
de bank, verschillende prijskaartjes aan
hangen.' Waarom ook niet meteen een
wereldwijd gebruik van geldautomaten?'
Segers: 'Daar wordt druk aan gewerkt. Wel
licht zullen we onze systemen koppelen aan
het Amerikaanse Cirrus-syteem. Cirrus is
het gea-merk van Mastercard. Ook daarover
wordt in november beslist.'
Iets extra's Het klinkt ideaal. Straks
overal ter wereld geld kunnen opnemen uit
de gea en overal betalen via de bea. Maar
zal er gebruik van worden gemaakt?
Segers: 'Die discussie is nu gaande. Mo
menteel wordt slechts een paar procent van
de betalingen met creditcards van Euro
pese banken buiten Europa gedaan. Maar
waarom zou je het niet aanbieden? Het
cardgebruik zal in de toekomst alleen maar
toenemen. En je kunt je klanten een belang
rijke extra service bieden, ook al maken ze
er niet direct gebruik van. Hebben ze de ser
vice op een bepaald moment wel nodig,
dan hoeven ze niet naar de concurrent te lo
pen.'
Cheques blijven Naast het elektroni
sche circuit zal ook de cheque blijven
bestaan. 'Er zullen altijd mensen zijn die lie
ver met een cheque willen betalen', weet
Segers. 'Daarnaast komt er
momenteel een hele nieu
we markt voor cheques op.
Denk aan de voormalige
Oostbloklanden. Die ken
nen tot nu toe alleen nog
maar contant geld. Je kunt
niet in één keer de sprong
maken van contant geld
naar elektronisch betalings
verkeer. Er is daar helemaal
geen infrastructuur voor. Je kunt dus het
beste een tussenstap maken. Begin daar
met een chequesysteem. Dat is dus één
hele belangrijke reden om de cheque voor
lopig te handhaven.'
Per land Het debitcardsysteem is ge
baseerd op de bestaande lokale infrastruc
turen van de verschillende landen, zoals
BeaNet in Nederland. 'We gaan dus niks
nieuws introduceren of verzinnen', verze
kert Segers. 'Het enige dat moet gebeuren
is de netwerken in de verschillende landen
koppelen. We onderhandelen momenteel
met organisaties in een aantal landen. Ita
lië en Spanje hebben bijvoorbeeld al posi
tief gereageerd. Zij willen in hun bea's de
passen accepteren van rekeninghouders
van banken uit andere landen. En Neder
land en Duitsland en Engeland zullen wel bij
de eerste landen horen die de nieuwe func
tionaliteit op hun kaart gaan aanbrengen.
Verder ook additionele prijsmogelijkheden
en de mogelijkheid haar cliëntenkring te
segmenteren. Bovendien kunnen cliënten
niet rood staan met dit systeem, want elke
transactie met de debitcard wordt van te vo
ren goedgekeurd via een online verbinding.
En de detailist tot slot heeft zijn geld sneller
dan bij chequeverbruik en de betaling is ge
garandeerd. Hij heeft minder administratie
ve rompslomp en krijgt door de sticker op
zijn deur wellicht ook nieuwe cliënten. Mo
menteel zijn er in Europa 42.000.000 Euro-
chequekaarten en 50.000.000 eigen bank-
kaarten, zoals de Rabopas, in omloop. Dus
bijna honderd miljoen potentiële cliënten.
Verspreid over Europa staan er nu 400.000
bea's. Dat aantal zal snel verder stijgen. 'In
Nederland lopen we duidelijk achter', vindt
Segers. 'Hier in België kan ik in praktisch
elke winkel elektronisch betalen.'
Het klinkt heel logisch en simpel om in
ternationaal bea-gebruik te introduceren,
maar er komt heel veel bij kijken. Segers:
'Je moet al die passen geschikt maken. Dat
wil zeggen, dat de magneetstrip moet wor
den aangepast en het logo moet worden
aangebracht. Verder is het een online sys-
Hans Segers voor EPSS, het elektronische brein van Eurocheque International in Brussel.
Daardoor kunnen hun cliënten dan buiten
de grenzen via bea's betalen. Het wordt een
gefaseerde introductie. Wie toe is aan een
nieuwe Europas of bankpas, krijgt er een
met het nieuwe logo. Er komt dus absoluut
geen grote omruilactie, waarbij iedereen
een nieuwe pas krijgt. Het zal wel net zo
gaan als bij de introductie van de gea. Lang
zaam maar zeker en je ziet aan het logo
waar je terecht kunt.'
Voordelen De introductie van een in
ternationale debitcard heeft voor alle partij
en voordelen. De klant heeft straks voor de
gea, de bea en cheques één pas, die overal
in Europa te gebruiken is. Bovendien is het
kaartgebruik veel veiliger dan contant geld.
De bank krijgt door de nieuwe faciliteit nieu
we contactmogelijkheden met detaillisten.
teem. Wat gebeurt er als het systeem geen
contact kan krijgen met het autorisatiecen
trum van de pasuitgevende instelling waar
de rekening wordt aangehouden. Gaat de
transactie dan niet door? Dat kan niet, dus
dan moet er dus een noodsysteem zijn, zo
dat er toch geautoriseerd kan worden. Dat
kan dan via het European Payment Systems
Services EPSS. Daar zal een zwarte lijst
moeten worden aangehouden. Sta je daar
niet op, dan kan de transactie doorgaan.'
En als EPSS niet te bereiken is? 'Dat moet
allemaal worden opgelost voor we kunnen
starten. Maar we hebben er echt alle ver
trouwen in. Waarschijnlijk zullen in maart
1992 de bea's in een aantal landen al ge
bruikt kunnen worden door houders van een
Europas of bankpas met EDC-iogo.'