Van Delfts blauw naar Rabo blauw Rabo band Elke Rabobank een andere bank De Delftse Rabobank ontwikkelde zich in de loop der jaren van een particulierenbank met een lage solvabiliteit tot een goedlopende bank met een toch aardig markt aandeel van twintig procent in de bedrijvenmarkt. Kortom, het gaat (weer) goed met Delft. Nummer 14/29 juli 1991 Dé Rabobank bestaat niet. Elke bank is anders, elke bank is uniek. In Raboband regelmatig aandacht voor een andere bank. Deze keer: Delft. jjl I e zijn in feite een pure stads- 'tJwm bank', kenschetst directeur W W Theo Veendrick het werkgebied van de Rabobank Delft. 'Ons werkgebied be staat eigenlijk alleen maar uit de stad. Wat wij als agrarisch bedrijfsleven hebben, ligt in de periferie van de stad. Toen ik hier in 1967 als assistent van de directeur begon, deden we weinig tot niets op particulier gebied. We waren alleen gericht op het agrarisch be drijfsleven.' Giraal 'Op een gegeven moment zei den we tegen elkaar: Dit is te gek', herinnert Veendrick zich. 'Er lopen hier meer dan 80.000 mensen rond. Daarmee moeten we toch wat kunnen. Het systeem van girale sa larisbetaling werd een feit. Daarvan hebben we mee kunnen profiteren. Het had wèl tot gevolg dat we ons in de jaren zeventig volle dig hebben ontwikkeld tot een bank voor par ticulieren. Ook al omdat bedrijven heel moei lijk te verkrijgen waren als cliënt. Alle banken waren aanwezig in Delft. Vooral de Midden- standsbank was ver ingevoerd in het Delftse bedrijfsleven.' Roer om Zo rond 1980 ging het roer om in Delft. De solvabiliteit was laag: Delft was een zogenaamde S-bank. 'We kregen al lerlei problemen', vertelt Veendrick. 'Zowel op het personele vlak als op het vlak van onze rentabiliteit. Het ging niet echt goed met de bank. Op een gegeven moment heb ben we besloten dat we meer in de bedrij- venmarkt moesten gaan om onze rentabili teit te verbeteren. We hebben eerst intern de zaak op orde gesteld. Nieuw personeel, dat er toch moest komen, aangenomen met ervaring in de bedrijvensector. Toen zijn we ban. Daarvoor ben ik ze weieens dankbaar geweest. Het feit dat ze zo nadrukkelijk uit straalden dat een bepaalde branche voor hen niet interessant was, had ook tot gevolg dat de betere bedrijven - want er is geen branche waar alleen maar slechte bedrijven in zitten - naar ons kwamen. De tweede reden is dat de handelsbanken om de twee, drie jaar hun directeuren en relatiebeheerders wisselen. Dat vinden klanten niet altijd pret tig. Uiteindelijk heeft dit alles er toe geleid dat wij in de jaren tachtig vrij snel tot renta- biliteitscijfers kwamen die er zijn mochten.' Coöperatie Een Rabobank is een co- operatieve bank. Hoe wordt daaraan in Delft Studenten Delft is een echte studen tenstad. Dat is weieens een zegen en wei- eens een ramp volgens de bankdirecteur. 'De komende tijd hebben we onze pieken. We hebben vrij goede contacten opgebouwd met studentenverenigingen en met de com missies die de kennismakingsweken organi seren. We scoren er vrij aardig mee. Zeker als je kijkt naar het aantal studenten dat èn bij ons bankiert èn ook daadwerkelijk in Delft woont. Dat is de meest interessante groep. Daarvan kun je verwachten dat ze klant bij ons blijven. We bereiden onze balie medewerkers wèl voor op het feit dat ze stu denten aan de balie kunnen krijgen. Er zijn aardige mensen bij, maar ook branieschop pers. En daar moet je tegen kunnen, zeker als het je leeftijdsgenoten zijn.' Organisatie De interne organisatie ver anderde zo'n driekwart jaar geleden. De bank Delft is niet meer ingedeeld volgens de be kende driepoot bedrijven, particulieren en be- heerstechnische zaken. 'Wij hebben een on derverdeling gemaakt tussen relatiebeheer en commerciële ondersteuning', vertelt Veendrick. 'Er zijn twee soorten klanten. Be drijven, in principe maatwerk, en particulie ren, in principe standaardwerk. In feite maakt het niet uit wie het is. Het is belangrijk hoe je met ze omgaat. Daarom zijn alle afzetverant- woordelijken ondergebracht in de afdeling re latiebeheer. De afdeling commerciële onder steuning werkt dienstverlenend voor die afde ling. ledereen vindt dat het zo goed werkt. Je kunt over het muurtje heen kijken. Je zit niet in het hokje Particulieren of Bedrijven.' Tot slot de reactie van de bankdirecteur op de anti-cheque-actie van voorzitter Pop- Het hoofdgebouw van de Technische Universiteit: Delft is een echte studentenstad. Veendrick: 'We hebben weer een rentabiliteit die er zijn mag. Het werkgebied van de Rabobank Delft bestaat bijna alleen uit de stad. heel nadrukkelijk de bedrijvenmarkt op ge gaan. Ook best kritisch. Je kunt wel alles wil len binnenhalen, maar dat heeft geen zin.' Concurrenten De Rabobank Delft 'snoepte' langzamerhand bedrijven af van de handelsbanken. 'Dat had twee oorza ken', meent Veendrick. 'Handelsbanken doen soms van het ene op het andere mo ment een bepaalde branche volkomen in de invulling gegeven? Veendrick: 'Het gaat de bedrijven er in eerste instantie om datje hun bankzaken goed regelt. Maar het interes seert ze ook hoe je met ze omgaat. Ik denk dat we ons als Rabobank kunnen onder scheiden met het feit dat we er öök zijn als er problemen ontstaan. Dat we oplossingen aandragen om ze door die moeilijke periode heen te helpen.' pink van de ondernemersfederatie in Delft. 'Ach', meent Veendrick. 'Enerzijds erger ik me eraan, want de bedragen die hij noemt zijn volledig uit de lucht gegrepen. Anderzijds moet ik erom glimlachen. De meeste men sen hier in Delft weten wel hoe het zit. leder een heeft weieens met Poppink te maken gehad. Ze zeggen: zo, nu ben jij aan de beurt.' Rabobank Delft: 6 kantoren 80 personeelsleden f265 miljoen balanstotaal 88.000 inwoners werkgebied 1.280 leden f 240 miljoen toevertrouwde middelen f 166 miljoen uitzettingen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 11