Son en Breugel inventari seert markt: Een zaak van doorstarten Rabo band Marktinventarisatie eerste stap speerpunt project P/E-segmenten Cliënten en niet-cliënten wor den ingedeeld in segmenten. Het inkomen, het bezit van een eigen woning en van financiële beleggingen zijn uitgangspun ten. Ook cliënten worden inge deeld in groepen. Met die gege vens is het mogelijk inzicht te krijgen in de kwaliteit van het cliëntenbestand. En in de marktpositie van de bank. Is die inventarisatie gemaakt, dan is het tijd om eens opnieuw naar de aanpak van de markt te kij ken. De Rabobank Son en Breu gel rondde onlangs zo'n markt inventarisatie af. Nummer 13/8 juli 1991 Son en Breugel. Een plaats, waar het arbeidsinkomen gemiddeld bedui dend hoger ligt dan in de rest van Nederland. Het eigen woningbezit is 75 pro cent en dus hoog. Onderdirecteur Noud van der Weerden: 'We waren ervan overtuigd dat er meer mogelijkheden in die interes sante markt aanwezig waren, dan dat we er op dat moment uithaalden. Daarom hebben we twee jaar geleden een aantal uitgangs punten geformuleerd. Eén daarvan was dat de commerciële mensen optimale mogelijk heden moeten hebben om diensten en pro- dukten af te zetten.' Inventarisatie 'We wilden ons werkge bied eens uitgebreid in kaart brengen', ver volgt Van der Weerden. 'En wel zodanig dat we daarmee ook heel cliëntgericht aan de slag zouden kunnen. We hebben toen con tact gelegd met marketingconsultant Theo van Wijngaarden van de afdeling Marketing Services Particulieren in Eindhoven. Zij had den voor ons een systeem waarmee we aan het werk konden. Met Anne Jan Hielema, die vanuit Interim Management tijdelijk bij onze bank werkt als hoofd Particulieren, hebben we de inventarisatie aangepakt.' Succesrijke kansen Hoe goed kende de bank het werkgebied voor met de inven tarisatie werd begonnen? Hielema: 'We kenden het werkgebied wel, maar het was toch meer het Fingerspitzengefühl dan dat we precies wisten waar succesrijke kansen lagen. We benaderden de clienten niet ac tief. Het initiatief kwam van de cliënt. We weten nu door de inventarisatie die is ge maakt, dat de P/E-segmenten nog sterker aanwezig zijn dan we aanvankelijk dachten. Meer dan 50 procent van onze volwasse- nenmarkt is P/E. En het verschil tussen de twee verschillende kernen Son en Breugel is groot. Het zijn twee verschillende mark ten. We wisten het eigenlijk wel, maar niet dat het in die mate het geval is.' Signalen Door de nieuwe aanpak veran derde de mentaliteit in de commerciële groep van de bank. Men ging beter naar el kaar luisteren. Men ging de signalen van klanten beter vertalen, ook als het ging om een produkt, wat een collega in z'n porte feuille had. 'Aan een reismedewerker bij voorbeeld worden door cliënten misschien wel de meeste signalen afgegeven', licht Van der Weerden toe. 'Aansluitend daarop startten we een intern opleidingstraject. De commerciële medewerkers wilden graag iets meer van eikaars specialismen weten. Dat was heel prettig, ook omdat dat leidt tot een meer totale en dus meer integrale be nadering van de cliënt. Dat past ook in het kader van het selectief relatiebeheer.' Medewerking gemeente De mensen van de Rabobank Son en Breugel legden contact met de gemeente. Hielema: 'De in formatie die we daar kregen is, naast de uit draaien van Rabobank Nederland, toch wel de spil van het verhaal. Krijg je die mede werking niet, dan zul je veel meer moeten doen op basis van wat wel genoemd wordt als je even dreigde vast te lopen, je met een telefoontje naar Van Wijngaarden weer aan de slag kon. Dat werkte heel erg prettig.' 'Doorstarten' Wat gebeurt er met de re sultaten van de marktinventarisatie? Van der Weerden: 'We hebben indertijd beslo ten selectief relatiebeheer in te voeren. Maar we hebben natuurlijk niet stilgezeten totdat het eindrapport over de marktinven tarisatie definitief klaar zou zijn. We hebben langzaam die kant opgewerkt. Maar nu de bankhal aan verandering toe is, hebben we eens gekeken hoe het personeelsbestand en de organisatie er eigenlijk uit zouden moeten zien. Als je gaat verbouwen, hoe moet de routing er dan uitzien? Ga je met spreek-werkkamers voor de adviseurs wer ken? Het rapport is nu klaar. Over enkele dagen bespreken we het. Daarna zullen de consequenties verder worden uitgewerkt. Het eindrapport is niet het startpunt, het is een doorstartpunt.' Aanpak Een aantal zaken is inmiddels duidelijk. Hielema: 'Wil je de P/E-segmen ten tegemoet komen, dan zul je moeten kij ken naar de momenten waarop zij tijd heb ben om belangrijke financiële zaken te doen. Per slot van rekening zijn het meestal geen mensen die een baan hebben van ne gen tot vijf en tussen de middag even naar de bank komen om daar wat zaken af te wik kelen. Als het nodig is zul je, net als de ver zekeringsadviseur doet, acte de présence moeten geven bij de klant thuis. Nog meer van passief naar actief. Anders werkt het niet.' De bank Son en Breugel heeft met hulp van Marketing Services Particulieren het project gerealiseerd. Binnenkort bespreken ze de resultaten. Inmiddels is er een hand leiding verschenen waarmee iedere bank zelfstandig zo'n marktinventarisatie kan maken. Wat vinden de heren in Son en Breugel van die handleiding. 'Die handlei- de rondfiets-methode.' Toch had de bank veel informatie over het werkgebied. 'We kon den per straat aangeven hoeveel P's, E's en an dere typen consumen ten er woonden', vertelt Hielema. 'Van de ge meente kregen we tellin gen per buurtcode, ge splitst naar geboorte jaar en geslacht. Dat was redelijk uniek. Daarnaast kregen we diezelfde indeling per straat. We hebben daar mee onze interne gege vens ook behoorlijk kun nen schonen. Dat kostte vrij veel tijd. In een heel vroeg stadium is daarom één van de relatiebeheerders vrijge maakt om dat te kunnen realiseren.' Andere ogen De bank bij Eindhoven huurde ter ondersteuning van de inventari satie de activiteit Marketing Services Parti culieren voor zes dagdelen in. 'Dat was een onmisbare ondersteuning', zegt Hielema. 'Met de handleiding Marktinventarisatie, die inmiddels beschikbaar is, kan het met minder dagdelen. Maar ik denk dat het altijd goed is er iemand met andere ogen naar te laten kijken. Het was ook heel prettig, dat Binnenkort bespreken Hielema (I) en Van der Weerden de resultaten van de marktinventarisatie. ding kan op drie niveaus worden gebruikt', vertelt Hielema. 'Het eerste niveau is voor banken die hebben besloten selectief rela tiebeheer te gaan toepassen in de segmen ten P/E. Het tweede niveau is voor banken die de P/E-segmenten bewerken met een marktbewerkingsplan. Voor die twee ni veaus kun je het zelfstandig doen. Ga je nog een niveau verder, dan heb je de steun van Marketing Support toch wel nodig. Dat is ook afhankelijk van de grootte van de bank. De handleiding is heel helder en op de prak tijk gericht geschreven.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 3