hand 'De eigen bank speelt een belangrijke rol' 'De toerist is tegenwoordig meer buiten dan binnen' Nummer 13/8 juli 1991 Valutawisselaar Niet alleen de geld automaat, maar ook de komst van een va lutawisselaar vermindert de drukte in de bankhal. 'We krijgen in Domburg een ont zettende stroom Duitse toeristen', vertelt Dourleijn. 'Op een gegeven moment hadden we twee toeristenloketten. Eén voor de Duit sers die hun valuta kwamen omwisselen en één voor de Nederlanders die geld wilden opnemen. We hebben nu in Domburg èn in Westkapelle valutawisselaars staan. Met de nieuwste wisselaar is er veel mogelijk. Je kunt er meerdere bankbiljetten instoppen. Dat voorkomt dat je scheppen pasmunt moet uitgeven. Want dat was wel een pro bleem. We moesten de wisselaar-vooral in de weekenden - nogal eens bijvullen. Dat is nu hopelijk een stuk verbeterd.' Moneyshop In Amsterdam heeft de toerist in de zogenaamde moneyshops vol doende mogelijkheden om valuta te wisse len. Ook de moneyshop van de Rabobank Amsterdam is het hele jaar open, zelfs op zaterdag. Marije Rönitz: 'Het is op dit mo ment betrekkelijk rustig, maar dat heeft al les met het slechte weer te maken. Vorig jaar was het zelfs met twee mensen niet bij te benen. Het is alleen bedoeld voor wisse len. Maar mensen komen ook weieens bin nen om de weg te vragen.' Meer buiten 'De toerist is tegenwoor dig meer buiten dan binnen', meent Dour leijn. 'Er staat nu een rij voor de gea en een rij voor de wisselaar. De stroom mensen Bob Nanninga (46) werkt bij de Rabobank Heem- stede-Zandvoort. Hij is kantoorbeheerder in Zand poort, badplaats nummer twee van Nederland. Ook zijn hobby heeft met de zee te maken: zeilen op de Noordzee. Werkt sinds 1968 bij de organisatie. Vlarije Rönitz (24) begon als vakantiekracht bij de Rabobank Amsterdam. Maakte een tijdelijke uitstap naar de Rabobank Almere, maar is sinds december weer terug op het kantoor aan de Dam. Beheert de bedrijvenbalie. die nu nog binnenkomt, wil cheques verzil veren. Dat zal dit seizoen sterk verminde ren, denk ik. Er zijn steeds meer mensen - ook Duitsers - met een pas met pincode.' Nanninga: 'Wij willen de toerist inderdaad ook wat meer buiten dan binnen hebben. Bij ons wordt daarom binnenkort een valu tawisselaar geplaatst. Ik ben zeer be nieuwd hoe zich dat ontwikkelt.' Legitimeren Van Doorn: 'Aan de balie merkje steeds minder van toeristen, vind ik. We krijgen nog wel mensen voor kasop names. Al weten ze vaak niet precies hoe dat werkt. Ze willen geld en denken: Daar bij de Rabobank kennen ze me wel. Pasje afgeven en klaar is Kees. Die mensen heb ben dan vaak alleen een pasje voor de eigen bank. Ze denken dat ze daarmee overal terecht kunnen. Ze weten niet dat ze zich moeten legitimeren. En als ze het al weten, weten ze niet wat een legitimatiebe wijs is. Dat zijn niet de meest gezellige ge sprekken. Ik denk dat dat wel zal verande ren door het nieuwe passenbeleid. En de eigen bank zou haar cliënten wat meer moeten wijzen op dit soort dingen.' Vooraf informeren Nanninga vindt ook dat de cliënten van tevoren beter moeten worden geïnformeerd. 'Eigenlijk zou je in december of januari een inventarisatiefor mulier naar je cliënten moeten sturen', stelt hij. 'Vraag waar ze naar toe gaan. Dan weetje watje als bank moet promoten en waar je ze op kunt wijzen. Mensen die naar het buitenland gaan vertel je bijvoorbeeld over vreemde valuta en cheques. Cliënten die in Nederland blijven, attendeer je op le gitimatiebewijzen, wat ze wel en niet met hun bankpas kunnen, de geldautomaat, noem maar op.' Bezetting Juist in een druk seizoen moeten de vakantiebanken gebruik maken van oproep- of vakantiekrachten. Het eigen personeel is dan op vakantie. 'Ik vind dat best een probleem', stelt Nanninga. 'Hoe wel de mensen zich allemaal ongelooflijk inspannen, moetje toch constateren dat er in de uitvoering van sommige werkzaamhe den stagnaties optreden.' Van Doorn ver telt: 'Bij ons in Lunteren hebben we in de vakantieperiode ook altijd wel een zomer- kracht. Die is nu net begonnen. Maar het is niet zo dat we écht heel moeilijk weg kun nen. Natuurlijk gaan we wel om beurten.' Problemen Uiteraard komen ook men sen met problemen naar de bank toe. Rönitz: 'Wij maken in Amsterdam veel mee. Mensen van wie het pasje weigert, of men sen die bestolen zijn. Die komen dan bij ons. Wij zijn dan de connectiebank van hun bank in het buitenland. We verzoeken het geld over te laten komen uit het buitenland. Dat kan heel snel. Soms kunnen ze al bin nen vierentwintig uur het geld komen opha len.' Drie van de vier banken 'Rond de Ta fel' hebben de InterHelp en UNICO sticker op het raam geplakt. Nergens nog is ge bruik gemaakt van de Helplijn. Bedrijfscliënten Geld dat door toeris ten wordt opgenomen, wordt door hen vaak met dezelfde snelheid weer uitgegeven. Merken de vakantiebanken daar iets van? Rönitz: 'We krijgen veel geld en cheques van hotels en restaurants.' Dourleijn: 'De verwerking geeft inderdaad extra drukte. Wij combineren dat werk met het baliewerk van de seizoenhulp. Als het mooi weer is, dan is 's morgens de toeristenkas open. De gasten zijn 's middags naar het strand en dan kan de vakantiekracht mooi cheques verwerken.' VVV-kantoren De eerste gang van een toerist is meestal die naar een VVV-kan- toor. In Domburg wisselt de plaatselijke VVV geld voor de Rabobank. Dourleijn: 'Het is niet zo, dat het echt storm loopt bij die VVV's. De bedoeling is eigenlijk de concur rentie een slag voor te zijn. Het is zowel aantrekkelijk voor de bank als voor het VVV- kantoor.' Inspelen Veel toeristen koppelen hun bezoek aan een stad of dorp aan evene menten die daar dan plaatsvinden. 'Wij hebben eens in de drie, vier maanden een gesprek met de VVV-Amsterdam', vertelt Rönitz. 'Ze informeren ons over de komen de evenementen.' Nanninga: 'Je moet het weten als er een publiekstrekker op komst is. Anders wordt je plotseling met geld en werk overspoeld.' Seizoen Komt het vakantieseizoen langzaam over de banken heen of komt het ineens? Van Doorn uit Lunteren: 'Bij ons druppelt het langzaam aan. Juli en augstus zijn wel de topmaanden. Maar er komen bij ons ook veel weekendgasten die een cara van hebben staan. Snel op vrijdagavond nog even geld opnemen.' In Domburg is er wat meer sprake van een hausse. Dour leijn: 'Wij merken de laatste tijd dat het sei zoen zich aanzienlijk verlengt. Vroeger was het echt zo dat juli, augustus de topmaan den waren. Het dorp werd dan overspoeld met toeristen. Nu hebben we toch veel meer spreiding, hoewel de bouwvakvakan tie uiteraard nog de top is.' Verdiensten Hoe zit het met de kos ten? Verdient een plaatselijke bank nog iets aan de toeristen? 'Wij zouden wel graag willen dat ze allemaal met hun credit card geld komen opnemen', zegt Nanninga. 'Daar verdient een bank wat op. En aan gastgebruik. Geld opnemen aan de balie kost veel geld. Voor het omwisselen van va luta mag je f 2,50 berekenen. Informeren ze vooraf wat de koers en de provisie zijn, dan is die f 2,50 eigenlijk al op. Ik denk dat de opbrengst terecht komt bij de bank waar de toerist woont en waar hij zijn deviezen koopt en de reis boekt.' 'Maar', stelt Nanninga, 'we willen ze graag hebben, hoor. Vergelijk Zandvoort in de winter met Zandvoort in de zomer en de keuze is snel gemaakt.' Dourleijn beaamt: 'Ik denk dat toerisme goed is voor de hele gemeenschap, voor het hele werkgebied, ledereen heeft er direct of indirect wat mee temaken'.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 13