Vakantiebanken doen het ook voor de ander Rabo band Het gesprek rond de tafel Wie het heeft over vakantie en de bank, praat meestal over het boe ken van reizen, het afsluiten van reisverzekeringen of het regelen van vreemde valuta. Het ontvangen van die vakantiegangers is iets heel anders. Wat betekent het voor een plaatselijke Rabobank om toeristen over de vloer krijgen? En is dat in Lunteren anders dan in Zandvoort? Over de andere kant van de vakantiebankdiensten. Nummer 13/8 juli 1991 Mensen uit de Rabobankorganisatie schuiven aan. Rond de tafel praten ze over allerlei onderwerpen. Deze keer vier medewerkers die bij een 'vakantiebank' werken. Welke consequenties heeft de stroom van toeristen voor banken als Amsterdam. Domburg, Lunteren en Zandvoort? Een gesprek met medewerkers van vakantiebanken komt al snel op de geldautomaat. Die geldautomaat doet dan ook goed werk in toeristenplaat sen. 'Voordat de geldautomaat was geïn stalleerd, kostten geldopnames ons heel veel tijd', vertelt Joost Dourleijn van de Rabobank Domburg. 'Zeker toen RTN er nog niet was. We moesten elke keer voor goedkeuring bellen. Het was heel tijdro vend om dat allemaal af te handelen.' Credit cards In Amsterdam wordt de geldautomaat zeer veel gebruikt, vertelt Marije Rönitz: 'Bij ons komen er uiteraard veel buitenlandse toeristen. Vooral Ameri kanen en Japanners kennen veel meer be taalmogelijkheden. Ze beschikken over meerdere creditcards en andere passen voor de geldautomaat. Buitenlandse pas sen worden veel gebruikt. Jongeren zijn wel meer op contant geld aangewezen. Op het moment komen er veel jonge Franse en Ita liaanse toeristen naar Amsterdam.' Kosten Kasopnames aan de balie vin den nog steeds plaats. Afhankelijk van de vrije voet die de vakantiebank hanteert, wordt de eigen bank van de toerist daar voor doorbelast. Veel Nederlandse cliënten weten niet dat ze voor zo'n kasopname moeten betalen. Dat is ook de ervaring van Corinne van Doorn uit Lunteren. 'We wijzen toeristen eerst altijd op de geldautomaat. Zo van: Daar kunt u ook terecht en dan kost het u verder niets. Je ziet de mensen schrikken: Hoezo kosten? Daar is me nooit iets over gezegd. Dan vertellen we ze dat er ook een pas bestaat, waarmee je overal te recht kunt en waarmee je van alles kunt doen.' Concurrent 'Wij hebben sinds de komst van de geldautomaat ook niet zulke lange wachtrijen meer in de bankhal', ver telt Zandvoorter Bob Nanninga. 'Vorig jaar december is ons kantoor verbouwd. We hebben een ander bedieningsconcept inge voerd. Dat scheelt veel.' In Zandvoort is het populaire bungalowpark van Grandora- do gevestigd, waarmee de NMB een arran gement heeft. 'De gasten nemen daar hun geld op uit de NMB-automaat en komen niet bij ons. Je kunt je trouwens afvragen of het rendabel is daar een gea te plaatsen.' Joost Dourleijn (33) is relatiebeheerder partici Heren bij de Rabobank in Domburg. Werkt daa sinds 1979, eerst als kassier, later aan de balie In de zomermaanden ligt het actieve re/atiebe heer stil en komen de toeristen op de bank. Corinne van Doorn (23) kwam in 1986 in dienst bi de Rabobank in Lunteren. Heeft eerst op een bij kantoor gewerkt en ging in 1988 naar het hoofd kantoor. Maakt de vakantiebankdiensten van twee kanten mee: ze is reis- en baliemedewerkster.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 12