De wiskundige uitkijkpost van de Rabobank Raöo band 11 Rabobank Nederland is overal anders Werkgebied kantoor Centrum voor Toegepaste Wis kunde. Een afdeling waar mis schien niet iedereen direct 'een gevoel' bij krijgt. Maar toch... onderwerpen als 'postroutes', 'hoe beperken we (te) lange rij en in de bankhal' en 'moeten we als Rabobank tarieven hanteren voor bepaalde produkten' spre ken wèl tot de verbeelding. Een afdeling vol dynamiek. Nummer 13/8 juli 1991 UCB, regiokantoor, EW, dochter, deelneming, ZL, BI, UM, buitenlandse vestiging: Rabobank Nederland kent vele gezichten. Raboband schenkt regelmatig aandacht aan één ervan. Deze keer het Centrum voor Toegepaste Wiskunde. Project: GEIS, het toekomstige geldautoma ten-informatiesysteem dat inzicht geeft in het gebruik van geldautomaten. Project: De meest efficiënte manier van bui tenlands blanco betalingsverkeer. Werkgebied ■I primair secundair overig I e kunnen tegenwoordig niet meer volstaan met notities op WW de achterkant van het sigaren- doosje bij het invoeren en berekenen van nieuwe produkten en diensten. Je moet de gevolgen daarvan zeer goed inschatten. Wat gebeurt er als een planning tegenvalt, wat als die meevalt? Varianten bedenken.' Aan het woord is dr. Bert Kersten, hoofd van het Centrum voor Toegepaste Wiskunde (CTW). Eigen bedrijf Het CTW is een zelfstan dig bedrijfje binnen de grote Rabobankor- ganisatie. Het is te vergelijken met een advies- en onderzoeksbureau. 'We nemen opdrachten aan op allerlei gebied', vertelt Kersten'. 'Die opdrachten komen van bin nen èn van buiten de Rabobankorganisatie. Onze afdeling wordt ook weieens een denk tank of kenniscentrum genoemd. We combi neren hier drie onderdelen met elkaar: wis kunde, informatica en bancaire kennis.' Afwisselend Kersten noemt een aantal onderwerpen waarbij het Centrum voor Toe gepaste Wiskunde aan de wieg heeft ge staan: 'Centraal couverteren, een lokatie- beheers-systeem voor het Magazijn in Best, alternatieve pensioenpremieberekening voor het Rabobank Pensioenfonds, risicoge bieden van overvallen voor de Nederlandse Vereniging van Banken. We werken niet al leen in opdracht van, we pakken ook onder werpen op waarvan we zelf vinden of ver moeden dat er iets in zit.' Sfeer De veelheid van onderwerpen vraagt heel wat van de twintig CTW-mede- werkers. Kersten: 'De mensen moeten ont zettend intensief met elkaar optrekken. Er heerst dan ook een open sfeer binnen de club. En naast kennis zijn ook creativiteit, bereidheid tot overleggen, initiatieven ont plooien en zelfstandigheid belangrijke ele menten in de functie.' Er wordt aan projec- Project: De ontwikkeling van het Distributie- Advies-Model voor plaatselijke banken. ten gewerkt in teams van meestal twee per sonen. Een informaticadeskundige en een wiskundige of econometrist. Zij zijn beiden verantwoordelijk voor een project. Redeneren Een algemene opvatting is dat een computer niet kan denken, dom is. Het CTW heeft de afgelopen jaren veel werk besteed aan de zogenaamde kunstmatige intelligentie en de computer. 'Over het alge meen kent een computer reken-regels', legt Kersten uit. 'Daaraan hebben we nu zoge naamde redeneer-regels toegevoegd. Bin nenkort komt er bijvoorbeeld een floppy be schikbaar voor uitgaand betalingsverkeer. Daarmee kan een bank bekijken op welke wijze een cliënt het beste zijn betalingsver keer kan regelen. Dat gaat de computer pro beren in te schatten, hij gaat redeneren. Ook voor spaaradvisering en beleggingsad- visering is onderzoek verricht naar de moge lijkheden van kunstmatige intelligentie.' Nieuw Nog een nieuwtje is het pro spect-beoordelingsmodel. 'Dat is op de In formatiemarkt van de Algemene Vergade ring getoond', zegt Kersten. 'Het model is een hulpmiddel waarmee de plaatselijke bank op een snelle manier inzicht kan krij gen over het te behalen rendement op een zakelijke klant. Dat hangt af van een aantal zaken. Hoeveel en welke transacties zal zo'n klant doen, hoeveel geld zal 'ie aan houden, noem maar op.' Ook extern Het CTW werkt soms ook voor externe bedrijven en organisaties. 'Op dit moment zijn we bezig met een opdracht van de commissie arbeidszaken van de EG', vertelt Kersten. 'Dat gaat over personeels planning bij Europese banken. Functies en vaardigheden van het bankpersoneel veran deren onder andere door de invloed van nieuwe technologieën. Ook de opleidings- niveau's veranderen. Je moet dus vooruit kijken. Hoe ziet je personeel er over een paar jaar uit? Wat heb je voor personeel no dig? Daarvoor bedenken we hulpmiddelen.' Risico's Een bank loopt per definitie risico's. Kredietverlening en middelenvoor zieningen moeten in balans zijn. Omdat de middelen steeds schaarser worden, moet een bank misschien wat meer risico gaan lopen. De projecten van het Centrum voor Toegepaste Wiskunde richten zich de laat ste tijd dan ook steeds meer op risicobe heersing en -analyse. Kersten: 'Bij verkrap- pende marges kun je er in feite niet onder uit om wat meer in de risicosfeer te doen. Wij moeten wèl goed aangeven wat de bank wèl en niet kan doen.' 'Er wordt van ons ook verwacht dat we een soort uitkijkpost zijn', stelt Kersten. 'De bank moet ontzettend bijblijven. Op het moment dat de concurrentie iets verandert, of er is een nieuwe wiskundige techniek of een nieuw informaticahulpmiddel, dan moet de Rabobank écht mee. Elk tijdverlies is funest.' Centrum voor Toegepaste Wiskunde: gebouw Van Sijpesteijn in Utrecht (US-745) hoofd: dr. Bert Kersten aantal medewerkers: 19 omzet in 1990: f 2,3 miljoen gemiddeld aantal projecten per jaar: 50.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 11