Rabo band Wat komt er in 's-Hertogenbosch te staan: Nummer 12/24 juni 1991 richt. De opdracht was: Je hebt een bank, die een aantal routinematige handelingen apparatief wil afhandelen, maar die tegelij kertijd de persoonlijke bediening hoog in het vaandel wil blijven voeren. Verder moet het mogelijk zijn om een 8-, 12-, en 24-uurs zone te maken. De bank is gewoon acht uur open, de DirectService-apparatuur is zo'n twaalf uur beschikbaar en de gea en straks ook een afschriften-printer zijn 24 uur beschik baar. Begeleiding De Greef: 'Met Direct- Service willen we niet alleen de efficiency bevorderen, maar ook meer produkten ver kopen. Dat is de doelstelling. Wil je de cliën ten aan de apparatuur laten wennen, dan is er vooral in het begin begeleiding nodig. Dat betekent dat er een soort hostess-func- tie komt. In Italië bleek namelijk, dat zelfs de mensen van Olivetti - die toch aan appara ten gewend zijn - in eerste instantie heel weinig gebruik maakten van de apparatuur in de bankhal. Ze waren er gewoon een beet je bang voor. Toen men er een aantal maan den een hostess naast zette, liep het ge bruik fors op. Na een maand of vier was men er aan gewend en was de begeleiding niet meer nodig. Het is bij onze proefbanken, en dan praat ik vooral over Den Bosch, de be doeling, dat de hostess de cliënt actief be nadert over de toepassingen, voorlichting geeft en indien nodig vervolgens ook een af spraak maakt. Ze zal bijvoorbeeld over de agenda van de relatiebeheerders kunnen be schikken.' Ook niet bancair De apparatuur die in de bankhal komt te staan is uiterst eenvou dig te bedienen. De programma's op de zo genaamde CAT's, customer activated termi nals, werken met een touch screen sys teem. De Greef: 'Dat betekent, dat iedereen die tv kan kijken en een paar vingers heeft, een CAT kan bedienen. Naast de bancaire toepassingen komen er in de bankhal in 's-Hertogenbosch ook niet-bancaire toepas singen. Er komt een overzicht van onroerend goed dat in de regio te koop is. Wie zijn huis wil verkopen stapt met een foto naar de hos tess. Deze legt de foto onder een scanner, de gegevens worden er bij getypt en klaar, le dereen kan de informatie oproepen en daar na met het hypotheekadviserings-program- ma uitrekenen of de hypotheek haalbaar is, wat de meest geschikte vorm is. Daarnaast komt er in de hal op proef ook een aantal toepassingen van de ANWB. Met de eerste kun je een camping zoeken in heel Europa. Je voert een aantal variabelen in, disco, zwembad, in de buurt van water en zoveel mag het kosten. Dan krijg je de tien cam pings die voor jou geschikt zijn. De tweede toepassing geeft informatie over winter sportgebieden en de derde over evenemen ten in Nederland. Als je niet weet watje in het weekend wilt doen kun je even kijken.' Nulmeting In juli komen de eerste toe passingen naar Den Bosch. Gedurende de zomer komt er een aantal toepassingen bij. De officiële opening, waarbij ook de pers op de hoogte wordt gebracht van DirectService, is gepland voor 2 oktober. Tijdens de proef periode wordt doorlopend onderzocht wat de gebruikers van de apparaten vinden. De Greef: 'Momenteel doen we een zogenaam de nulmeting in Den Bosch. Dan weten we precies wat de klanten aan de balie allemaal doen, welke produkten ze afnemen. Dan kunnen we straks gaan vergelijken en kijken wat er allemaal is veranderd.' DirectService is een concept dat past in de distributiefilosofie van de Rabobank. 'We hebben straks vier distributielijnen', doceert De Greef. 'In de eerste plaats het kantoren net. Dat blijft ook in de toekomst het belang rijkste. Op de tweede plaats hebben we elek tronisch bankieren voor particulieren, het zogenaamde thuisbankieren, een nieuwe distributielijn die we tot ontwikkeling bren gen en waar we eind dit jaar of begin volgend jaar mee op de markt zullen komen. Ten der de hebben we het postaal thuisbankieren. Dat betekent datje een mailing thuis krijgt en alles verder per post kunt afhandelen. De vierde lijn is DirectService. De proef die we daar nu mee gaan beginnen zal ongeveer een jaar duren. Dus midden volgend jaar moeten we zo ongeveer weten hoe het con cept definitief moet worden ingevuld. Kort daarna komen de geschikt gebleken toepas singen voor een breder publiek en meer ban ken beschikbaar. Het zal wennen zijn, maar vergeet niet dat het een jaar of vijf heeft ge duurd voordat de geldautomaat een succes was. We moeten dus ook voor DirectService de tijd nemen.' Geldwisselapparatuur Muntstortapparatuur Hypotheekinformatieprogramma •Aanbod onroerend goed •Twee gea's Informatie over effectenkoersen Mogelijkheid afsluiten reisverzekering Videotexterminal met diverse toepas singen Kleurenkopieerapparaat Informatie over wintersportgebieden Informatie over evenementen in Nederland Informatie over campings in Europa Later dit jaar ook: Afschriftenprinters Informatie over betaaldiensten en afsluiten krediet op betaalrekening Informatie over en afsluiten van een lening Op 10 juni begon de verbouwing van de bankhal in 's-Hertogenbosch. er echt mee in de publiciteit komen, alles functioneert. Ondertussen kan natuurlijk al les wat werkt al door de cliënten worden ge bruikt.' Begeleiding 'De cliënten moeten de eerste maanden goed worden begeleid', vindt Berends. Hij vergelijkt de nieuwe bank hal met een stand op een beurs: 'Als je daar je stand neerzet en je doet verder niks, dan gebeurt er ook niks. Je moet mensen heb ben die actief op de kijker afstappen. Je moet ze uitnodigen even te komen kijken en het dan ook even demonstreren. Toen we de eerste gea hadden moesten we de men sen ook aan het handje nemen en ze een demonstratie geven. Dat is ons toentertijd overigens goed gelukt. We hebben heel lang de meest gebruikte gea van de organisatie gehad. Wij zorgen dus dat er rond de appa raten constant mensen aanwezig zijn, die voorlichting en begeleiding kunnen verzor gen. Maar het gaat verder. Je moet de klus afmaken. Als een klant met een apparaat bezig is geweest en wegloopt, laat hem dan niet gaan, maar probeer tot zaken te ko men. Zo van: Is het gelukt met uw hypo- theekaanvraag? Kijk naar jezelf. Hoe vaak gaan we niet op tweede pinksterdag of zo naar een meubelwinkel of garage om te kij ken wat daar allemaal is uitgestald. Maar pas op het moment dat de verkoper naar je toekomt en zegt: Hoe vond u het, gaat u even zitten. Dan kom je misschien tot za ken. Datzelfde geldt hier ook.' Veiligheid De bank in Den Bosch gaat straks zoals nu gebruikelijk om vier uur dicht. Berends: 'Wat wij heel belangrijk vin den, is dat er in de 12-uurs zone geen geld zaken worden gedaan. Geld is er alleen in de 8-uurs zone en daarna in de gea. Dat moeten we de klanten heel snel duidelijk maken. Is de wand dicht, dan is er in de bank geen geld meer te krijgen. Er zitten dan nog wel mensen in de 12-uurs zone voor begeleiding, afspraken, reizenverkoop en dergelijke.' De bezetting van de 12-uurs zone wordt in Den Bosch organisatorisch gezien een aparte club. 'Het moeten men sen zijn met ervaring, een bepaalde produktkennis en handig in de omgang met cliënten. De werktijden worden buiten gewoon flexibel. Waarschijnlijk dagelijks van half 9 tot half 7 en op zaterdag van 10 tot 4 uur. De nieuwe klus is dus ook ge schikt voor parttimers en oud-medewer kers.' De medewerkers in Den Bosch worden steeds van alle plannen op de hoogte ge houden. Berends: 'We hebben hier op de bank een wekelijks informatie-magazine, Weekinfo genaamd, waarin we alles com municeren. We hebben hier de opvatting, dat iedereen informatierecht heeft maar ook informatieplicht, ledereen wordt in ken nis gesteld van wat er speelt en als men er meer over wil weten, kan en moet men zich daarover verder informeren. In Weekinfo hebben we nu een artikelenreeks over DirectService. We komen niet met een spe cial of zo. We zien het hele project als een volgend stapje in onze ontwikkeling. Het moet de mensen in de huid komen zitten. Dat lukt je alleen als je iedereen conse quent en constant informeert. Alleen dan heeft een dergelijk project kans van sla gen.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 9