Rabocard en Topcard: goed voor cliënt én bank band 'Wij zijn er van overtuigd, dat in de komende twee jaar de markt voor creditcards in Nederland wordt verdeeld. Er is in ons land vermoedelijk een totale markt voor zo'n twee miljoen kaarten. Daarin kan de Rabobank, gezien ons aandeel in de particulieren- markt, op z'n minst een flinke partij meeblazen.' Aan het woord is Theo van Brunschot, hoofd Bankpas Betaaldiensten. 'Er liggen kansen in de markt om nu eens een betaalprodukt af te zetten, dat voor de bank iets oplevert. Er liggen ook kan sen om dure chequebetalingen gedeeltelijk te vervangen door creditcardbetalingen. Maar we moeten het nü doen!' Nummer 12/24 juni 1991 n de afzet van de Rabocard lijken we I goed te scoren', meldt Leopold Lind- I ner. Hij is produktmanager passen en cards bij Bankpas Betaaldiensten. 'Mo menteel een paar honderd per week. In to taal zitten we nu op zo'n 85.000. De prog nose voor eind 1991 is 150.000. Als we zo doorgaan, moet dat lukken. Ook de doel stellingen voor 1990 werden gehaald. Tij dens de collectieve vervanging van de Euro pas hebben de lokale banken zo'n 45.000 Rabocards verkocht. Als we dit vergelijken met de concurrentie is het resultaat helaas minder rooskleurig. ABN Amro heeft eind vorig jaar in een soortgelijke actie zo'n 70.000 kaarten afgezet en de Postbank ruim 100.000.' Historie De eerst creditcard die door de Rabobank werd verkocht was de Eurocard. 'Maar de afzet liep niet zo geweldig', weet Lindner. 'De creditcard was een nieuw pro- dukt voor onze banken. De organisatie was er nog niet aan gewend dat een klant ermee rondliep. Nederland was überhaupt niet zo'n creditcard minded land. Bovendien ver dienden de banken er niets aan. Kosten en opbrengsten lagen volledig bij Eurocard Ne derland. Men zag dus geen resultaat van de verkoopinspanningen.' Rabocard Een jaar of twee, drie gele den werd de eerste echte Rabobankcredit- card gelanceerd, de Rabocard met de wolk jes. Ook de andere banken kwamen met een eigen kaart. Om het produkt te popula riseren en voor een breder publiek accepta bel te maken, werd de prijs verlaagd. De Eu rocard kostte f 110,-, de toenmalige Rabo card maar f 40,-. Het bruto jaarinkomen om vooreen kaart in aanmerking te komen zak te van zo'n f 65.000,- naar f 36.000,-. Dat betekende de doorbraak van de creditcard in Nederland. In overleg met Eurocard Ne derland en de andere banken in Nederland werd besloten, dat er een zogenaamd lus- ten/lastenprincipe zou komen. Dat wil zeg gen dat de uitgevende bank f 40,- cardbij- drage krijgt en dat Eurocard Nederland de gemaakte kosten in rekening brengt. Vanaf dat moment verdienden de banken aan iedere kaart die ze uitga ven. Met de introductie van de nieu we produktlijn passen is de wolkjes- Rabocard vervangen door de zilveren Rabocard en is de Topcard aan het rijtje toegevoegd. Topcard De Rabobank wil een groter aandeel krijgen in de markt van de betere cliënten, de zoge naamde P/E-segmenten. Markton derzoek heeft uitgewezen, dat deze groep in een creditcard is geïnteres seerd. Lindner: 'Voor hen wilden we naast de Rabocard een exclusieve creditcard hebben met speciale faci liteiten. Dat was een nieuwe ontwik keling. Wij waren - en zijn nog steeds - de enige bank in Nederland met een eigen gouden kaart. De Topcard is qua faciliteiten te vergelijken met Ameri can Express Gold, Visa Gold en Eurocard Gold Plus. Die kosten tussen de 300 en 350 gulden. De Topcard f 250,-. Een ver schil, dat onze cliënten zeker zal aanspre ken.' Achterstand Lindner: 'Als we kijken naar de huidige marktverdeling, zien we dat er nu zo'n 800.000 creditcards in Neder land zijn. Daarvan heeft de Rabobank er 150.000, Eurocards en Rabocards samen. De andere banken hebben de rest verdeeld. We staan dus op achterstand.' Van Brun schot: 'De groei van de creditcards heeft zich voornamelijk in 1990 afgespeeld en als de voortekenen juist zijn gaat die groei nog even door. De markt is er rijp voor. Alle ban ken zijn uiterst actief en dat is, gezien de re sultaten, terecht. De andere banken scoren nog steeds hoge aantallen. Wij zullen er hard aan moeten trekken. De Produktgroep Betaaldiensten en de plaatselijke banken moeten samen de kansen die de markt biedt aangrijpen om de achterstand in te lo pen. Duidelijk is wel, dat als een cliënt een maal een keus heeft gemaakt, hij niet gauw een tweede creditcard aanschaft of zijn eer ste card vervangt. Het feit dat een groot deel van onze betere cliënten bij meerdere banken een rekening heeft, is een extra handicap.' Lindner vult aan: 'We moeten er dus als eerste bij zijn en niet afwachten. Mede door een aantal problemen met be trekking tot de juiste doelgroepselectie bij de Topcard-introductie, blijft de verkoop van Topcards achter bij de verwachting. Dat is jammer, omdat we als bank kansen laten liggen en onze cliënten straks met een an dere creditcard op stap gaan. Dat had ook een Topcard kunnen zijn...' P/E-segment 'Er zijn banken die roe pen, dat zij geen cliënten in hun werkgebied hebben die voor een card in aanmerking ko men. Dat kunnen wij ons niet voorstellen', zegt Van Brunschot. 'De Rabocard is vooral bedoeld voor de S/E-segmenten. En er is ook wel degelijk een aantal potentiële cliën ten voor de Topcard. Overal is een huisarts, burgemeester of notaris. Bij de afzet van de Topcard heeft de directeur een grote rol. De P/E-segmenten zijn gevoelig voor persoonlij ke verkoop. In zijn netwerk van contacten kan hij vertellen wat men er allemaal mee kan en welke faciliteiten erbij horen. Uiter aard moet in zo'n gesprek de Topcard ook worden getoond. Wij denken, dat bankdirec teuren en ook bestuursleden de beste am bassadeurs zijn van de eigen Rabobank-pro- dukten voor de topcliënten van de lokale bank.' Relatiemarketing Wat levert de ver koop van een Topcard op voor de bank? Lindner: 'De bank verkoopt de kaart voor f 250,- en wordt door Rabobank Nederland doorbelast voor zo'n f 200,-. De verdienste is dus f 50,-. Het tweede jaar al meer, want dan hoeven het welkomspakket en de plas tic card niet meer te worden betaald. Dan verdient de bank eraan, zonder er veel voor te hoeven doen. Dat geld is bijvoorbeeld te gebruiken om iets speciaals te regelen voor de topcliën ten. Een dineetje in het plaatselijke restaurant speciaal voor Topcardhou- ders. De Rabobank heeft dit jaar voor u een tafel gereserveerd om eens uitgebreid bij te praten. Dat is relatie marketing. De bank kan de kaart goed gebruiken als marketinginstru ment. Zo kun je contacten krijgen met de selecte groep topcliënten.' 'Bij de twee miljoen kaarten, die in de komende jaren in Nederland wor den afgezet, moet een groot aantal Rabocards zitten, maar ook een be hoorlijk aantal Topcards', vindt Van Brunschot. 'Willen we dat bereiken, dan moeten we af van het idee, dat Rabobankcliënten niet zijn geïnteresseerd in een creditcard. De bank biedt aan, de cliënt bepaalt of hij geïnteresseerd is. Als je de klant nu informeert en over een halfjaar blijkt dat hij een card wil omdat hij naar Amerika gaat, dan weet hij dat de Rabobank er een heeft. Neemt hij een andere kaart, dan is hij voor ons verloren. In dat geval is de creditcard goed voor de cliënt, maar niet voor de bank!' Hoofddirectielid Burghouts (I) kreeg van de heren Van Tiggelen, Lindner en Van Brunschot van de Produktgroep Betaaldiensten een Topcard, met de bijbehorende Europas en Museumjaarkaart.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 5