'De deur is nooit gesloten in Steenwijk' Rabo band Elke Rabobank een andere bank 'Als je één ding kunt vaststellen, dan is het dat men hier in Steen wijk een vooruitziende blik heeft gehad', typeert directeur Jan Al bers aan het begin van het ge sprek 'zijn' Rabobank. Een vroe ge fusie tussen vijf banken, een kwartaalblad voor leden-onderne mers en een systeem van tarief differentiatie, ingevoerd voor de organisatie op het idee kwam, zijn er de voorbeelden van. Nummer 12/24 juni 1991 Dé Rabobank bestaat niet. Elke bank is anders, elke bank is uniek. Regelmatig in Raboband aandacht voor een andere bank. Deze keer: Steenwijk. In 1974 fuseerden de vijf banken Giet hoorn, Oldemarkt, Steenwijk, Steenwij- kerwolt en Steggerda tot de Rabobank Steenwijk. Een unicum voor die tijd. Het te kent volgens Albers de alertheid van de bank. 'We kijken hier goed om ons heen: Wat verandert er, hoe spelen we daar op in?' Groot werkgebied Het werkgebied van de bank Steenwijk is groot. Het beslaat de len van drie provincies. Grote natuurgebie den als De Weerriben en De Wieden, heide, bos en laagveen zijn er kenmerken van. 'Zo'n uitgestrekt werkgebied vraagt om een bepaalde manier van omgaan met je klan ten', meent Albers. Om het contact te onder houden met de leden en cliënten gaan be stuur en directie, naast de stad Steenwijk, eens per jaar de zes dorpen in het werkge bied langs. Deze contactavonden zijn be stemd voor alle klanten en trekken in totaal zo'n vijfhonderd bezoekers. 'De leden vin den bij ons de deur nooit gesloten', stelt Al bers. 'Hun vragen, opmerkingen of kritiek komen altijd daar terecht waar het moet zijn. Ook onze bestuurderen hebben een herken bare rol. Ze worden soms gewoon op straat aangesproken over beleidszaken.' Contacten De bank is een echte bedrij- venbank en is op dat gebied dan ook erg ac tief. Zo bestaat al vanaf begin '74 een kwar taalblad voor de leden. 'Dat vraagt wel veel tijd', vindt Peter Eijkholt, onderdirecteur Be drijven. 'We kijken daarom ook uit naar de mogelijkheden van het blad Bank Onder nemer dat Rabobank Nederland nu aan het ontwikkelen is. We organiseren seminars, we zijn op de bedrijvencontactdagen in Zwol le, we praten ieder jaar bij met adviseurs van het bedrijfsleven. Dat doen we met Cijfers wèl wat onderhandse leningen afgesloten bij Rabobank Nederland. Maar die kunnen we binnenkort weer aflossen met eigen geld wat we lang hebben weggezet en dat vrij komt uit het schuldregister. Op die manier voldoen we volkomen aan de doelstelling van elke Rabobank: De middelen uit het eigen werkgebied aantrekken en vervolgens als bank meer geldautomaten of nachtklui zen kunt plaatsen, worden bepaalde groe pen cliënten minder afhankelijk van opening stijden. Voor advisering is er trouwens wèl de hele dag iemand aanwezig. Het aantal zit tingen loopt drastisch terug. Dat is uit kos tenoverwegingen, maar voornamelijk ook vanwege veiligheidsaspecten.' Winkelbel De bank Steenwijk is aan het onderzoeken hoe de marktbewerking er moet gaan uitzien. Albers: 'We zijn uit het oogpunt van kosten en opbrengsten op zoek naar nieuwe organisatiestructuren op dat onderdeel. Aan de ene kant veronderstelt het relatiebeheer de, zoals wij dat hier noe men, winkelbel: Iemand komt binnen en wil iets regelen. Daar ben je voor. Aan de ande re kant wil je als bank een structuur aan brengen om een bepaalde cliënt met een ze kere regelmaat te zien. Ongeacht of hij jou belt of niet. Dat vergt zoveel tijd, dat we heb ben moeten constateren dat het op dit mo ment onvoldoende lukt. We zijn aan het kij ken hoe we dat kunnen oplossen. Die markt bewerking is een vraagstuk van de hoogste orde.' Kwaliteit Vanzelfsprekend merken ze ook in Steenwijk een verhevigde concurren tie. 'De jonge ondernemer staat met open ogen en vatbaar voor iedere invloed in de markt', zegt Eijkholt. 'Daarin zijn wij een par tij. We moeten onze dienstverlening op ni veau presenteren én leveren. Voldoe je niet aan de normen, dan word je gepasseerd. Zo simpel ligt het anno 1991. Wil je je profile ren, dan moetje kwaliteit uitstralen.' Kwaliteit vraagt om opleidingen. Albers en de afdelingshoofden stimuleren mede werkers opleidingen te volgen. Albers: 'Erg Albers (r) en Eijkholt: 'Ons werkgebied vraagt om een bepaalde manier van omgaan met de cliënten. Cebeco in Steenwijk is één van cliënten. Het sluisje bij Kuinre, één van de dorpen in het werkgebied van de Rabobank Steenwijk. de grotere bedrijfs- Trends in de hand.' 'En vergeet de sociale netwerken niet', zegt directeur Albers. 'Die zijn heel belangrijk, zeker in een betrekkelijk kleine woongemeenschap. Vaak komen die mensen uiteindelijk ook zakelijk naarje toe.' Middelen In de groeiende kredietvraag van de laatste jaren heeft de Rabobank Steenwijk kunnen voorzien met eigen midde len. Albers: 'We hebben een tijdje geleden weer dat werkgebied inpompen. Die functie vervullen we goed, al staat het - net als el ders - onder spanning.' Distributiebeleid De dienstverlening aan de cliënten moet van een goed niveau zijn, stelt Albers. 'Ons kantorennet is dras tisch vernieuwd. In het kader van kostenbe heersing zijn enkele kantoren slechts halve in plaats van hele dagen open. Naarmate je veel jonge mensen vinden het prima dat wij ze stimuleren. Het is ook niet alleen voor ons en voor onze klanten, het is ook voor henzelf.' Eijkholt vult aan: 'Die opleidingen hebben als neveneffect dat we een heel open cultuur hebben. Zo is deelname in af delingsvergaderingen heel positief. Men denkt mee en doet mee. Dat is een groot winstpunt van gemotiveerde mensen.' Rabobank Steenwijk: 9 kantoren 91 personeelsleden f415 miljoen balanstotaal 35.000 inwoners werkgebied 2.900 leden f 320 miljoen uitzettingen f 350 miljoen toevertrouwde middelen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 13