'Veranderende taken Bedrijfsvoering vragen om opleidingen' Rabo band Een rader tussen raderen. Zo zou je een een afdeling Bedrijfsvoe ring kunnen noemen. Een afdeling, waarvan de taken de laatste ja ren in grote mate aan veranderingen onderhevig zijn. Het nieuwe aanbod opleidingen Bedrijfsvoering biedt voldoende houvast om op die veranderingen in te spelen. Voor wie na de zomervakantie (weer) wil gaan studeren... Nummer 12/24 juni 1991 Van Administratie naar Beheerstech- nische Zaken naar Bedrijfsvoering. Ontwikkelingen die Leo Bielders van de Vakgroep Opleidingen Bedrijfsvoering Aangesloten Banken duidelijk voelt en on derkent. 'Van een afdeling die administreert en registreert is het in een paar jaar tijd een afdeling geworden die beleidsmatig advi seert', meent hij. 'Dat heeft uiteraard consequenties gehad voor ons opleidings aanbod. Een jaar of drie geleden stonden we nog voor de opgave om mensen bewust te maken van aan de gang zijnde verande ringen op het gebied van be drijfsvoering. Toen moesten we de mensen in beweging krijgen. Dat kun je je nu toch bijna niet meer voorstellen.' Collega's Binnen Bedrijfs voering zijn veel zogenaamde nieuwe kennisgebieden ont staan. 'Technologie, distributie, personeel en organisatie', somt Bielders op. 'Maar denk ook eens aan sociale vaardig heden. De hulpmiddelen en systemen die een afdeling Be drijfsvoering binnen een plaat selijke bank ontwikkelt, raken heel direct de mensen die daar mee moeten werken. Daarom zal iemand van Bedrijfsvoering zich ook moeten verdiepen in zijn collega's die met nieuwe systemen moeten gaan wer ken. Wat zijn hun wensen, wat willen zij?' Actief Bedrijfvoering gaat steeds meer een beleidsadviserende rol spelen. Biel ders: 'Vroeger legde de afdeling Adminstra- tie vast wat er was gebeurd. Nu moet de af deling Bedrijfsvoering vanuit die registratie gaan analyseren. Welke trends en ontwikke lingen zijn er? En als deze trends zich voort zetten, hoe moet onze bank daar dan op in spelen? Op die manier ontstaat er een heel actieve, adviserende rol.' Die actieve rol vraagt om het verleggen van aandachtsge bieden, om het steeds meer buiten de eigen afdeling treden, want Bedrijfsvoering speelt binnen bijna alle geledingen van een bank. 'De afdeling Bedrijfsvoering vervult eigenlijk de rol van intern adviseur', stelt Bielders. Modules De 'Opleidingsmatrix voor Be drijfsvoering' geeft een overzicht van alle bestaande en nieuwe opleidingen voor alle medewerkers Bedrijfsvoering. Zo start in het najaar 1991 het nieuwe opleidingspak ket Bedrijfsvoering en Beheer. Dit pakket heeft vier modules: Algemeen, Financieel, Automatisering en Dienstverlenend hande len. 'Het algemene deel is een startmodu le' zegt Bielders. 'Daarin behandelen we on der meer de algemene beheersaspecten. De module Automatisering wordt afgestemd op zaken rondom PIA en LAURA.' Planmatig 'We leggen wat meer accent op aspecten als planmatig werken', vertelt Bielders alvast over de nieuwe cursus. 'Een groepshoofd is eigenlijk een rader tussen De nieuwe Vergadering Opleidingsmatrix voor Bedrijfsvoering' werd tijdens de Algemene aan geïnteresseerden uitgereikt. twee andere raderen in. Het ene rader is die van de directie en staf. Die formuleert doel stellingen. Het groepshoofd moet dat gaan vertalen in concrete plannen. Moet prioritei ten gaan stellen. Anders komt er van die doelstellingen niets terecht. Het andere ra der zijn de medewerkers. Zij moeten de plannen uitvoeren. Dat betekent dat de groepshoofden ervoor moet zorgen dat die medewerkers meegroeien. Dat ze goede in structies krijgen, dat het dagelijkse werk ook gewoon doorgaat, noem maar op.' Kleine banken Het nieuwe opleidings pakket is bestemd voor twee doelgroepen: de groepshoofden Bedrijfsvoering van (mid delgrote banken én voor medewerkers van kleine banken die met bedrijfsvoering te maken hebben. 'Bij kleine banken is het probleem vaak, dat zaken rondom bedrijfs voering niet bij één persoon zijn of kunnen worden belegd', vertelt Bielders. Dienstverlening In de module Dienst verlenend handelen gaat het vooral over het met anderen omgaan. Bielders: 'Het groepshoofd Bedrijfsvoering moet meer klantgericht gaan werken. Goed leren luiste ren dus: Wat is het probleem van de klant? Wat kan er nou eigenlijk allemaal misgaan in de communicatie? Waar moet ik op letten als ik adviseer? Hoe bevorder ik de accep tatie van mijn voorstellen? Dat vraagt om sociale vaardigheden, om een dienstverle nende opstelling. De cursus Dienstverle nend Handelen komt er trouwens niet al leen voor het groepshoofd, maar ook voor de medewerkers die regelmatige contact hebben met commerciële mensen, leder een moet in feite een zelfde basishouding aannemen ten aanzien van zijn interne klan ten.' Directie Bedrijfsvoering is in de loop der jaren eigenlijk een onderdeel van het ge hele bankbedrijf geworden, wat een direc teur niet meer kan overlaten aan zijn hoofd Bedrijfsvoering vindt Bielders: 'Het is zo al lesomvattend, dat het ook het aandachts gebied van de directeur behoort te zijn. Een bank wordt veel te kwetsbaar als alles op het gebied van bedrijfsvoering alleen wordt overgelaten aan het hoofd Bedrijfsvoering. Integreren Bedrijfsvoering is méér dan informatisering. Ook distibutie, financiële besturing, personeel en organisatie. Biel ders: 'Wij willen deze zaken in elkaar vlech ten. Men heeft de neiging te zeggen: Nu is informatisering belangrijk, over twee jaar dis tributie. Daar moet je voor oppassen.' De vakgerichte op leidingen op het gebied van distributie, personeel en orga nisatie en financiële bestu ring, zullen in de loop van 1992 verder worden ontwik keld. 'Personeel en organisa tie was tot nu toe altijd het aandachtsgebied van de direc teur', stelt Bielders. 'Maar ook het hoofd Bedrijfsvoering moet zich daarmee gaan bezighou den. Hij moet zich afvragen wat nieuwe systemen en pro cedures betekenen voor de manier van werken van mede werkers. Dat is een relatief nieuw aandachtsgebied.' Te veel? Worden de ta ken van Bedrijfsvoering niet te uitgebreid? 'Het is inderdaad erg veel', be aamt Bielders. 'Het probleem is, datje niet gescheiden naar de bank en haar bedrijfs voering kunt kijken. Je kunt niet zeggen: Dit is informatisering en dat heeft er niets meer mee te maken. Naarmate de lokale bank groter wordt, zie je wel wat meer specialis men verschijnen.' Bielders: 'Voor mij is integratie de uitda ging van Bedrijfsvoering. Het hoort thuis bij alle afdelingen en alle medewerkers van een bank. Dat vraagt een helicopterview. Kijken naar het totaal, kijken naar de sa menhang. Ik zou zelfs willen zeggen dat, als een bank zijn bedrijfsvoering niet goed voor elkaar heeft, de bank dan structureel in de problemen komt. Maar we zijn met z'n allen goed bezig. Kijk maar naar de stand die Be drijfsvoering laatst had op de Algemene Ver gadering. Die zie je toch ook elk jaar in om vang toenemen!'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 12