D De Rabobank als merk: Eén beeld naar buiten a m Sdn>iiwJ Rabo band 'De Rabobank is anders dan an dere banken. Dat weten we zelf, maar we vertellen het nog niet genoeg aan anderen', aldus Hoofd Communicatie en Public Relations Willem Lageweg. Daarom werd onlangs besloten om in de publiciteit één duide lijk beeld van de Rabobank uit te dragen. Dat zal worden gere aliseerd door met één reclame bureau te gaan samenwerken. Momenteel doen vier reclame bureaus mee aan een zoge naamde bureau-competitie. Met een aantal proefopdrachten wordt gekeken wie in de toe komst de reclame voor de hele Rabobankorganisatie zal verzor gen. Volgende maand valt de beslissing. Waarom deze stap naar een nieuw reclamebeleid? Ga direct naar de Rabobank voor de voordeligste hypotheek. sr aeurskuooe" /^^eken- Nummer 11/6 juni 1991 aar zijn verschillende redenen voor', aldus Lageweg. 'Interne en externe redenen. Intern heb ben we een aantal jaren over onze identiteit gesproken. Wat voor soort bank willen we zijn? Dan komen begrippen naar voren als coöperatief, maar ook deskundigheid, be trokkenheid en klantvriendelijkheid. Dat vin den we belangrijke waarden in onze opstel ling naar buiten. We hebben er intern veel over gepraat, maar geconstateerd dat we het nog onvoldoende in externe massacom municatie, dat wil zeggen in publiciteits uitingen naar grote groepen, tot uitdrukking brengen.' Identiteit Aan de hand van verschillen de onderzoeken is vastgesteld, dat de Rabobank een identiteit heeft die absoluut onderscheidend is van die van andere ban ken. 'Met identiteit bedoelen we wie we wer kelijk zijn', legt Lageweg uit. 'Onze identiteit zit in begrippen als doelstelling, structuur, cultuur. Dat zijn abstracte kreten, maar onze doelstelling is wezenlijk anders dan die van andere banken. Ook onze cultuur is anders. Dat vertaalt zich in een andere hou ding naar de klanten. In vriendelijkheid. In dichtbij de mensen staan. En onze structuur is ook wezenlijk anders, denk aan de lokale zelfstandigheid van de banken. Zij richten zich niet primair op winst, maar op het be hartigen van de belangen van leden en cliënten. De buitenwereld weet dat nog niet goed genoeg.' Onderscheid Lageweg: 'Tot begin jaren tachtig had je de klassieke taakverdeling: de Rabobank voor de boeren en particulie ren, ABN en Amro voor het grootbedrijf, NMB voor de middenstand en de Postbank voor de particulieren. Nu bieden alle ban ken zo'n beetje dezelfde produkten aan, voor alle segmenten. Daarmee is het onder scheid naar markt en produkt verdwenen. De technologie zorgt, datje alles heel snel van de ander kunt overnemen. Als wij een mooi spaarprodukt of betaalrekening heb- ben, dan is die snel te kopiëren. De produk ten zijn dus niet meer onderscheidend, de prijs vaak ook niet meer. Uitzonderingen daargelaten, zoals ons nieuwe tarieven stelsel in het betalingsverkeer waarmee we duidelijk voorlopen op de concurrentie.' In beweging Banken en produkten lij ken dus op elkaar. 'Het enige aspect waar mee we echt kunnen opvallen, is de com municatie', concludeert Lageweg. 'Natuur lijk zit de concurrentie op dat punt ook niet stil. Zo heeft ABN Amro pas een nieuw re clamebureau voor de particulierenmarkt ge kozen. Een topbureau, dat onder meer de reclames van Mora en Hak maakt. Een goe de keuze volgens mij. Voor de bedrijven- markt hebben ze een ander goed bureau. Verder verwacht ik dat de Internationale Ne derlanden Groep zich binnenkort flink zal gaan roeren met massacommunicatie. Re denen genoeg dus om ons te beraden over ons reclamebeleid.' Eén bureau Tot nu toe werkte de Rabo bank met één reclamebureau voor de parti culierenmarkt en één voor de zakelijke markt. Waarom in de toekomst één bureau? Lageweg: 'We bedienen verschillende mark ten. Naast de particuliere en de bedrijven- markt adverteren we ook in het buitenland en op de arbeidsmarkt. Dat zijn de vier be langrijkste markten voor het inzetten van re clame. Jaarlijks lopen er zo'n vijftig verschil lende campagnes. Er zijn niet veel bureaus in Nederland die dat aankunnen. Toch kie zen we bewust voor één bureau, omdat één van onze knelpunten is, dat we tot nu toe niet één herkenbaar gezicht hebben. We zetten onze communicatie te veel vanuit verschillende produkten en deelmarkten op. Een produktdoelstelling is bijvoorbeeld, dat we een spaarrekening willen verkopen. Vanuit die doelstelling wordt een campagne ontwikkeld, maar er wordt geen relatie ge legd met de identiteit van de bank, met de aspecten waarin we echt anders zijn. Daar door laten we kansen liggen om de klant te mhetonWet^enVWy va» ifsresBT s6 de Rabobank- DaaK>m* Rabobank bete8sen®b/ sluitend w „otangnoy °°k°P W>™aa^'^ beUWV men»»**" wanneet men KANS C I* hei "c»on 9draam Verton 'nK""irki en ki"c 1 S'*^2y>JLCO''4ZS^a*ne """deon!*lc Zyicv™ru "IS*1* i S'^eneb<':n f"' krW del R',h"h»u r<*e/, ™*°<- 'nh°ddZ'fnhe?tn byl*"hi*k n ^m<*nl<*afan PC factoren^"- beaaanb»»4*" 4eR»bc«»»kM„avnnnan»! „óda.nsb buiten' „ufïi Tot nu toe geen eenheid in reclame-uitingen van de Rabobank.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 8