Vormen Normen: huisstijl voor de tekstverwerker Huisstijl zorgt voor de herkenning van een organisatie. Kleur en logo zijn de meest opvallende aspecten van een huisstijl. Maar ook de wijze waarop schriftelijk wordt gecommuniceerd is er on derdeel van. Hoe deel je een brief in? Achten we hoog of groeten we vriendelijk? Kortom, hoe ziet een document er uit? Omdat de huidige kantoorapparatuur daarvoor veel mogelijkheden biedt, ontwikkelde de projectgroep Vormen Normen een huisstijl voor de tekstverwerker. Het rapport wordt binnenkort aangeboden aan de plaatselijke banken. Huisstijl nu en straks Vormen Normen geeft richtlijnen voor: Nummer 11/6 juni 1991 De aanbevolen Vormen Normen zijn in korte tijd ontwikkeld omdat de vraag naar uniforme richtlijnen binnen de organistie groot is. De richtlijnen zijn gebaseerd op de huisstijl die de Rabobankorganisatie momenteel gebruikt. Bekend is dat de to tale huisstijl voor de organisatie op dit mo ment in heroverweging is. Wat gebeurt er als die huisstijl in de toekomst wordt aan gepast? Jan Ólthuis, binnen Communica tie en PR belast met huisstijl: 'We zijn in derdaad bezig alles rondom de Rabobank- huisstijl goed op een rijtje te zetten. Als we dat hebben afgerond, komen er definitieve richtlijnen voor alle huisstijl-dragers zoals documenten, commercieel drukwerk en advertenties. Dat heeft dan natuurlijk ook consequenties voor de huisstijl op de tekstverwerker. In ieder geval ligt er nu een handvat waarmee onze hele organisa tie uit de voeten kan.' standaardpapier geprint waarop het woord Rabobank al staat vermeld. Je kunt alle ge gevens standaard uit de tekstverwerker ha len.' Besparing Het nieuwe papier geeft een aardige besparing op drukkosten. Van Uden: 'Plaatselijke banken bestellen hun briefpapier meestal in een relatief kleine, en daardoor duurdere, oplage. Het nieuwe papier kost per duizend vel ongeveer veertig gulden. Het nu gebruikte briefpapier kost toch al snel tachtig gulden. Aan de andere kant wordt voor interne nota's ook gebruik gemaakt van het nieuwe standaardpapier. Dat is dan weer wat duurder.' Pakketten De tekstverwerkingspakket ten MS-Word en Word for Windows zijn al uitgerust met de geautomatiseerde versie van 'Vormen Normen'. Daarin zit een aan tal tekstfragmenten, die de gebruiker met behulp van een muis kan aanklikken. Een openingszin, een slotzin, een standaard tekst over een ongeoorloofde debetstand, etcetera. De plaatselijke banken die over gaan op LAURA, kunnen gebruik maken van de mogelijkheden die de geautomatiseerde versie biedt. 'Maar iedereen kan de nu op gestelde richtlijnen gebruiken', stelt Heijjer. 'De indeling van een brief of een nota kan zelfs met de typemachine worden gevolgd. Alleen het gemak van de muis is er dan niet.' De opstellers van de richtlijnen zijn niet bang dat de Rabobankdocumenten er als een eenheidsworst gaan uitzien. 'We heb ben voorbeelden aangereikt, en die stralen een bepaalde stijl uit. Maar een document blijft toch altijd een persoonlijke uiting van de schrijver.' papier en lettertype indeling koptekst en voettekst aanhef inhoudelijke stijlen typografische stijlen De secretaresse van 'vroeger' kent hem nog: de harde plastic kaart naast de typemachine. Daarop stond exact aangegeven hoe een brief en een interne nota er uit hoorden te zien. Op positie x begon het adres, op positie y de datum, enzovoorts. Met de komst van de tekstverwerker kwam daar op zijn zachtst gezegd wat de klad in. Zo was het bijvoor beeld niet altijd mogelijk de huisstijl-letter 'Univers' te gebruiken, omdat de standaard posities niet pasten. 'Veel afdelingen en plaatselijke banken bedachten, overigens met de beste bedoelingen, een eigen lay- out voor hun brieven en nota's', vertelt Feli- ce van Uden-Verspaget, verantwoordelijk Van Uden: 'Je kunt gegevens zo uit de tekstverwerker halen. voor het project Vormen Normen. 'Gelei delijk aan ontstond er een diversiteit aan brieven en nota's. Dat bevordert de herken baarheid van de Rabobankorganisatie niet.' Zelfde beeld Binnen de Rabobankorga nisatie wordt een aantal zogenaamde mas sa-documenten gebruikt: brief, interne nota, verslag, actielijst, rapport en verzend lijst. De projectgroep Vormen Normen heeft voor al deze documenten, die alle maal op de tekstverwerker worden vervaar digd, standaarden ontwikkeld. Daarin is per document beschreven hoe het is opge bouwd, waarvoor het kan worden gebruikt, welk lettertype, en welk briefpapier. Bedoe ling is dat de plaatselijke banken en Rabo bank Nederland die richtlijnen gaan volgen. Op die manier ontstaat extern èn intern een zelfde beeld. 'Niet alleen de uitstraling naar buiten is een voordeel van zo'n eenduidige huisstijl', meent Van Uden. 'Het werkt ook efficiënt. Gebruiker èn lezer weten waar ze aan toe zijn. En het beperkt ook de ontwik- kelkosten: niet iedereen hoeft het wiel uitte vinden.' Interesse wekken Waar is op gelet bij het ontwikkelen van de 'elektronische' huis stijl? Rob Heijjer van Informatisering Logis tiek: 'We hebben ons afgevraagd: Wat wil de schrijver kwijt? Wat wil de ontvanger zien? Datje, als je een document ontvangt, direct kunt zien van wie het komt, welke elemen ten er in zitten, noem maar op. Dat moet al lemaal herkenbaar zijn. Uiteraard hebben we ook naar de stijl en de vorm gekeken. Het moet prettig ogen. Als iets er goed uit ziet, wordt de interesse gewekt en wordt het meestal beter gelezen. Daarnaast is er ook nog iets extra's aan toege voegd. Documenten wor den namelijk uiteindelijk ergens opgeborgen. We hebben daarom een aantal elementen toegevoegd die het archiveren wat makke lijker maken.' Eén papier De project groep nam ook het papier onder de loupe. 'Besloten is om voor alles wat we aan correspondentie voe ren binnen onze organisa tie standaardpapier te ad viseren', vertelt Van Uden. 'Dat papier is niet alleen bestemd voor brieven, maar ook voor inter ne nota's, rapporten, verslagen, actieregis- ters en verzendlijsten. Het is altijd voorzien van het woord Rabobank en van het beeld merk, beide in blauw uitgevoerd, lederen kan dit standaardpapier gebruiken. Het is gewoon in Best te bestellen onder artikel nummer 7165.' Huisstijl Afwijkende logo's voor staf- groepen, diensten, produktgroepen en der gelijke binnen Rabobank Nederland zijn niet (meer) toegestaan. De plaatselijke banken krijgen hetzelfde advies. Het standaardlet tertype van documenten is nog steeds de Univers. Als dit lettertype niet beschikbaar is, worden in de richtlijnen alternatieven ge boden. Briefpapier met volledige briefhoof den wordt straks dus niet meer apart voor elke afzonderlijke Rabobank vervaardigd. 'Dat hoeft ook niet meer', meent Van Uden. 'Briefhoofden worden gewoon keurig op het

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 7