Rabo band Uit de bank geklapt Wat is nieuws? 'Business in de barrage' Elke opening is maatwerk Kijkje over de grens Nummer 11/6 juni 1991 De bankwereld is in beweging. Er gebeurt veel. Steeds weer komen we voor verrassingen te staan. Al werk je bij een bank, niet altijd is duidelijk wat de betekenis van bepaalde woorden of zaken is. In deze rubriek willen we antwoorden geven op vragen als: 'Wat betekent dit', 'Waarom gebeurt dat?' en 'Wat zit daar nu achter?'. Dit keer antwoord op vragen over communicatie. 'Een paar keer per jaar sturen we als plaat selijke bank een persbericht naar de plaat selijke kranten. Wanneer en waarom ver stuur je een persbericht?' 'Eigenlijk is er maar één goede reden om een pers bericht te verzenden', stelt Jan Dost van Voorlichting en Externe Betrekkingen, 'en dat is als je iets te melden hebt dat nieuwswaarde heeft voor een redelijk groot publiek. Je moet daarbij goed je doelgroep voor ogen houden. Een nieuw kantoor van de organisatie buiten de grenzen bijvoorbeeld is nieuws. Het is interessant voor veel van onze cliënten, maar ook voor de financiële wereld. Dan sturen we dus hier vanuit Rabobank Ne derland een persbericht uit. Is er sprake van een interne reorganisatie, dan is dat mis schien intern wel nieuws, maar zeker geen reden voor een persbericht.' Volgens Dost is deze redenering ook door te trekken naar de plaatselijke banken. 'De benoeming van een nieuwe directeur of de bekendmaking van nieuwbouwplannen zijn wellicht onderwerp voor een persbericht. Het 85-jarig bestaan van de bank zonder dat daar iets aan wordt gedaan is echter geen nieuws. Overigens denk ik, dat het in een kleine gemeenschap vaak beter is de journalist van een plaatselijk blad even persoonlijk te bellen als er nieuws is.' Heel vaak een persbericht uitsturen werkt soms averechts. Dost: 'Wees zuinig op de contacten met de pers. Val ze niet voor elk wissewasje lastig, maar alleen als je echt nieuws te melden hebt.' 'Waarom doet een lokale bank eigenlijk aan sponsoring?' 'Wij zien sponsoring als een vorm van communicatie', vertelt Koos de Vent, hoofd Algemene Zaken bij de Rabo bank Emmen. 'Met financië le ondersteuning van evene menten onderschrijven wij de relatie met onze bank. Vaak wordt het gesponsorde project aange wend voor het onderhoud van onze relatie met bestaande cliënten en het leggen van nieuwe contacten. We noemen het ook wei- eens: business in de barrage. Doelgroepen voor deze vorm van relatiebeheer zijn onder meer bedrijfsrelaties, maar ook particulie ren, met name uit de P/E-segmenten. Met lo kale sponsoring van evenementen op het ge bied van de paardensport en muziek sluiten we aan op het landelijke sponsorbeleid. Zo sponsoren wij een bekend concours hippique op Koninginnedag en de Mozartweek van de muziekschool hier in Emmen. Ook dragen we ons steentje bij aan de kosten van minderva- Vragen van lezers worden behandeld door deskundigen. Het adres is: Redactie Raboband, Uit de bank geklapt, interne adrescode UCR 514, fax (030) 901904. lide-voorzieningen bij de renovatie van het dorpshuis en aan de restauratie van een kerkorgel. Je kunt niet altijd voorspellen of het écht wat oplevert. Sponsoring is lange- termijn-werk, maar het blijft wel een belangrij ke en goede communicatievorm!' 'Binnenkort wordt onze bank heropend. Waar moeten we zoal op letten?' 'Begin tijdig met het instel len van een werkgroep', zegt Hans van Dijk. Hij is communicatie en pr-advi- seur op het regiokantoor Arnhem. 'Het eerste wat aan de orde moet komen, is de vraag: Waarom willen we iets organiseren bij de opening. Doe het niet, omdat het nou eenmaal gebruikelijk is, maar omdat je wilt dat de uitstraling van je nieuwe gebouw zo goed mogelijk wordt benut. Een opening of heropening is een uitstekend mo ment om je relatie met de plaatselijke ge meenschap weer eens te onderstrepen. Ver volgens moet worden gekeken voor welke doelgroepen je iets wilt organiseren. Voor alle cliënten of ook voor niet-cliënten, voor particulieren, voor bedrijven?' Veel banken grijpen de gelegenheid aan om iets te doen voor de gemeenschap. Van Dijk: 'Zoals een cheque voor een vereniging of een kunstwerk op het plein waaraan de bank staat.' Wat de officiële opening betreft, daar zijn behalve het doorknippen van een lint allerlei varian ten voor. 'Ik heb al binnenvuurwerk meege maakt, de harmonie, een schaapskudde, pa rachutisten, in principe is niks te gek', vertelt Van Dijk. 'Wat essentieel is, is dat het kwali teit heeft en past bij een lokale Rabobank. Dat geldt overigens voor alles watje organi seert. Staat een aantal dingen voor de grote dag vast, dan moet de publiciteit worden ge zocht. Doorgaans wordt een brochure ge maakt om huis-aan-huis te verspreiden en een advertentie voor de regionale en plaatse lijke pers, waarin de nieuwe bank wordt voor gesteld. Wat overigens heel goed werkt, is Kijkje over de grens: Tien Rabobankdirecteuren voor de Rabobank New York. om de pers een paar dagen voor de ope ningsdatum een rondleiding te geven. Dat be tekent, dat er op de openingsdag al een arti kel in de krant kan staan.' Vaak wordt ter ge legenheid van een opening een open huis ge organiseerd. Van Dijk: 'Dat is een prima ma nier om de plaatselijke gemeenschap er bij te betrekken. Wel is het een hele organisa tie. Dat moet niet worden onderschat. Wat demonstreren we, hoe verzorgen we de cate ring. Het maken van een taakverdeling voor zo'n dag is ontzettend belangrijk. Een bank zou daarvóór ook al een open dag voor de medewerkers en hun familie kunnen houden. Dat slaat bij mijn weten altijd zeer aan.' De communicatie en pr-adviseur kan veel handi ge tips geven voor een opening. 'Maar', be nadrukt Van Dijk, 'iedere opening is maat werk, elke bank kan er iets origineels van maken.' 'We krijgen als lokale bank steeds meer cliënten die internationaal zaken doen. Zij beschouwen ons steeds meer als een in ternationale bank. Als relatiebeheerder ken ik 'buitenland' alleen van vakanties. Hoe kan ik meer te weten komen over het zaken doen in het buitenland?' 'Zaken doen in het buiten land verschilt vaak veel met de situatie in Neder land. Voor medewerkers van plaatselijke banken die betrokken zijn bij het inter nationaal relatiebeheer, is het een goede zaak eens een kijkje over de grens te nemen, om te er varen wat hun klanten daar zoal tegen kun nen komen.' Aan het woord Jos Haas van Marketing en Produktontwikkeling Buiten land. Deze afdeling ontwikkelt buitenland- produkten en ondersteunt de plaatselijke banken bij hun marktbewerking. Voorbeel den hiervan zijn cursussen voor relatiebe heerders en de landendagen voor cliënten. Op die manier kan specifieke kennis over het zaken doen met en in het buitenland worden opgebouwd. Ook houdt deze afde ling zich bezig met de interne en externe promotie van het buitenlandbedrijf. Haas vertelt: 'We hebben onlangs een studiereis naar Amerika georganiseerd voor tien direc teuren van plaatselijke banken uit de Bollen streek. Zij hadden zelf contacten gelegd met een aantal in Amerika gevestigde Neder landse bedrijven. Onze afdeling heeft, in samenwerking met het kantoor New York, afspraken gemaakt met onder meer de Ne derlands-Amerikaanse Kamer van Koophan del en de Nederlandse ambassade. De deelnemers konden zich op die manier een duidelijk beeld vormen van het zaken doen in Amerika. De reis werd als zeer zinvol er varen. Het biedt een prima ondersteuning bij het relatiebeheer: je weet uit eigen erva ring waar de klant over praat.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 6