aan de slag met het Handboek Communicatie Communicatie. Een vak dat zich de laatste jaren steeds verder ontwikkelt en waarover veel theoretische verhandelingen ver schijnen. Maar ook een vak van gezond verstand waarbij kennis en ervaring onontbeerlijk zijn. 'Een praktisch instrument voor professionele communicatie' is dan ook de werktitel van het nieuwe Handboek Communi catie. De komst ervan werd tij dens de Algemene Vergadering aangekondigd. Handboek Communica tie in het kort: W/7,/,„, OMcht, Meer bank vogjj Hoe organiseren we een seminar, waarom doen we aan sponsoring, wat kunnen we doen om relaties te verwerven en te behouden? Maar ook: wat gebeurt er binnen de Rabobankorganisatie op lokaal, regionaal en landelijk niveau en hoe past dat in elkaar? Om de plaatselijke banken daarover te informeren, verschijnt dit najaar het Handboek Communicatie. 'Een dikke pil vol met praktische adviezen', noemt drs. Lotte Wold van Communicatie beleid en -Onderzoek de opvolger van het verouderde handboek Public Relations. Tweedelen Het Handboek Communica tie bestaat uit een theoretisch informatief en een praktisch gedeelte. 'Neem bijvoor beeld seminars', vertelt Wold. 'Je moet eerst weten wat het inhoudt, voor je iets dergelijks organiseert. Welke doelgroepen benader je? Welk doel streef je na? Wat zijn de voor- en nadelen ervan? Waarom wèl een seminar en geen schriftelijke informatie? Kortom, een beleidsmatige benadering. Het tweede deel geeft praktische informatie. Daarin staat voor seminars bijvoorbeeld een draaiboek, compleet met checklisten, overzichten met thema's en dergelijke. Maar ook wordt verwezen naar bestaande uitgaven die met seminars te maken heb ben. Wat Particulieren en Bedrijven daar voor te bieden hebben, noem maar op.' Diskette In het najaar vindt de uitleve ring plaats van het introductiepakket van het losbladige Handboek Communicatie. Banken kunnen dan intekenen op een abon nement. Tevens wordt dan de behoefte ge peild om het tweede - praktische - deel op diskette te ontvangen. Wold: 'Daarin zitten namelijk veel werkdocumenten voor externe communicatie. Checklisten, standaardbrie ven en draaiboeken. Allemaal documenten die men bij de bank zélf kan bewerken naar de eigen situatie. Namen invullen, wie is waar verantwoordelijk voor. Het lijkt ons reu ze praktisch voor een plaatselijke bank als ze dat zo kunnen 'uitdraaien'. Het wiel hoeft per slot van rekening geen twee keer te wor den uitgevonden.' Jaarplannen In het Handboek Commu nicatie zijn ook schema's van communica tie-jaarplannen van Rabobank Nederland te Doel, vormen en kenmerken van com municatie. Communicatiebeleid: Identiteit en imago van de Rabobankorganisatie. Richtlijnen, normen en waarden. Communicatie-jaarplannen: Samen hang tussen jaarplannen van Rabo bank Nederland, publiciteitscommis- sie en de plaatselijke bank. Huisstijl: Wat is het? Hoe en waar wordt het toegepast? Interne communicatie: Doel, doel groepen en middelen. Externe communicatie: Doel, doel groepen en instrumenten zoals rela tiemarkering, sponsoring, donaties, beurzen, tentoonstellingen, perscon tacten, drukwerk, relatiegeschenken, klachtenbehandeling en advertenties. Leden: Algemene ledenvergaderingen jaarverslag van de lokale bank. Arbeidsmarkt: Hoe profileert een bank zich? Bijvoorbeeld advertenties, deelname aan banenbeurzen. Bijzondere gebeurtenissen: fusie, ju bilea, afscheid, (her)opening. Algemene informatie over de commu nicatie-afdelingen van Rabobank Ne derland en de ondersteuning die zij bieden aan plaatselijke banken. De rol van de regionale communicatie adviseur. vinden. Ook is er ruimte om hetjaarplan van de publiciteitscommissie toe te voegen. 'Door deze schema's en die van de eigen bank naast elkaar te zetten, overzie je het totaal', legt Wold uit. 'Men kan dat dan ver talen naar de eigen bank en kijken hoe het in het beleid past. Alles op het gebied rond communicatie wordt met elkaar in verband gebracht. Of het nu gaat om commerciële communicatie als advertenties en direct mailing of om pr-activiteiten als spon soring.' Regio-adviseur De rol van de communi catie- en pr-adviseur op het regiokantoor, de CPA, heeft in de loop der tijd meer een be leidsmatig adviserend dan een uitvoerend karakter gekregen. Het Handboek kan een flink deel van de uitvoerende taken overne men. Wold: 'Uiteraard kunnen de plaatse lijke banken wel een beroep op de CPA's blijven doen. Bij sommige hoofdstukken adviseren we zelfs heel duidelijk om bij hen advies in te winnen. Bijvoorbeeld bij fusies of calamiteiten. En de CPA blijft een coördi nerende rol houden. Het mag niet zo zijn, dat een bank een avond wil organiseren over Europa '92, terwijl de buurbank dat twee weken eerder ook al heeft gedaan.' Gefaseerd Het Handboek Communica tie is - vanzelfsprekend - gebaseerd op de beleidsnota EENHEID in verscheidenheid. Daarin zijn de uitgangspunten van het com- municatie-beleid van de Rabobankorganisa tie geformuleerd. Deze nota is op verschil lende punten nog onderwerp van gesprek, niet alles staat vast. Dat is onder meer een reden waarom de nieuwe communicatie-lei draad in fases wordt uitgeleverd. Wold: 'Het Handboek telt tien hoofdstukken. We leve ren straks eerst de hoofdstukken, waaraan op korte termijn behoefte is.' Het nieuwe communicatie-handboek is geen statisch boek, dat een plaatsje in de kast hoort te krijgen, meent Wold. 'Er zullen steeds wijzigingen en aanvullingen worden verstuurd. Er gebeurt zoveel op communica tiegebied. Binnen, maar ook buiten de Rabobankorganisatie. Ik noem het daarom zelf ook weieens Handboek in Beweging. Communicatie is een echt levend vak.' Nummer 11/6 juni 1991

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 5