Communicatie: Die pet past ons allemaal! Rabo band De Algemene Vergadering stond dit jaar grotendeels in het teken van communicatie. Ook het middaggedeelte werd daaraan gewijd. Mr. Otto baron van Verschuer, voorzitter van de raad van beheer van Rabobank Nederland sprak over het belang van het communi catiebeleid. Hoofddirectievoorzitter drs. Herman Wijffels lichtte toe hoe dit beleid gestalte krijgt. 'Als je wilt opvallen moet je je onderscheiden' Nummer 11/6 juni 1991 Foto pjes Van Verschuer begon zijn inlei ding met te schetsen wat on der communicatiebeleid moet worden verstaan en waarom het juist nu voor onze organisatie zo belangrijk is. 'Wat vroeger vanzelfsprekend was, is nu bijzonder: We moeten naar bui ten treden en duidelijk aan onze leden tonen wie we zijn en wat we willen', al dus de voorzitter van de raad van be heer. Geen afstand Van Verschuer: 'Het beeld dat grote organisaties op roepen, de afstand die 'groot zijn' schept, mag in ons geval niet ont staan. We zijn er als coöperatieve bank met name voor de kleinere onderne mingen en de particulier. Dat beeld zal bij ons ook niet ontstaan. De lokale banken hebben een schaal die aan sluit bij de schaal van de kleinere on derneming en de particulier. We veran deren niet in ons gedrag als we groter worden. We willen herkenbaar blijven in wat we zijn en daardoor vertrouwen wekken. Als wij echt betrokken zijn, deskun dig zijn, kortom echt zijn die we willen zijn, zullen we als betrouwbaar worden ervaren.' Eén organisatie 'Om te bereiken dat wij door onze leden en klanten als één orga nisatie worden gezien is het nodig dat de Rabobankorganisatie zich als één organisa tie manifesteert', zei Van Verschuer tot de aanwezigen. 'We zullen ons moeten onder scheiden van de andere grote financiële partijen, zodat wij herkenbaar zijn en blijven voor onze leden en klanten. Het is onont koombaar dat dit gepaard gaat met het ge bruik van media die landelijke of zelfs inter nationale dekking geven. Het heeft ook als gevolg, dat het gezicht van onze organisatie op een nationaal en internationaal niveau lijkt te worden bepaald, terwijl de werkelijk heid van elke lokale bank zich uitdrukt en zichtbaar wordt. Dit alles maakt dat het communicatiebeleid ook binnen de organi satie van groot belang wordt.' Onderscheidend Hoofddirectievoorzit ter Wijffels ging vervolgens in op de manier waarop het communicatiebeleid intern en extern gestalte krijgt. Centraal uitgangspunt is het coöperatieve karakter van de Rabo bankorganisatie, dat uniek is in het Neder landse bankwezen. Wijffels: 'Ingewijden we ten dat. Maar niet iedereen extern èn intern is daarvan op de hoogte. Er is een te groot verschil tussen het beeld en de werkelijk heid van onze bank.' Stimulans De onbekendheid met het wie en wat van de Rabobank is één van de van de opname van één van de communicatie-film- die tijdens de speeches werden vertoond. redenen van het vernieuwde communicatie beleid. Maar ook de steeds groter worden de rol van de media speelt mee. Wijffels: 'We leven intussen in de zogenaamde infor matiemaatschappij. Bovendien zit de con currentie ook niet stil. Ons antwoord moet niet zozeer worden gezocht in het opvoeren van de omvang van onze inspanningen. Als je wilt opvallen, dan moetje je onderschei den. De bouwstenen daarvoor zijn aanwezig in de vorm van onze specifieke doelstelling, structuur en cultuur.' Doelstelling Er is een aantal doelen gesteld voor het nieuwe communicatiebe leid van de organisatie. Het optimaal infor meren van de eigen medewerkers staat voorop. 'Een goede interne communicatie is een absolute voorwaarde voor een effectie ve externe communicatie', hield Wijffels zijn gehoor voor. Verder noemde hij het wegwer ken van het verschil tussen beeld en werke lijkheid en het zorgen voor een onderschei dende en aansprekende reclame als centra le doelstellingen. Vakbladen 'De taak van interne com municatie is te zorgen voor een goede infor matievoorziening ter ondersteuning van kennis, houding en gedrag van allen binnen onze organisatie', sprak Wijffels. Hij schet ste daarvoor de plannen. Zo komen er vijf interne vakbladen, die duidelijk worden af gestemd op de doelgroepen bedrijven, par ticulieren, bedrijfsvoering, bestuur en direc tie. Daarnaast zal steeds meer informatie langs elektronische weg worden aangebo den om de hoeveelheid papieren informatie te beperken. Intern overleg Ook de manier waarop men binnen de Rabobankorganisatie met elkaar omgaat, kwam nadrukkelijk aan de orde. Ondanks de uitgebreide overlegcul- tuur vindt Wijffels dat de communicatie tus sen leiding en medewerkers, de zogenaam de verticale communicatie, beter kan. 'Naarmate een bedrijf groter wordt, wordt dat moeilijker. Men komt verder van elkaar af te staan. Dat geldt voor de lokale bank, maar zeker ook voor de werkgemeenschap van Rabobank Nederland met haar vijfdui zend medewerkers.' Betrokken Naast kennis van zaken gaat het ook om houding en om betrokken heid. 'Maar daarvoor is meer nodig dan fei telijke informatie over het beleid en onze produkten', aldus Wijffels. 'Daarbij hoort ook informatie over algemene ontwikkelin gen, doelstellingen, normen en waarden, re sultaten, welke kritiek er is van bijvoorbeeld actiegroepen of consumentenbonden, wat de media over de bank publiceren, welke overheidsmaatregelen in aantocht zijn, noem maar op. Het interne communicatie blad Raboband en het videojournaal Bank in Beeld vervullen die functie al jaren. Beke ken wordt nog of we binnen de organisatie zullen overgaan op dagelijkse tv-uitzendin- gen.' Plannen Wijffels schetste voorts de plannen voor de externe communicatie. 'Ex terne communicatie moet zorgen voor een juiste beeldvorming zodat leden, cliënten en andere relaties weten waar de Rabobank voor staat. Daartoe is een competitie geor ganiseerd onder vier reclamebureaus. Om te komen tot een reclame 'zonder fratsen, maar wel opvallend'. Maar naast allerlei vormen van interne en externe communicatie gaat het uiteinde lijk toch altijd nog om de medewerker, vond Wijffels: 'Het allerbelangrijkste is, dat ieder een binnen onze organisatie, iedere dag weer, bij iedere interne of externe klant ge woon goed z'n werk doet. De feitelijke pres tatie is de meest duidelijke vorm van com municatie. Als het daaraan mankeert, dan zijn alle mooie folders en reclame slechts zout in de wonden van een niet tevreden klant.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 3