Cliënten moeten zich thuis voelen bij de Rabobank Rabo band 'Het zijn de kleine dingen die het doen in de relatie tussen een bank en een cliënt', vindt directeur Jan Dekker van de Rabobank Zevenaar-Babberich. 'Een uitnodiging voor een hip pisch evenement, het toesturen van het blad Bank Onderne mer, persoonlijke aandacht, een bankhal waarin men zich wel kom voelt. Doe wat meer voor je relaties dan puur bankier zijn. Wij vatten dat samen onder de term relatie-marketing.' Samen met adjunct-directeur Frank de Ruiter, die zich vooral bezig houdt met bedrijven, vertelt Dekker hoe de bank zich actief opstelt in de communicatie. Publiciteitsmaterialen Bedrijven één gezicht 'Communicatie is een proces waar je steeds aan moet blijven werken' Nummer 11/6 juni 1991 Bankdirecteur Dekker is voorzitter van de PR-commissie van de Kring Arn hem: 'We zijn momenteel heel druk met de introductie van het begrip relatie- marketing bij de banken. Daar kun je heel theoretisch over doen, maar wij proberen het praktisch aan te pakken. We sponsoren bijvoorbeeld Champion Arnhem, een belang rijke hippische gebeurtenis. We hebben daar een loge. Banken kunnen daar met hun relaties naar toe. Maar hoe doe je dat, wie nodig je uit? Om dat duidelijk te maken hebben we vorig jaar alle directeuren uit de kring een keer in onze loge ontvangen. Als je zelf iets hebt meegemaakt, kun je het en thousiast overbrengen. Het was een suc ces.' Strakke organisatie Dekker: 'Vorig jaar hebben we rond de presentatie van Cijfers Trends een lunchbijeenkomst gehad, waar onder andere professor Douben een inleiding heeft gehouden. In het programma stond, dat het om twee uur afgelopen zou zijn. Dan moetje er ook voor zorgen dat dat lukt. Je moet inspelen op de tijd die de men sen hebben.' De Ruiter: 'Een strakke orga nisatie is belangrijk. Dat gold ook voor de Bedrijvencontactdagen die we net achter de rug hebben. In de stand werd actief uitleg gegeven over Rabo Trade Consult. Banken konden hun relaties daarvoor uitnodigen. Er werden afspraken ge maakt op een bepaal de tijd en de eigen rela tiebeheerder trad op als gastheer. Zo ben je actief bezig met een klant. Ook dat is een stukje relatie-marke ting. Als de samenwer king in een kring goed loopt kun je veel berei ken. Zo kun je het na deel van de kleinscha ligheid van onze orga nisatie opheffen.' Bank Onderne mer De Rabobank Ze venaar was de eerste bank die uitkwam met Bank Ondernemer, een informatieblad voor leden/cliënten in de be- drijvenmarkt. De Ruiter: 'Dit blad was voor ons het antwoord op de vraag: Hoe commu niceer je met de bedrijvenmarkt? Dat was een groot probleem. We werken al een jaar of vier met relatiebeheerders die hun eigen cliënten hebben. Dat betekent dat je de relaties kent, maar je wilt wel eens een boodschap kwijt, je wilt communiceren. Dan kun je bellen, op bezoek gaan of iets toe- De nieuwe catalogus van Publiciteit Be drijven geeft een compleet overzicht van alle beschikbare publiciteitsmaterialen voor de bedrijvenmarkt. Elk halfjaar komt er een recente uitgave van. 'Het is niet al leen een bestellijst', stelt John Kessels van Publiciteit Bedrijven, 'maar het pro beert de relatiebeheerder ook te helpen bij zijn marktbewerking.' De hoofdinde ling van de catalogus is gebaseerd op produktgroepen. Wil een bank commer ciële activiteiten ontplooien, dan is sim pel op te zoeken welke materialen er zijn. Maar ook: hoe moet ik bepaalde doel groepen bewerken. Elk artikel is in de ca talogus afgebeeld. We hebben de laatste jaren hard gewerkt aan eenheid in beeld vorming. Al onze brochures zien er nu hetzelfde uit. Je kunt het mooi vinden of lelijk, maar het is een eenheid. Als je het ziet uitgestald in de bank, dan toont dat als een soort ondernemersbibliotheek. Als een ondernemer gisteren op tv een Rabobankspot zag, vanmorgen in de krant een advertentie, bij de post een brief van de bank en 's middags in de bankhal een rij folders, dan moet dat al lemaal een eenheid vormen. Eenheid in vorm, kieur, stijl en boodschap. Dat is geïntegreerde communicatie. Ook de re latiebeheerder speelt daarbij een hele belangrijke rol. Zo'n 80 procent van de communicatie wordt door hem bepaald. Dat vraagt om kwaliteit. Er worden steeds meer opleidingen aangeboden om aan deze kwaliteit te voldoen. Hoe bouw ik mijn verkoopverhaal op en hoe kan ik dat met publiciteitsmateriaal on dersteunen. Dat is de essentie.' Dekker en De Ruiter: 'De bankhal is er voor de klant, die moet zich daar op zijn gemak voelen. sturen. Maar je moet dan ook de kosten in de gaten houden. Dan is er ook nog een grote groep niet-relaties. Hoe krijg je be paalde berichten bij cliënten en niet-cliën- ten op het bureau? Een blad is dan een ide aal medium. Toen we dat hadden geconclu deerd, hebben we contact gezocht met Rabobank Nederland. Er bleek een kant en klaar concept te liggen. Dat was Bank On dernemer. Hiermee kunnen we ons aan de ene kant landelijk presenteren als dé Rabo bank, een zakelijke, nationale en internatio nale bank. Aan de andere kant als bank be trokken bij het plaatselijke gebeuren. We wilden dus een blad waar we onze eigen ideeën in kwijt konden. De formule bleek aardig te kloppen.' Mening Bank Ondernemer telt zes tien pagina's, acht standaard aangeleverd door Rabobank Nederland en acht die de bank zelf vult met plaatselijk nieuws. Dek- ker: 'Er zijn al twee nummers verschenen. De inhoud varieert van onze eigen verbou wing tot een interview met de voorzitter van de industrieclub. Van een handelsreis naar Oost-Duitsland tot de noodzaak van samen werking bij de plaatselijke middenstand. We geven niet alleen feiten, maar ook een me ning. Bijvoorbeeld over de veranderingen in de regio en de toekomst van het industrie gebied hier. De oplage is nu vijfhonderd stuks. Het gaat naar relaties en niet-rela- ties. Nummer drie komt deze maand. De reacties zijn goed. Daar zijn we blij om, want het is best nog een klus om het klaar te krijgen. Je kunt dit medium ook gebruiken in plaats van het toesturen van brieven of fol ders aan relaties. Je kunt je nieuws, als het tenminste even kan wachten, regelmatig bundelen. Een losse brief raakt soms zoek, dit wordt gelezen. Uit onderzoek naar het eerste nummer bleek dat de leesdichtheid 67% was. Dat is hoog. Men voelt zich betrokken. Men zei: Het gaat over mijn ge bied, over zaken waar ik me mee bezig houd. Jullie voegen daar als Rabobank iets aan toe.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 16