Raboband, tv-journaal en nog één blad... Raho band De meeste Nederlanders hebben wel een abonnement op de krant en kijken regelmatig naar de televisie of luisteren naar de radio. Daarmee ben je goed op de hoogte van wat er in de wereld ge beurt. Bij de Rabobank gaat het ongeveer net zo. Kijk je wekelijks naar Bank in Beeld en lees je iedere veertien dagen het blad Raboband, dan ben je goed geïnformeerd over wat er in en rond de Rabobankorganisatie gaande is. Het tv-journaal en het blad zijn de 'algemene' media van de bank. De (toekomstige) interne media van de Rabobankorganisatie 'Met Raboband en Bank in Beeld ben je bij' Nummer 11/6 juni 1991 In de Rabobankorganisatie zijn alles bij elkaar zo'n 44.000 mensen actief. Circa 38.000 staan op de loonlijst als mede werker of directeur en ongeveer 6.000 men sen zetten zich in als bestuurder of als lid van een raad van toezicht. Ai die mensen hebben informatie nodig om hun taak goed te kunnen uitoefenen. In de loop van de ja ren zijn er allerlei middelen en methoden ontwikkeld om dat voor elkaar te krijgen. Be richten worden via bladen, circulaires, televi- sieprodukties en nieuwe media via beeld schermen met de regelmaat van de klok de organisatie ingestuurd. In ieder geval twee van die media hebben zich de afgelopen ja ren bewezen en bereiken bijna iedereen bin nen de organisatie: het blad Raboband en het tv-journaal Bank in Beeld. Zakelijker Het blad Raboband in de hui dige vorm is voortgekomen uit twee bladen: het indertijd maandelijks verschijnende blad Raboband dat werd gemaakt voor de plaatse lijke banken en het blad Coopij, dat als doel groep de medewerkers bediende van wat toen nog de Centrale Bank heette. Het scheppen van een band tussen de vele me dewerkers in de organisatie was uitgangs punt van Raboband. Het was daarom een blad dat ook aandacht besteedde aan zaken die niet direct te maken hadden met het da gelijks werk op de bank. Naast een beperkte hoeveelheid functiegerichte artikelen bepaal de algemene informatie over bijvoorbeeld hobbies van medewerkers, toeristische on derwerpen en dergelijke voor een deel het gezicht van het blad. Dat veranderde een aantal jaren geleden. Toen werd besloten veel meer zakelijke informatie in het blad op te nemen. Daaraan ging onderzoek vooraf. Onderzoek Een uitgebreid lezersonder zoek gaf onder andere aan, dat Raboband door medewerkers in de wat lagere functie groepen vaak niet werd gelezen. Reden: Ze kregen het blad gewoon niet. Leidinggeven den vonden het blad niet interessant genoeg en gaven aan het uitdelen ervan geen priori teit. Zelf vonden ze er geen relevante infor matie in en Raboband had niet genoeg aan sluiting bij het werk. De medewerkers die het blad wèl kregen vonden het om de alge mene informatie overigens wèl de moeite waard. Maar ja, er zijn genoeg tijdschriften met interessante verhalen over algemene onderwerpen. De formule is toen sterk aan gepast en uit een vervolgonderzoek bleek dat de waardering onder vrijwel alle doel groepen sterk is gestegen. Het werd en wordt nog steeds goed gelezen. De media c c U) _c V a> a> Q. c 9 O O a> "5 42 Sb O 0) "O T3 O 0) (0 O O co Q. CO Raboband Bank in Beeld (eventueel satelliet journaal) Bank en Bedrijf Bank en Particulier Bank en Bedrijfsvoering Bank en Bestuur Bank en Directie Teletekst De formule van Raboband is gemaakt rond het gegeven, dat de lezer in het blad informatie wil aantreffen die met het werk op de bank te maken heeft. Op zes tien pagina's wordt een groot aantal onder werpen behandeld. 'Als je Raboband leest weetje wat er in de organisatie aan de hand is'. Met dat uitgangspunt werken de drie re dacteuren, ondersteund door de redac tiesecretaresse, aan het blad. In feite is het al voldoende als de lezer 'koppen snelt' en de fotobijschriften en de kadertjes leest. Soms hebben mensen geen tijd om lange ar tikelen te lezen, is het uitgangspunt van de redactie. Wat je interessant vindt, dat lees je. In Raboband staan maar zelden artikelen die langer zijn dan twee pagina's. De mees te stukjes zijn heel kort. 'Teletekst op pa pier' noemen ze dat in Utrecht. Televisie Dagelijks wordt in Eindhoven gewerkt aan Bank in Beeld, een tv-journaal, dat vervolgens iedere week zijn weg naar de banken vindt. Bank in Beeld wordt op de band gezet, gekopieerd en gaat op de video naar de abonnees in het land. Momenteel wordt besproken of het programma vervan gen kan worden door een bijna dagelijks live tv-journaal. De voordelen als grote actuali teit, hogere frequentie en een hogere impact zullen tegen de nadelen worden afgewogen. Vooralsnog lijken de hoge kosten bij uitzen ding via een satelliet en schotelantennes een belemmering. Voor het live-tv journaal moeten jaarlijks vele miljoenen méér op ta fel worden gelegd. Nieuwe mediatechnische ontwikkelingen, die het mogelijk maken om - gecodeerd - uit te zenden via het normale televisienet, zouden die kosten overigens wel eens aanzienlijk omlaag kunnen brengen. Ervaring De drie-koppige redactie van Bank in Beeld is al vertrouwd met het maken van een live-journaal. Begin vorigjaar is twee maanden proefgedraaid. Vier keer in de week ging er een programma van een klein kwartier via een satelliet naar veertig proef- banken. De reacties waren over het alge meen positief. Al is het wachten nu op een beslissing over het gebruik van de nieuwe in frastructuur, de formule van het videojour naal is na de proef met het satellietjournaal aangepast. Bank in Beeld is 'sneller' gewor den. Kortere items en een stuk actueler. Het programma wordt dinsdagochtend opgeno men en kan op woensdagochtend al in het land worden bekeken. Veel tijd kwijt Raboband en Bank in Beeld vervullen een duidelijke rol in het me dia-landschap van de Rabobank. Maar daar naast komt er nog veel meer op de banken af. 'Je bent iedere dag uren zoet als je alles wat er van Rabobank Nederland op je af komt, wilt lezen', is een veel gehoorde ver zuchting. 'Alleen al het selecteren van de pa pierberg kost veel tijd' is een andere. Maar ook de functionarissen van Rabobank Ne derland, die iets aan de banken hebben te melden, zijn met de bestaande situatie niet gelukkig. Hun verhaal komt soms niet op de juiste plaats terecht of krijgt te weinig aan dacht. Achter de schermen wordt hard ge werkt om aan die ongestructureerde infor matiestroom een eind te maken. Vijf vakbladen Naast de twee algemene media die de Rabobank rijk is komen er vijf op specifieke doelgroepen gerichte bladen. Drie zijn er al beschikbaar. In die bladen zal zoveel mogelijk functiegerichte informatie bij elkaar worden gebracht. Eén blad richt zich op op mensen die te maken hebben met de dienstverlening aan particulieren, een ander op mensen die de bedrijvenmarkt als aan dachtsgebied hebben en een derde blad is speciaal bestemd voor mensen die werken bij Bedrijfsvoering of BTZ. De resterende twee bladen zijn nog in voorbereiding. De doelgroepen van het ene zijn de bestuurders en van het andere de directies van de plaat selijke banken. Eigenlijk komen er naast de algemene media dus vijf 'vakbladen'. Con crete plannen hierover worden in het najaar binnen de organisatie besproken. De titels van de vijf vakbladen spreken voor zich: Bank en Bedrijf, Bank en Particu lier, Bank en Bedrijfsvoering, Bank en Bestuurder en Bank en Directie. Zoveel mogelijk informatie voor de specifieke doel groepen zal in deze bladen worden onderge bracht. De selectie wordt vooraf gemaakt. Dat betekent dat de informatie uit allerlei be staande uitgaven in de toekomst zal worden gebundeld in die vijf vakbladen. Met de twee algemene media én het voqr iedere mede werker of bestuurder specifieke medium zal iedereen goed geïnformeerd z'n taak in de organisatie kunnen vervullen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 15