Kano band 'Het zijn de kleine dingen die het doen' 'De bank is net een groentewinkel' Nummer 11/6 juni 1991 De bankhal De bank in Zevenaar wordt binnenkort verbouwd. 'Meer dan verbouwd', zegt De Ruiter, 'er komt ook een nieuw stuk bij. Dit gebouw staat ongeveer zestien jaar. Het is nog uit de tijd van donkere kleuren en veel hout.' Er komt gigantisch veel kijken bij de renovatie. Dekker: 'Hoe deel je de bank hal in? Ik denk dat een bankhal duidelijk moet uitstralen wat je hebt te bieden. Het moet niet zo zijn, dat een klant binnenkomt en drie keer rond moet kijken waar hij moet zijn. Je moet duidelijk de verschillende afde lingen scheiden en aangeven. Dus zorgen datje bankhal een duidelijke plaat uitstraalt en anderszijds ook een stukje rust en sfeer. De hal moet klantvriendelijk zijn. Ook willen we goede werkplekken voor de medewer kers. Ook dat is van belang voor de kwaliteit van de dienstverlening. Men moet al het materiaal bij de hand hebben. Je moet het loopwerk binnen een bank zo veel mogelijk beperken. Dat geeft een heel onrustig beeld, ook voor de klanten, en het is ineffi ciënt.' Visie 'De inrichting van je bankhal moet goed overkomen', stelt De Ruiter. 'Het hoeft geen marmer te zijn of hoogpolig tapijt, maar het moet wel wat uitademen. Het moet aansluiten bij het denken en voelen van de klanten in je werkgebied. Dat kan dus van plaats tot plaats in de organisatie 'Vaak staat de bankhal vol met materialen die een bepaalde campagne ondersteunen, zoals nu de JongerenRekening. Dat hoort thuis in de particulierenhoek, vind ik. De bedrijvenafdeling moet een oase van rust zijn. De activiteit die daar plaatsvindt, wordt gedaan in spreekhoeken. De ondernemer moet hier een rustpunt vinden. Ik ben even bij mijn bank. Thuis zit ie altijd in de drukte. Hij is blij dat hij even naar de bank kan, waar hij in alle rust zakelijk en goed wordt geholpen.' Dekker: 'Bij mijn vorige bank vroeg een klant, die een belangrijke relatie moest ontvangen of hij een spreekkamer op de bank mocht gebruiken. Ik denk datje het dan goed hebt gedaan. Je hebt dan een toe gevoegde waarde. Zo vind ik ook een zitje in de bankhal belangrijk. Dat wordt nogal eens onderschat. Dat kan een hele wezenlijke functie hebben. Soms zie je mensen daar gewoon even gaan zitten. Men ontmoet een collega, even een praatje. Als dat soort din- de kwaliteit van de communicatie meten en dat stellen de klanten op prijs. Het kost na melijk moeite.' Interne communicatie De belangrijkste factor in de communicatie zijn nog steeds de medewerkers. Dekker: 'Zorg dat ze goed op de hoogte zijn van de visie van de bank. Al leen dan kunnen ze die visie ook helpen uit dragen. Hou iedereen goed en gelijktijdig geïnformeerd. Wij hebben ervoor gekozen een verkorte versie van het stafverslag te maken, ledereen krijgt dat. Die werkwijze be valt uitstekend. Natuurlijk is er daarnaast ook afdelingsoverleg. Goede interne com municatie is heel belangrijk. Als je karig bent in het geven van informatie, dan gaat men raden, dingen gaan een eigen leven leiden.' Netwerken 'Nog een tip', zegt De Rui ter. 'Zorg dat je je als bank een plaatsje ver overt in plaatselijke netwerken, zoals de winkeliersvereniging, de industrieclub of de rotary. Als je daar lid van bent, ontmoet je cliënten en niet-cliënten. Je hebt daar alle tijd om met iedereen te praten.' Bedrijfsblind Dekker: 'Communicatie is een proces waar je steeds aan moet blijven werken. Het kan altijd beter. Zeker wat de uitstraling van je bank betreft kun je nooit achterover leunen. Je kunt nooit zeggen: Nu ben ik er. Daarom vind ik het niet zo goed, dat staffunctionarissen en directeuren vaak 'Communicatie is een instrument om de consument te laten weten, wat we te bie den hebben', aldus Joost Huvenaars van Publiciteit Particulieren. 'Je moet de con sument laten weten wat voor produkten je hebt en wat hij er aan heeft. We willen dat men produkten bij ons afneemt en niet bij een ander. Dat doe je door te vertellen en te laten zien watje hebt. Aan de balie, in reclame, maar ook via folders kun je de verkoop stimuleren. Twee jaar geleden stonden we voor de op gave alle publiciteitsmaterialen voor de particulierenmarkt om te bouwen naar het nieuwe 'meer bank voor je geld'-concept. Dat is inmiddels vrijwel afgerond. Alleen op het gebied van verzekeren en beleggen moet nog wat gebeuren. Het materiaal dat er nu is, moeten de banken ook gebrui ken. Uit onderzoek blijkt dat er nog regel matig verouderd materiaal in de bankhal duidelijk verschillen. De visie die je hebt, zo als jij met je klanten wilt omgaan, moet blij ken uit de bankhal. Dat geldt trouwens ook voor de buitenkant van het gebouw en je medewerkers. Het moeten passen in de streek of plaats. Ik kom uit Apeldoorn, dat is een heel andere plaats dan Zevenaar. Je moet dus de bank Apeldoorn niet kopiëren. Dat werkt niet. Je hebt hier een heel ander soort mensen dat binnenkomt. Hier ver wachten ze echt even dat persoonlijke con tact. Dus je zult een redelijk open houding moeten uitstralen. Je inrichting moet drem pelverlagend zijn.' Bedrijven apart De bedrijvenhoek moet volgens beide heren duidelijk zijn afgeschei den van de particulierenhoek. De Ruiter: gen gebeurt, voelt men zich thuis bij de bank. Dat willen we.' Kleine dingen 'Natuurlijk moetje niet al je energie in de bankhal stoppen en de rest vergeten', constateert De Ruiter. 'Alle klei ne dingen tellen mee in hoe je overkomt naar je klanten. Hoe wordt de telefoon op genomen bijvoorbeeld. Als dat niet loopt, kun je daarna een heleboel goed doen, maar de eerste indruk is al fout.' Dekker vult aan: 'Ook de presentatie van de buiten kant van de bank is belangrijk. Een nette tuin en een geveegde stoep maken dat de cliënt zich welkom voelt. Ook de correspon dentie moet er verzorgd uit zien en de klach tenbehandeling moet netjes gebeuren. Juist aan de kwaliteit van de kleine dingen kun je zo lang op één bank blijven zitten. Dan kun je volgens mij niet meer scherp naar je markt kijken. Er treedt bedrijfsblindheid op. Als er nieuwe mensen instromen krijg je nieuwe ideeën.' De Ruiter: 'Door goede kwaliteit kun je nooit onderuit gaan. De kwaliteit van je dienstverlening moet uitstralen via gedrag, houding, bankpresentatie, folders, alles. Je kunt wel onderuit gaan als je geen kwaliteit levert. Je complete presentatie naar de cliënt moet kloppen. Dat vraagt ook disci pline. Denk aan het consequent toepassen van de huisstijl bijvoorbeeld. We kunnen er als organisatie nog vrij veel aan doen om onze communicatie met de cliënten te ver beteren.' [WEB.DUSWNTAS«£B/ "fM kijken of zijn spullen er netjes bijliggen. De volgende morgen zal hij dan aanvullen en verder ordenen. De totale presentatie is immers bepalend voor de verkoop. Dat geldt ook voor de pro- duktpresentatie in de bankhal. Met onze fol ders proberen we onze produkten te etaleren. Dat moet er goed uit zien. In Mira kan men precies opzoeken welke uitgave actueel is en vervol gens het materiaal up- to-date maken. Dat is een continu proces. Bin nen elk kantoor zou iemand verantwoorde lijk moeten zijn voor het up-to-date houden van de materialen. Staat al les er? Gebruiken we het ook?' staat of dat brochures helemaal niet aan wezig zijn. Dat is dus niet goed voor de verkoop. Vergelijk het maar met de groen teboer op de hoek. Die zal altijd 's avonds De presentatie is bepalend voor de verkoop.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 11