Vakantiebankdiensten horen bij reizenverkoop Raöo band Het vakantieseizoen 1991 staat op het punt te beginnen. De ko mende maanden gaan weer miljoenen Nederlanders op stap in bin nen- en buitenland. De reizen zijn meestal al geboekt, maar de cliënten komen nog naar de bank voor onmisbare vakantiebank diensten zoals buitenlands geld, reischeques of een reisverzeke ring. Een gesprek over de stand van zaken met Henk de Vrind, hoofd Produktgroep Reizen en Hans Witte, die zich bij Reizen be zighoudt met de vakantiebankdiensten. Wat zijn vakantie bankdiensten? Nummer 10/27 mei 1991 Alle bancaire produkten, die men nodig heeft om een zorgeloze vakantie te heb ben. De belangrijkste zijn: buitenlands geld reischeques reisverzekering Europas met pincode Rabocard of Topcard Eurocheques Maar ook horen erbij: Automobilistenhulpverzekering de Auto- en Motorschadeverzekering de verhuur van safeloketten Open Bewaargeving De Golfcrisis veroorzaakte een aan zienlijke vermindering van het aantal geboekte vakantiereizen. Hoe ging het bij de Rabobank met de boekingen voor het komende zomerseizoen? De Vrind: 'Ja nuari was dramatisch slecht. Februari was al wat beter en in maart liep het goed.' Onderzoek De ANVR, de Algemene Ne derlandse Vereniging voor Reisagenten, houdt elke maand een onderzoek. 'Daar kwam een aardig beeld uit', vertelt De Vrind. 'Over de hele linie bleef de markt in de eer ste drie maanden van dit jaar 20 procent achter bij de boekingen van dezelfde periode vorig jaar. De boekingen bij de Rabobank- organisatie bleven 15 procent achter. Wij de den het in die periode dus wat beter dan an dere marktpartijen.' Uit het onderzoek van de ANVR blijkt, dat vooral veel autoreizen worden geboekt. Nu al meer dan vorig jaar. Met de vliegreizen gaat het minder goed. Vooral bestemmingen als Turkije en Joe goslavië worden niet of nauwelijks geboekt. Die landen zijn dit jaar de grote verliezers. Eén miljoen? De Vrind: 'Over april hebben we nog geen cijfers. Maar wel blijkt al, dat april een hele drukke maand was. We hopen dat uit de cijfers blijkt, dat de achter standen ten opzich te van vorig jaar nog meer worden ingelo pen. Voor de Golfcrisis zag het er naar uit, dat de Rabobankorganisa- tie dit jaar voor meer dan één miljoen men sen een reis zouden verzorgen. Dat halen we dus waarschijnlijk niet. Het is heel moei lijk in te schatten waar we in 1991 op uit zul len komen. Vorig jaar hebben we 935.000 boekingen gerealiseerd. Ik denk dat we te vreden mogen zijn als we dit jaar op datzelf de niveau kunnen afsluiten.' Zekerheid Waarom doet de Rabobank het beter dan de andere marktpartijen? De Vrind: 'Een mogelijke verklaring is, dat een bank in onzekere tijden wat meer zekerheid uitstraalt dan de reisagent op de hoek. De Rabobank valt niet zo gauw om in moeilijke tijden, denkt de klant, en een lokale reis- De Vrind: 'Als mensen eerder naar de bank gaan kunnen we voor hun vakantie nog van alles regelen. agent is maar een klein bedrijfje... De verha len tijdens de Golfcrisis over gespecialiseer de reisbureaus die mensen moesten ont slaan, hebben wellicht aan die - voor ons gunstige - beeldvorming bijgedragen.' Vakantiebankdiensten Bij het verkopen van reizen hoort logischerwijs ook de ver koop van vakantiebankdiensten. Witte: 'Dat zijn produkten, die niet door de activiteit Rei zen worden verzorgd, maar door verschillen de produktgroepen, zoals Buitenland, Inter polis en Betaaldiensten. Betaaldiensten wil bijvoorbeeld het pasgebruik in het buiten land bevorderen. Dus meer gebruik maken van geldautomaten en creditcards en min der van Eurocheques. De Eurocheques wor den nog wel genoemd, maar ze worden in onze uitingen naar cliënten duidelijk naar achteren geschoven. Ze zijn voor de bank na melijk veel duurder in gebruik dan de gea of creditcard. Wij adviseren mensen die op va kantie gaan om voor de eerste dagen wel contant geld mee te ne men. Dan hoeft men niet meteen na aankomst naar een bank te hollen. Ook voor onderweg is contant geld nog steeds heel prak tisch.' Wijs op reis Cliënten wor den op allerlei manieren gewezen op de vakantie bankdiensten. De Vrind: 'Banken kunnen gebruik maken van een bijsluiter. Hiermee kunnen cliënten hun bestelling schriftelijk bij de bank doen. En na tuurlijk zijn er ook weer een etalagepakket, posters, et- cetera. Verder heeft de overheid een uitgave, Wijs op reis, die via Postbus 51 verkrijgbaar is. Hierin staan allerlei tips voor rei zigers naar het buitenland. Wij hebben daarvan al een aantal jaren een eigen uitgave. Behalve onze naam en reizen- logo op de voorpagina, zitten er vier speciale Rabobankpagina's met allerlei informatie in.' De oplage van de Rabobank-uitgave is 200.000 exemplaren. De brochure kan wor den meegegeven aan cliënten die een reis verzekering afsluiten of buitenlands geld komen halen. Streefgetallen Het marktaandeel van de Rabobank in de verkoop van reischeques was in 1989 38 procent. Voor 1991 wordt gestreefd naar een groei tot 42 procent. Ook het marktaandeel in de afzet van buitenlands geld was in 1989 38 procent. Het streefgetal is hier voor dit jaar 40 procent. In de markt voor reisverzekeringen is het aandeel van de Rabobankorganisatie landelijk gezien 20 pro cent. Hierbij wordt gehoopt op een groei van 1 procent. Het gebruik van de geldautomaten in het buitenland tijdens vakanties stijgt snel. Nederlanders kunnen nu al terecht in 25.000 gea's is 12 landen. Voor dit jaar wordt gestreefd naar minimaal 1.000.000 transacties met de Europas. Drukte Per jaar gaan zo'n negen miljoen Nederlanders in het buitenland op vakantie. Het grootste deel daarvan regelt in de laat ste week voor vertrek pas de vakantiebank diensten. Dat betekent grote drukte op de banken. In de periode voor de zomervakan tie wordt 70 procent van de jaaromzet van vakantiebankdiensten gerealiseerd. De rest is verdeeld over het jaar. De Vrind: 'Het is jammer dat de meeste mensen zo laat naar de bank gaan voor hun vakantiediensten. Wie op woensdag bedenkt, dat hij voor zater dag nog extra Eurocheques wil hebben en ook nog een creditcard heeft dus pech. Be stel op tijd. Daar moeten we de klanten van zien te overtuigen. Drie weken van te voren is er nog van alles te regelen, drie dagen voor de vakantie niet meer!' Bestemmingen Waar gaan de mensen dit jaar naartoe in de vakantie? 'De meesten gaan weer naar Frankrijk', weet De Vrind. 'Dat is dit jaar weer de top-bestemming. Ook Portugal doet het heel goed, terwijl Spanje een stuk van het verlies van de laatste jaren aan het inlopen is. Ook Griekenland blijft po pulair. Daarnaast is er een groei te constate ren naar verre bestemmingen, al blijft het maar een heel klein deel van de markt. Je praat over een paar procenten. De belang stellingvoor reizen naar het Caribisch gebied neemt toe. De Nederlandse Antillen zijn in. En ook de Dominicaanse republiek is mo menteel een topper. In het najaar en de win ter wordt het Barbados en Cuba. Blijvers zijn Sri Lanka, Thailand, Indonesië en Kenia.' Om de verkoop van vakantiebankdien sten te bevorderen, komt er een adverten tiecampagne in de dagbladen. Witte: 'Dat gebeurt regionaal. Dit als gevolg van de vakantiespreiding. Die dagbladcampagne wordt ondersteund door radio-commercials. We hopen te bereiken, dat niet iedereen op het laatste nippertje naar de bank komt, zo dat we tijdig nog aan alle wensen van de klanten tegemoet kunnen komen.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 5