Doorbraak in kosten problematiek betalings verkeer band Organisaties van zakelijke en particuliere gebruikers en de Nederlandse banken zijn het eens geworden over een pakket aanbevelingen om de doelma tigheid van het betalingsver keer te bevorderen. Op die ma nier kunnen de kosten van het betalingsverkeer omlaag, vol gens schattingen zal uiteinde lijk zelfs f 1 miljard per jaar be spaard worden. Een tweede doorbraak vormen de principe afspraken tussen banken om el kaar een vergoeding te geven voor de verwerking van bepaal de betalingsopdrachten. Beide ontwikkelingen zijn voor de Rabobank bijzonder positief. Tarieven niet langer een taboe voor gebruikers Nummer 10/27 mei 1991 Niet ontkend kan worden dat Cees van Tiggelen, hoofd van de produkt- groep Betaaldiensten, op 16 mei als een tevreden man achter zijn bureau zit. 'De intentieverklaring waarover de Neder landse Vereniging van Banken en de gebrui kersorganisaties het gisteren in principe eens zijn geworden, is een belangrijke stap op weg naar een kostendekkend betalings verkeer. Maar belangrijker is misschien nog wel dat de manier waarop dat volgens die verklaring moet gebeuren, helemaal spoort met onze uitgangspunten. Het gaat er in de eerste plaats om de kosten omlaag te bren gen door een grotere efficiency. Doelmatig heid bij de banken, maar vooral ook in het gebruik.' Van OLA naar incasso Van Tiggelen licht toe: 'De gebruikers zullen worden ge stimuleerd om over te stappen naar betaal- vormen met lagere verwerkingskosten. De verwerking van een betaling per acceptgiro bijvoorbeeld is goedkoper dan wanneer ie mand zelf een overschrijvingsformulier uit schrijft. Dus moeten we zien te bereiken dat meer bedrijven hun facturen voorzien van een OLA en dat meer afnemers ook inder daad met die OLA betalen. En betalen van de elektriciteitsrekening via een machtiging is weer goedkoper dan per acceptgiro, dus zul je ook daar moeten sturen. Dat zal ge beuren via voorlichting, maar de bij het over leg betrokken partijen menen dat ook met tarieven kan worden gestuurd naar een doelmatiger gebruik. Tegenover elkaar Het nu bereikte overlegresultaat kan worden betiteld als een echte doorbraak. In het verleden leek het er regelmatig op dat de betrokkenen lijn recht tegenover elkaar stonden waar het ging om de kosten van het betalingsverkeer. Dit leidde vorig jaar onder meer tot de op richting van het Aktieplatform 'Banktarieven Nee', waarin organisaties van particuliere afnemers van betaaldiensten zich verenig den, en het Gebruikersplatform Betalings verkeer, een samenwerkingsverband van za kelijke gebruikers. De gram van deze actie groepen richtte zich met name op plannen van een aantal banken om tarieven in te voe ren voor de verwerking van acceptgiro's. De grieven werden zelfs voorgelegd aan de Haagse politiek met als gevolg dat de minis ter van Financiën en de staatssecretaris van Economische Zaken partijen opriepen om met elkaar om de tafel te gaan zitten. Sturende tarieven 'We hebben nogal wat overlegrondes nodig gehad en zelfs gis teren hebben we nog een vergadering ge had van vijf uur, maar het resultaat is bijzon der positief', stelt Van Tiggelen vast. 'leder een is het er over eens dat de doelmatig heid en daarmee ook de kosten per betaal- vorm sterk verschillen en dat er in de mees te gevallen goede alternatieven zijn voor minder doelmatige betaalvormen. Belang rijk is ook dat nu door zowel consumenten als ondernemersorganisaties wordt geac cepteerd dat tarieven kunnen helpen om een doelmatig betaalgedrag te bevorderen. Ook voorlichtingscampagnes zullen hierbij een rol spelen. Daarbij zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan een artikel in de Consu mentengids over hoe je het beste in een winkel kunt betalen: bij welke bedragen schrijf je een cheque uit of gebruik je een betaalautomaat en wanneer kun je het bes te contant afrekenen.' Overigens zullen ook de banken zich blijven inspannen om in ei gen huis de kosten terug te dringen, waarbij bijvoorbeeld kan worden gedacht aan het opschonen van bestanden van 'slapende' rekeningen. Systeem ten voorbeeld De gespreks partners zullen de gezamenlijke intentiever klaring met een positief advies voorleggen aan hun respectievelijke achterban. Nu al is duidelijk dat de Rabobank zich zeker achter de inhoud zal opstellen. 'Voor ons is dat ook niet zo moeilijk', aldus Van Tiggelen, 'want eigenlijk sluit de intentieverklaring naadloos aan op het beleid dat wij al in de praktijk brengen. De maatregelen die wij sinds mid den vorig jaar doorvoeren voor het zakelijke betalingsverkeer, bewijzen dat. We hebben daar nu een heel stelsel van sturende trans actietarieven, in ruil waarvoor de cliënten aanspraak kunnen maken op een aantrek kelijker rentetarief. Ik ben er best een beet je trots op dat ons systeem nogal eens ten voorbeeld wordt gesteld. Dat gebeurde tij dens het overleg, maar indirect heeft pas ook de president van de Nederlandsche Bank dat nog gedaan.' Basisfaciliteiten En hoe staat het met eventuele maatregelen voor het parti culiere betalingsverkeer? Van Tiggelen: 'We moeten constateren dat dit deel van het betalingsverkeer nog steeds niet kosten dekkend is. Er is dus aanleiding om daar nog het één en ander te doen, bij voorkeur volgens een zelfde filosofie als onze maat regelen voor de zakelijke rekeninghouders. In de intentieverklaring staat wel dat de toe gankelijkheid van het betalingsverkeer een belangrijke randvoorwaarde is. Dat onder schrijven wij. We willen er dan ook voor zor gen dat een aantal basisfaciliteiten tegen beperkte tarieven beschikbaar blijft.' Interbancaire verrekening In de me dia is inmiddels uitgebreid aandacht be steed aan de intentieverklaring, maar de kosten van het betalingsverkeer stonden de afgelopen weken nog meer in het nieuws. Bekend werd dat banken elkaar een vergoe ding zullen gaan geven voor de verwerking van bepaalde betalingsopdrachten. We heb ben het dan over de zogenaamde interban caire verrekening. 'Bij veel be talingen zijn twee banken be trokken', licht Van Tiggelen toe. 'En in veel gevallen zie je dat de kosten gemaakt worden bij de bank van de betalende cliënt, terwijl de opbrengsten juist te recht komen bij de andere bank. Dat is niet alleen oneerlijk, maar het is ook een rem op een doel matig gebruik van het betalings verkeer. Het is immers vaak de ontvangende partij, die bepaalt hoe er betaald wordt. Als de kosten aan die kant wat meer zichtbaar worden, wordt ook daar gestuurd naar het gebruik van de meest efficiënte mogelijkheid.' Financieel gunstig De interbancaire verrekening wordt het eerst ingevoerd voor acceptgiro's. Vanaf 1 juli zal de credit-bank per OLA f 0,30 vergoeden aan de bank van de betaler. Een jaar later wordt een tarief van f 0,10 doorgevoerd voor incasso-op- drachten. Ook op dit punt is er bij de Rabo bank reden tot tevredenheid, meent Van Tig gelen. 'Per saldo wordt er door onze reke ninghouders vaker betaald dan ontvangen. In financieel opzicht zullen de uitkomsten voor onze plaatselijke banken dus positief zijn. Al met al hebben we bij het kostendek kend maken van het betalingsverkeer de af gelopen dagen dus twee belangrijke door braken mogen beleven.' Van Tiggelen was één van de gesprekspartners tijdens het vijf uur durende overleg.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 3