Werken aan kwaliteit Werkgebied Aangesloten Banken: EENHEID in verscheidenheid kelijk maken. Die ontwikkelingen hebben te maken met de grootte van het werkgebied, specialismen in de markt, efficiency in de bedrijfsvoering, het plan matig bewerken van de markt, etc. Het maken van deze keuzes vereist een zorgvuldige afweging en kennis van de bank, haar werkgebied en omgeving. Het gaat dan ook om ingrijpende beslis singen, met name met betrekking tot profilering en vormen van samenwerking. Ook kunnen deze keuzes te maken hebben met afslanking van het kantoren net of de bank zelf. De adviesgroep Managementondersteuning AB kan hierbij de bank(en) ondersteunen. Met twee benen op de grond en samen met de bank kan men komen tot verantwoorde keuzes voor de toekomst. 36. Rekenmodel Meerjarenplanning Het rekenmodel 'Meerjarenplanning' is een geauto matiseerd model. Het is een hulpmiddel om gefor muleerde beleidsdoelstellingen kwantitatief in beeld te brengen. 37. Leidraad Planningsproces Voor het verbeteren van de bedrijfsresultaten geldt: regeren is vooruit zien. Het bepalen van een koers voor de komende jaren vereist in de eerste plaats een gedegen toekomstvisie en een helder geformu leerd doel. Het vraagt bovendien een doortimmerde methode en een hecht team om dat doel te bereiken. De Leidraad Planningsproces geeft uitgebreide richt lijnen, aan de hand waarvan de aangesloten banken en hun directeuren de eigen bedrijfsstrategie stap voor stap kunnen vaststellen. Het is een praktische gids, een instrument voor het ontwikkelen van een stapsgewijze methode om de eigen bedrijfsstrategie te bepalen. Het biedt de afzonderlijke banken een steun in de rug voor een eigen invulling. 38. Kwaliteitszorg Kwaliteitszorg staat ook dit jaar weer op de Informa tiemarkt. Wat kwaliteitszorg is hoeven we u niet meer duidelijk te maken, dat weet u al. Immers steeds meer banken ontdekken dat het tijd wordt or de kwaliteit van de dienstverlening nadrukkelijk aar dacht te geven. Voor die banken, die deze ontdekking gedaan het ben en nog niet in daden hebben omgezet verzorgei wij een presentatie in het WAB-paviljoen. 39. Opleidingen op het gebied van management, bedrijfsvoering en informatisering Professionaliteit en flexibiliteit zijn belangrijk voo een goed functionerende organisatie. Om deze oi peil te houden is het noodzaak dat opleidingen woi den aangeboden die aansluiten op de behoeften vai de bank in haar streven naar kwaliteit. De vakgroei Managementopleidingen; Bedrijfsvoeringen informt tiseringsopleidingen bieden in dit verband een zi breed mogelijk pakket opleidingen en workshop: aan. Zij richten zich daarbij op zowel het manage ment, het leidinggevende kader en de medewerker: van de afdeling Bedrijfsvoering. In de stand word aan de hand van een opleidingsmatrix een complee overzicht gegeven van het opleidingsaanbod. 40. Bestuurders Een belangrijke taak van de vakgroep Bestuurders i: het ontwikkelen (en actueel houden) van conferentie: voor bestuurders; dit betreft leden van zowel Bestuu als Raad van Toezicht van aangesloten banken. He huidige aanbod bestuurdersconferenties omvat; De basisconferentie bestuurders, bestaande uit - Introductiedag - Module Organisatie - Module Bedrijf/Beleid - Module Functie(rollen) Twee vervolgconferenties voor bestuurders, te weten: - Vervolgconferentie Financiële Besturing - Vervolgconferentie Informatisering Nadere informatie over de inhoud van deze confe renties alsmede over de aanmeldingsprocedure kun u verkrijgen in de stand. Tevens kunt u kennis nemei van de Leidraad Bestuurders, een hulpmiddel ei naslagwerk voor alle leden van bestuur en raad vai toezicht van aangesloten banken. De stand van d< vakgroep Bestuurders is alleen op donderdag 6 jun geopend. Voor meer informatie zie pagina 11 vai deze Informatiemarktcatalogus. 30 Informatiemarktcatalogus 1991

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 26