'Ze moeten Schretlen weten te vinden' Rabn band Van schone slaapster naar de snelle wereld van Peter Stuyve- sant. Zo zou de levensloop van de effectenbank Schretlen Co nv omschreven kunnen worden. Onlangs werd het nieuwe kan toor aan de Herengracht 40 offi cieel in gebruik genomen. Het Amsterdamse grachtenpand straalt het Schretlen-gevoel uit: stijl, kwaliteit en persoonlijk heid. Schretlen is klaar voor de toekomst. Nummer 9/6 mei 1991 ersoonlijke bediening, maatwerk en kleinschaligheid'. Zo typeren de twee jonge Schretlen-directeu- ren Henk van Middendorp en Klaas Veen 'hun' bedrijf. Het gaat goed met de volle dochter van Rabobank Nederland. Een derde van hun cliëntenbestand komt van de plaat selijke Rabobanken. En hoewel Schretlen ze ker niet tè groot wil worden, kan hun naams bekendheid bij de plaatselijke banken best nog wat verbeteren. 'Niet iedereen weet wie we zijn en wat we doen', meent Van Midden dorp. 'We zijn een commissionair in effecten. De kernfunctie van een commissionair is be middeling. We hebben een zogenaamde EKI- status. Dat betekent dat we een effectenkre dietinstelling zijn en dat wij onder andere zelf standig effectenkredieten mogen verstrek ken. Als effectenbank staan we onder toe zicht van de Nederlandsche Bank.' Geschiedenis Schretlen viert dit jaar haar 80-jarig jubileum. De 'oude' Schretlen begon in 1911 als een remisier (aanbrenger van klanten) voor de toenmalige Landbouw- bank. Al snel vestigde hij zich zelfstandig in Amsterdam. In 1939 werd Schretlen een naamloze vennootschap. De jaren tijdens en na de Tweede Wereldoorlog waren moeilijk voor Schretlen, mede vanwege allerlei beper kende maatregelen die op de beurs beston den. In 1952 verzorgde Schretlen de beurs introductie van de uitgeversmaatschappij Elsevier. 'Daar zijn we nog altijd trots op', zegt Veen. 'In 1965 nam de Coöperatieve Centrale Boerenleenbank alle Schretlen- aandelen over. Na de fusie in 1972 maakt Schretlen automatisch onderdeel uit van de Rabobankorganisatie.' Van Middendorp: 'Tot 1982 leidde Schretlen eigenlijk een wat sla pend bestaan. Op een gegeven moment werd besloten Schretlen weer nieuw leven in blazen.' Automatisering In 1984 werd Hoyte Sil- levis Smitt tot directeur benoemd. Op dat Veen (I) en Van Middendorp in de achttiende eeuwse 'Stijlkamer': 'Met onze moderne systemen kunnen we de risico 's van dag tot dag bewaken. ben aan adviezen. 'Voor hen voeren wij op drachten uit', zegt Veen. 'Dat doen we, in te genstelling tot vele andere partijen, recht streeks op de beursvloer. Daarnaast hebben we ook klanten die actief door ons worden geadviseerd. Van meerdere keren per dag tot eens per twee weken hebben we contact. Af hankelijk van gebeurtenissen op de financië le markten wordt gekeken of de portefeuille nog steeds voldoet.' Verder kent Schretlen de zogenaamde middelgrote institutionele beleggers als cliënt. Dat zijn onder andere pensioenfondsen, verzekeringsmaatschap pijen en charitatieve instellingen. 'We heb ben ook een zeer professionele optie- en fu- tures-afdeling', vertelt Van Middendorp. 'Met onze moderne systemen kunnen we van dag tot dag de risico's beheersen en bewaken.' Klein blijven 'We verkopen hier vertrou wen. We werken met een beperkte schaal grootte en het is absoluut de bedoeling dat dat zo blijft', zegt Van Middendorp stellig. 'Persoonlijke bediening èn kwaliteit moeten Er moet een overzicht komen van de produkten die op effec tengebied binnen de hele Rabobankorganisatie worden aangeboden. Wij overleggen daarom nu met Iris, de joint venture van de Rabobank en Robeco. Iris komt medio dit jaar met een nieuw marktbe werkingspakket en het ligt in de bedoeling dat Schretlen daarin ook wordt opgenomen. Het is erg belangrijk dat de plaatselijke banken weten waar ze terecht kunnen en waarvoor. Als de bank haar cliënt kent, hebben we binnen de Rabobankorganisatie alle denkbare pro dukten voor handen. Van beleggingsfonds tot persoonlijke commissionairs.' Bekendheid Van Middendorp: 'Iedere di recteur van een plaatselijke bank kent in zijn werkgebied wel een aantal typische commis sionairs-cliënten. Die bankieren met hun be drijf bij de Rabobank, maar als privé-persoon vaak niet. Zij hebben voor de begeleiding van hun vermogen gekozen voor banken als Pierson, Mees Hope of een commissionair in Amsterdam. Die cliënten zijn Schretlen- cliënten. De plaatselijke banken moeten pro beren die cliënten in contact te brengen met Schretlen. Wij organiseren hier dan ook re gelmatig bijeenkomsten voor plaatselijke banken om te vertellen wie we zijn en wat we doen. Want die cliënten horen onder de Rabo-paraplu.' Van Middendorp: 'We zijn klaar voor de toekomst. Maar tè groot willen we niet wor den. Het Schretlen-gevoel moet blijven be staan.' moment telde Schretlen tien medewerkers en werd de administratie handmatig verricht. Sillevis Smitt besloot eerst zijn huiswerk goed te maken. 'Als eerste zorgde hij dat de effectenadministratie volledig geautomati seerd werd', vertelt Van Middendorp. 'Daar na vond hij pas dat hij zich commercieel kon profileren in de markt. Vanaf dat moment is Schretlen gaan groeien. Er werden allerlei activiteiten ontwikkeld, nieuwe commerciële afdelingen werden opgezet. Ik kwam toen binnen als elfde medewerker. Nu zijn we met zevenendertig.' Vermogend De cliënten van Schretlen zijn geen kleine jongens. 'De gemiddelde waarde van de portefeuilles ligt ruim boven de half miljoen gulden', stelt Veen. 'We rich ten ons niet op grote aantallen beleggers. Aan de andere kant bestaat er geen mini mumgrens voor het bij Schretlen onder te brengen vermogen.' Van Middendorp vult aan: 'Er komen ook mensen bij ons die we ten dat we over een optie- en futuredesk be schikken. Het kan best zijn dat zo iemand hier voor honderd- of hondervijftigduizend gulden komt en erg actief in opties en futures handelt. We bekijken in ieder geval per cliënt of een op maat gesneden beleggingspakket mogelijk is.' Produkten Schretlen heeft een uitge breid produktenpakket voor de zeer diverse groepen cliënten. Er zijn er bij die zelf uiter mate deskundig zijn en geen behoefte heb- voorop blijven staan. Dan moet je niet uit groeien tot een instelling met honderden me dewerkers. Noem het maar het onderscheid tussen een warenhuis en een speciaalzaak. Het accent ligt op service. Goed luisteren naar de klant, wat wil hij nu precies? Is de cliënt op zoek naar fiscaal-vriendelijke con structies? Alle expertise op effectengebied is hier in huis. We proberen op een flexibele manier in te gaan op de wensen van onze cliënten. Als je klein bent kun je dat ook doen. Verder vinden we ook datje heel actief met je klanten moet omgaan. Dat betekent ook dat je je in aantallen relaties beperkin gen moeten opleggen. Anders kun je ze niet persoonlijk bedienen. Een accountmanager heeft gemiddeld zo'n zestig klanten.' Veel bieden Wat kan Schretlen beteke nen voor een plaatselijke Rabobank? 'Wij kunnen veel bieden aan, wat in Rabo-termen wordt genoemd, de top van de P/E-segmen- ten', antwoordt Veen. 'Het lastige is dat Schretlen binnen de marketingplannen van de Rabobank nog nergens wordt genoemd.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 7