Rabo band Uit de media M e ledereen zal het zien: De Rabo Jonge- renRekening 'n Rekening openen kun je overal. Maar zon RaboDesk krijg je nergens anders. Reclamebureaus strijden om 'Rabo- account' Ook Westland op de radio Brochure voor geïnteresseerden in informatica Een poging bankklanten te misleiden met een nep- kluis, liep stuk op de arg waan van enkele klanten. De politie kon twee mannen arresteren in Zeist toen zij de nep kluis wilden ophalen. Het internationale Mone taire Fonds verwacht dat de economische groei in de in dustrielanden zal afnemen van 2,5 procent in 1990 tot 1,4 procent dit jaar. Dit is het slechtste resultaat sinds de internationale recessie van 1981/82. Minister Kok is somberder over de toekomstige rente ontwikkeling dan het Cen traal Planbureau. Het CPB verwacht een geleidelijke daling van de rente van 9 procent nu tot 8 procent in 1993/94. Kok rekent op een rentepeil dat zich stabi liseert op 8,75 procent. Uit de Kaderbrief van het Ministerie van Financiën blijkt dat 1992 het moeilijk ste jaar wordt voor het kabi net. De economische groei is minimaal en er dreigt een licht koopkrachtverlies voor sommige groepen. Het aantal geboekte va kantiereizen voor de zomer is in maart sterk gestegen dankzij het einde van de Golfoorlog. Dit blijkt uit de boekingsstatistiek van bij de ANVR aangesloten reis bureaus. Maar op 24 maart was er nog steeds een ach terstand van 20 procent ten opzichte van vorig jaar. Het gemiddelde aantal werklozen over de afgelopen maanden is in vergelijking met vorig jaar nauwelijks ge stegen. Vorig jaar registreer de het Centraal Bureau voor de Statistiek 345.000 perso nen tegen 346.000 dit jaar. De winsten in het Neder landse bedrijfsleven zullen dit jaar met gemiddeld 4 pro cent dalen. Voor de industrie werkt vooral de afnemende exportgroei sterk door. Deze voorspelling komt van de NMB Postbank. De belastingwetgeving vormt een rem op het verrich ten van betaald werk door ge huwde vrouwen. Om deelna me aan betaald werk te ver groten moet het belasting systeem worden herzien, al dus prof. Backhuis van de Universiteit van Limburg. Verzorgd door Bibliotheek en Documentatie Op 225 billboards, ver spreid over het hele land, is sinds 2 mei te zien dat de Rabobank een nieuw produkt heeft. 'Nieuw! De Rabo Jongeren- Rekening met gratis RaboKit' luidt de tekst op 50 procent Nummer 9/6 mei 1991 1 De Rabo JongerenRekening met gratis RaboKit O Meer bank voor je scu van de borden 'Nieuw! De Rabo Jongerenrekening met gratis RaboDesk' laat de andere helft weten. 'Naast de posters op zeer groot formaat zijn vanaf 6 mei ook nog eens 1.200 abri's, dat zijn wachthokjes bij bushal tes, voorzien van een iets min der grote poster met dezelfde boodschap', meldt Wim van den Dungen van Publiciteit Par ticulieren. 'Beide uitingen zul len veertien dagen lang de aan dacht van het publiek vragen. Buitenreclame is erg opval lend, daardoor neemt het publiek de boodschap snel op. Het herhalen van de mededeling is daarbij heel be langrijk. Maar we doen meer. Vanaf half mei loopt er een grote campag ne in de weekbla den. In de jeugd- k K-lLfe «enl! Jli'' W Rabobank dl Meer bank voor je geld en jongerenbladen zoals Pauze en Kuifje richten we ons met een speciale advertentie tot de jeugd. In andere tijdschriften, zoals Panorama en Voetbal In ternational, vertellen we de ou ders alles over de nieuwe Rabo Jongeren Rekening. Deze weekbladadvertenties zullen het hele jaar door verschijnen.' Rabobank Nederland heeft de namen bekend gemaakt van de vier reclamebureaus die meedoen aan de zogenaam de bureau-competitie. De bureaus gaan strijden wie in de toekomst de reclame voor de gehele Rabobankorganisa- tie mag gaan verzorgen. De geselecteerde bureaus zijn ARA/BDDP, FHV/BBDO, Publicis FCB/Prad en Saatchi Saatchi. In de reclamewereld werd met spanning gewacht op deze bekendmaking. Tot nu toe werkt de Rabobank voor de gro te reclamecampagnes samen met twee bureaus. Publicis voor de segmenten bedrijven, buiten land en de arbeidsmarkt, terwijl Saatchi Saatchi zich bezig houdt met de particulieren- markt. Besloten is om met één bureau te gaan samenwerken. Daardoor moet meer samen hang in de publicitaire uitingen ontstaan en zal de Rabobank zich duidelijker moeten gaan on derscheiden van andere ban ken. De vier geselecteerde bu reaus krijgen alle dezelfde op drachten. De eerste opdracht is het ontwikkelen van een adver tentiecampagne over de Rabo bank als geheel. De andere op dracht is het ontwikkelen van twee specifieke produktcam- pagnes die met de algemene campagne in verband moeten staan. De uitwerking van deze opdrachten wordt beoordeeld door de directeuren Particulie ren en Bedrijven èn door drie le den van de hoofddirectie. Daar bij wordt onder meer gekeken of het bureau past bij de cultuur van de Rabobank en naar hun strategische visie op de lange termijn. Uiteraard moet het bu reau uitstekende creatieve kwa liteiten hebben. In de loop van juli besluiten hoofddirectie en raad van beheer welk bureau de reclame van de Rabobankorga- nisatie gaat verzorgen. Onlangs maakte Raboband melding van het feit dat de Rabobank Arnhem sinds kort een regionale radio-rubriek ver zorgt. Dit is niet nieuw, zo lie ten de Westlandse Raboban- ken weten. Ook zij zijn, sinds november vorig jaar, wekelijks op de radio te beluisteren. Elke zaterdagmorgen van 11.00 tot 12.00 uur verzorgen de Westlandse Rabobanken een uitzending op toeristisch gebied. Een medewerker van de Rabobank Wateringen én een medewerker van de Rabo bank Midden-Westland belich ten om beurten elke week een reisbestemming. Er zijn door de Westlandse Omroepstichting 52 uitzendingen gepland. De onderwerpen variëren van Kenya tot Parijs en van jonge renvakanties tot Egypte. VOICE, Voorlichting Oplei ding en Informatie Centrum, een onderdeel van de Centrale Dienst Informatica, heeft een brochure uitgegeven voor ie dereen die geïnteresseerd is in de informatica bij de Rabo bank. De brochure, 'Automatiseren bij de Rabobank', is vooral be doeld voor mensen die een informatica-functie bij de or ganisatie ambiëren. Ook zal het boekwerkje worden ge bruikt bij rondleidingen in Zeist en Best. Er worden voorbeelden in gege ven van de automatiserings- aanpak van de Rabobank en ook wordt de organisatie-struc tuur toegelicht. De prijs is f 3,75, het artikelnummer is 0928 en de besteleenheid 20 stuks.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 20