Floriade: hèt evenement van 1992 Rabo band Over precies één jaar is de Floriade alweer twee weken oud. De halfjaar durende wereldtuinbouwtentoonstelling in Zoetermeer moet miljoenen bezoekers uit binnen- en buitenland trekken. De Rabobank is één van de hoofdsponsors en heeft er belang bij dat die bezoekers er ook daadwerkelijk komen. Dorrith Zijdeveld- Rademaker van de afdeling Representatie vertelt over de plannen. 'Floriade gebruiken voor relatie-marketing' Nummer 8/22 april 1991 Onlangs ontvingen de plaatse lijke banken de presentie- exemplaren van de agenda's en de gezinskalender voor 1992. De laatste staat in het teken van de Flo riade. Eén van de eerste tastbare uitingen van het werk waar Dorrith Zij develd al tijden mee bezig is. 'De voorbereidingen voor dit evenement zijn enorm', vertelt ze. 'Al in 1988 zijn diverse organisaties rond de tafel gaan zitten om gezamenlijk de Floria de te promoten. Daaraan nam ook de Rabobankorganisatie deel.' Huisbankier De betrokkenheid van de Rabobank bij het evenement is groot. De Rabobank Zoetermeer- Benthuizen ondertekende vorige maand het financieringscontract, dat voorziet in een werkkapitaal van der tig miljoen gulden. De bank is nu huis bankier en gaat al het binnen- en bui tenlandse betalingsverkeer verzor gen. Verder is Rabobank Nederland één van de hoofdsponsors van de Flo riade. Andere hoofdsponsors zijn In terpolis, KLM, DAF, Alcoa, Sony, PTT Nederland en Jardin Tuinmeubelen. Zijdeveld: 'Voor een deel bestaat die sponsoring uit een financiële garan tie. Die garantie wordt gekoppeld aan de inkomsten van de kaartverkoop. Dat be tekent dat het bedrag waarvoor de Rabo bank garant staat, vermindert naarmate het aantal bezoekers aan de Floriade stijgt. Voor een ander deel is het een daadwerkelijke financiële bijdrage.' Innovatieve bank Wat is het belang voor de Rabobank om haar naam zo nadrukkelijk te verbinden aan de Floriade? Zijdeveld: 'De Rabobank wil zich laten zien als een interna tionale, deskundige, innovatieve en onder nemende agribusiness bank. En we zijn, met ons marktaandeel van ruim negentig pro cent, de belangrijkste financier van de Ne derlandse land- en tuinbouw. Maar het gaat niet alleen om de agrarische sector. Het thema van de Floriade is Nederland, tuin- bouwdistributieland'. Er komen zeven the ma's aan de orde: vervoer, produktie, consu ment, milieu, toekomst, wereld en recreatie. Ook bij al die sectoren zijn we als Rabobank betrokken en moeten we ons laten zien.' Voordelen 'We krijgen voor het sponsor schap uiteraard heel wat terug', meent Zijdeveld. 'De Rabobank heeft volledige branche-exclusiviteit. Er zal dus geen enkele andere bank te vinden zijn op de Floriade. Ook hebben we een groot aantal faciliteiten en rechten tijdens de looptijd van de Floria- 'Er gaan jaren van voorbereiding aan vooraf. de. Dat houdt onder meer in korting op de entreeprijs, de mogelijkheid tot verkoop van passepartouts en kaartjes, het gebruik van het internationale predikaat 'hoofdsponsor Floriade 1992', het gebruik van het Floriade logo in publiciteit en reclame en de mogelijk heid tot het organiseren van ontvangsten, symposia en evenementen op het Floriade- terrein.' Studies In opdracht van de Rabobank werkt het Landbouw Economisch Instituut aan zeven studies die ter gelegenheid van de Floriade worden uitgebracht. Daarin wordt de internationale concurrentiepositie van diverse tuinbouwsectoren beschreven. Het gaat om de sectoren groenten, fruit, sierteelt, paddestoelen, bloembollen, bo men en zaadveredeling en -vermeerdering. De studies verschijnen in de Nederlandse én de Engelse taal. 'Voor relaties van de plaat selijke banken organiseren we zes symposia over die studies', vertelt Zijdeveld. 'Het is de bedoeling dat die bijeenkomsten een halve dag in beslag nemen. De rest van de dag kan dan worden besteed aan de Floriade zelf.' Gastenverblijf De Rabobank heeft meer plannen om zich op te profileren naar be- drijfsrelaties tijdens de van 10 april tot 11 oktober durende manifestatie. Zo wordt overwogen om de uitreiking van de Neder landse Tuinbouw Ondernemersprijs op de Floriade te laten plaatsvinden. 'Verder heb ben we de beschikking over een zogenaam de hospitality-suite', vertelt Zijdeveld. 'Dat is een ruimte waarin de plaatselijke banken hun relaties kunnen ontvangen. Gewoon even een kopje koffie drinken bijvoorbeeld. Maar ook willen we daar Telebankieren als voorbeeld van elektronisch bankieren laten zien.' Buitenland Ook de buitenlandse vesti gingen van Rabobank Nederland kunnen hun steentje bijdragen. De Floriade telt op dit moment zestien inzendingen uit het bui tenland. 'Als het gaat om een inzending uit een land waar we als Rabobank een vesti ging hebben, geven wij de naam daarvan door aan de betreffende vestiging', vertelt Zijdeveld. 'Zij hebben dan een aanleiding om contact op te nemen met zo'n bedrijf en kun nen op een natuurlijke manier hun diensten aanbieden.' Massa Het gaat bij de Floriade niet al leen om de vakbezoekers, maar ook om de dagjesmensen. Zijdeveld schetst de plan nen om het 'het grote publiek' vertrouwd te maken met het fenomeen Floriade en de be trokkenheid van de Rabobank: 'De envelop pen van de rekeningafschriften zullen in de periode voorafgaand aan en tijdens de Flo riade worden bedrukt met het Floriade-logo. Verder komen er printregels op rekeningaf schriften, beeldschermboodschappen op de geldautomaat en misschien wordt eenmalig een folder bijgesloten. Ook staan de gezins kalender, de kunstagenda en de bedrijven- kalender voor 1992 in het teken van de Flo riade. En in het cliëntenblad Goede Raad en het jongerenmagazine Mijn Geld wordt er over geschreven. Zo zijn er talloze mogelijk heden.' Speciale acties Zijdeveld heeft veel meer ideeën. Zo zijn er gedachten over een actie met bijvoorbeeld de Rabocard of met de Topcard in combinatie met een speciaal aanbod van een toegangskaart voor de Flo riade. Een werkgroep ontwikkelt kant en kla re programma's voor groepen als onderne mersverenigingen, Kamers van Koophandel, Verenigingen van Plattelandsvrouwen, enzo voorts. 'We willen ook het middelbaar en ho ger agrarisch onderwijs erbij betrekken', zegt Zijdeveld. 'Uit onderzoek onder scholie ren van de middelbare agrarische scholen bleek dat hun kennis van de Rabobank be perkt is. Zo menen ze bijvoorbeeld dat ons agrarisch marktaandeel slechts zestig pro cent is en dat andere banken twintig tot der tig procent hebben. De werkelijkheid is an ders: we hebben ruim negentig procent. Ter wijl die scholieren toch onze toekomstige cliënten zouden moeten worden.' Het is duidelijk: Het laatste woord over de Floriade is nog niet gevallen. Medewer kers en cliënten van de Rabobankorganisa tie zullen de komende tijd nog veel over de wereldtuinbouwtentoonstelling vernemen. Of zoals Zijdeveld het verwoordt: 'Het is ge woon hèt evenement van het jaar 1992.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 3