BGD-RABO kiest voor andere werk structuur B D Rabo band De bedrijfsgezondheidszorg bin nen de Rabobank bestaat zo'n vijftien jaar. Van een bureau dat voornamelijk aanstellings- en periodieke keuringen deed, is de BGD-RABO uitgegroeid tot een dienst van 31 medewerkers met een heel brede dienstverle ning. Ook een bank is een be drijf met specifieke gezond heidsproblemen, die variëren van het werken met beeldscher men tot bankovervallen. De BGD-RABO zoekt vooral naar de relatie tussen werk en gezond heid. Door de veranderde inhoud van het werk wordt nu ook ge kozen voor een andere organisa tie van de werkzaamheden. Nummer 6/25 maart 1991 edrijfsgezondheidszorg hoort thuis in het sociaal beleid', stelt het hoofd van de BGD-RABO be drijfsarts Jan Hageraats. 'Personeelsont wikkelingsbeleid en gezondheidsbeleid ho ren bij elkaar. De activiteiten zijn er op ge richt om optimaal gebruik te maken van mensen, maar dat moet ook op een gezon- BGD-RABO Bedrijfsvoering Secretariaat Gewestelijk team Zuid Gewestelijk team West Onderzoek en ontwikkeling Gewestelijk team Midden/Noord-Oost de manier gebeuren. Zo zijn bijvoorbeeld de aanpak van arbeidsongeschiktheid en ziek teverzuim volgens mij een integraal onder deel van personeelsmanagement.' Tweederde Van alle Rabobanken is tweederde aangesloten bij de BGD-RABO. Een derde van de banken kiest tot nu toe voor een regionale BGD. Zo'n regionale BGD wordt opgezet met verschillende bedrij ven in een regio, die afzonderlijk te klein zijn voor een eigen bedrijfsgezondheidsdienst. Hageraats: 'Elke bank is vrij in haar keuze. Natuurlijk zou ik het fijn vinden als iedereen zich bij ons aansloot. Wij kennen het bank bedrijf met al haar specifieke kanten. Uit onze contacten komen signalen naar bo ven, waaruit wij voor de organisatie conclu sies kunnen trekken. Die kunnen weer wor den vertaald naar beleid. Ons streven is erop gericht om op den duur - met respect voor de eigen keuzes - de banken toch te bewegen zoveel mogelijk gebruik te maken van de eigen BGD-RABO.' Historie In 1976 ging in het toenmalige Utrechtse hoofdkantoor van Rabobank Ne derland de BGD van start. De dienst werd opgezet voor de medewerkers van de cen trale bank. De Eindhovense collega's kre gen in 1980 een eigen BGD. Ondertussen was in 1978 het Medisch Advies Centrum aangesloten banken opgericht. Een administratief orgaan om me dische activiteiten voor medewer kers van de lokale banken te coördineren. Dat ging vooral om aanstellingskeuringen en perio dieke onderzoeken, die werden gedaan door huisartsen. Hage raats: 'Toen ik hier in 1979 begon hadden we dus de BGD voor de centrale bank en het MAC voor de lokale banken. De discussie over samenvoeging leidde in septem ber 1981 tot één BGD voor de hele organisatie. Er werd gekozen voor samenwerking met bestaan de regionale BGD's. Maar daar zaten toch allerlei haken en ogen aan.' De discussie om een eigen BGD te hebben voor alle banken kwam op gang. Hageraats: 'De argumenten waren bereikbaarheid, eigenheid, kwaliteit en kosten. De banken liepen erop vooruit door in de praktijk steeds vaker gebruik te maken van de diensten van de eigen BGD. Een en ander heeft er toe geleid, de be drijfsgezondheidszorg door de eigen BGD te laten uitvoeren op twaalf plaatsen in het land. Dit naast de twee hoofdvestigingen in Eindhoven en Utrecht.' Vier poten Ondertussen was de BGD- RABO al aan het veranderen. 'We gingen ons medische jasje wat verruimen', vertelt Hageraats. 'Naast een medische poot kwam er ook een poot bedrijfspsychologie. De derde en vierde poot werden bedrijfs- hygiëne en bijzon dere personeels- begeleiding. We gingen ons bezig houden met zo wel de fysieke, de mentale als ook de arbeidsomstan- dighedenkant van het werk op de bank.' Drie gewesten De structuur van de dienst was nog sterk geënt op de oude situatie in de jaren zeven tig met maar tien mensen: drie artsen met ondersteuning. Hageraats: 'Nu zijn we met 31 mensen uit allerlei disciplines. Om effi ciënter te kunnen werken, is onlangs beslo ten tot een nieuwe organisatievorm. We gaan het land in drie gewesten verdelen, in elk gewest komt een team dat bestaat uit minimaal één arts, één psycholoog en één bedrijfsgezondheidskundig medewerker. De teams, waarvan één van de leden functio neert als gewestelijk teamleider, zijn verant woordelijk voor de bedrijfsgezondheidszorg in het eigen gewest. Zo kan de samenwer- Hageraats: 'BGD-RABO kent de ins en outs van de Rabobankorganisatie. king tussen de verschillende diciplines be ter worden gerealiseerd en wordt de dienst verlening zo dicht mogelijk naar de klanten gebracht.' Autonomie De gewestelijke teams heb ben hun eigen verantwoordelijkheid om de standaarddienstverlening waar te maken in de regio. Ze worden daar ook op aangespro ken. Men krijgt meer autonomie. Het wordt een soort BGD binnen de BGD om slag vaardig en snel in te kunnen spelen op de behoeften van de cliënten. 'Zo proberen we dichter bij de klant te komen', aldus Hageraats. 'Het betekent breken met de oude cultuur. Tot nu toe werd de keuze van de cliënten voor één van onze mensen sterk individueel be paald. Dat vind ik een prima vent, door hem wil ik gekeurd worden. Of met die bedrijfspsy choloog wil ik wel eens pra- I ten. Dat is niet uit te bannen, s maar we willen het wel terug I gaan dringen. Men is voor taan per regio aanspreekbaar voor de dienstverlening. De oude werkwijze was vaak inefficiënt. De één zat in Den Hel der, morgen in Maastricht en kwam gisteren in Zeeland een collega tegen die voor iets anders op dezelfde bank was. Dat soort in efficiëntie willen we kwijt. Natuurlijk houd je rekening met zaken die historisch zijn ge groeid. Je kunt in dit type werk niet zeggen: Nu zetten we overal rigoureus een streep door. Als er bepaalde vertrouwensrelaties zijn, dan kun je daar niet zonder meer aan voorbij gaan. Maar voor nieuwe cliënten gaan we de zaak op de nieuwe manier aan pakken.' Ondersteuning Het thuisfront van de BGD-RABO bij Rabobank Nederland wordt ook aangepast. Er komt een afdeling Be drijfsvoering. Die gaat de hele administratie verzorgen, de automatisering, het voorraad beheer voor de twaalf posten in het land, enzovoorts. Daarnaast komt er een een heid Onderzoek en Ontwikkeling. Hage raats: 'Er is binnen en buiten de dienst steeds meer behoefte aan feitenmateriaal over onze activiteiten. Zowel om het beleid van de organisatie daarop aan te passen als om onze eigen afdeling zo goed mogelijk te besturen. Ook zal deze eenheid ervoor zorgen dat onze mensen op de hoogte blij ven van de ontwikkelingen in hun vak. Die vakinhoudelijke aansturing is een zaak die je niet in de werkstructuur kan brengen. Stel dat de bedrijfsarts gewestelijk teamlei der is, dan kan ik die moeilijk aanspreken op de vakkennis van de psycholoog. Naast de gewestelijke hoofden krijgen we dus vak inhoudelijke coördinatoren. Zij onderhou den contact met de verschillende profes sies in de drie gewesten. Er verandert dus nogal wat. Maar voor de medewerkers van de banken heeft het volgens mij alleen maar voordelen. Onze dienstverlening was goed, maar wordt nu nog beter.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 7