Rabo band Uit de bank geklapt Vakantie en cheques Resultaten Reizen Belasting bijbetalen Nummer 6/25 maart 1991 De bankwereld is in beweging. Er gebeurt veel. Steeds weer komen we voor verrassingen te staan. Al werk je bij een bank, niet altijd is duidelijk wat de betekenis van bepaalde woorden of zaken is. In deze rubriek willen we antwoorden geven op vragen als: 'Wat betekent dit', 'Waarom gebeurt dat?' en 'Wat zit daar nu achter?'. 'Is het mogelijk dat een particuliere cliënt van een plaatselijke Rabobank cheques in wisselt bij een buitenlandse vestiging van Rabobank Nederland?' 'In principe zijn de buiten landse vestigingen daarop niet ingericht', antwoordt Henk Adams, directeur van de Rabobank Duta in Indonesië. 'Wij hebben wel een noodloket voor 'ge strande' toeristen. Het komt nogal eens voor dat toeristen bij ons Eurocheques willen inwisselen. Eigenlijk doen we dat liever niet, omdat het erg tijd rovend en relatief kostbaar is. Officieel is elke bank verplicht voor verzilvering van een gewone cheque fiat te vragen bij de bank die die cheque heeft uitgegeven. Bui ten Europa is dat dus ook het geval met Eurocheques. Cliënten die naar Indonesië komen, kunnen het best gebruik maken van een combinatie van traveller cheques (bij voorkeur in Amerikaanse dollars), credit card en contant geld. Dat geldt trouwens niet alleen voor Indonesië, maar eigenlijk voor alle landen buiten Europa.' 'Zijn er bij de Rabobank vorig jaar meer rei zen verkocht dan in 1989 of waren de re sultaten minder dan voorheen? En wat zijn de verwachtingen voor dit jaar?' 'Eigenlijk zijn we gewoon heel tevreden', stelt Hoofd Reizen ir. Henk de Vrind. Vorig jaar is de provisie, dat zijn de bruto inkomsten die de Rabobank krijgt uit de reisbemiddeling, met 6 pro cent gestegen. In tegen stelling tot watje zou denken, was vooral in de eerste helft van 1990 de reizenverkoop teleurstellend. Maar de goede resultaten in het tweede halfjaar hebben dat meer dan gecompenseerd. De stijging heeft zich tot half januari doorgezet, waarna de Golfcrisis roet in het eten gooide. In januari komt meestal de stroom van boekingen voor de zomervakantie op gang, maar die bleef nu uit. Rijkelijk voorzien van reisgidsen wacht te de aspirant-vakantieganger af. Het snelle einde van de oorlog lijkt nu de boekingspro blemen van de reisbranche op te lossen.' Maar terug naar vorig jaar. De Vrind: 'Wat betreft de pakketreizen - de reizen waarbij dus vervoer én verblijf zijn geregeld - lag het aantal reisovereenkomsten op hetzelfde niveau als in 1989. Dat lijkt in tegenspraak met het hiervoor gestelde, maar het klopt toch als je de landelijke daling van de pak- ketreizenmarkt van zo'n 13 procent daar te genover zet. Eigenlijk dus echt geen slecht resultaat voor ons. De gemiddelde reissom Vragen van lezers worden behandeld door deskundigen. Het adres is: Redactie Raboband, Uit de bank geklapt, interne adrescode UCR 514 en de gemiddelde provisie per reisovereen- komst voor pakketreizen, waren beide 3 pro cent hoger. Daar zijn we heel blij mee, want pakketreizen zijn voor ons de meest renda bele reizen om te verkopen. Steeds meer mensen willen zelf hun vakan tieverblijf regelen, maar het vervoer mag de Rabobank verzorgen. 'Alle vervoerstypen, behalve buspendels, gaven een stijging van 10 procent of meer te zien. De gemiddelde reissom en de gemiddelde provisie steeg bij de verkoop van alleen vervoer per reisover- eenkomst zelfs met zo'n 15 procent!' De markt voor autovakantiereizen steeg lan delijk met 13 procent. De Vrind: 'Dat is dus gelijk aan de landelijke daling van het aantal pakketreizen. Je kan dus stellen, dat er een verschuiving van het boekingspatroon van pakketreizen naar autovakantiereizen heeft plaatsgevonden. Bij de Rabobank ligt het iets anders. Weliswaar stijgt het aantal autovakanties bij ons ook aanzienlijk, maar het ligt met een stijging van 6 procent dui delijk lager dan het landelijk gemiddelde.' Binnen de hele reiswereld krijgt kostenbe heersing steeds meer nadruk. Er wordt bij voorbeeld gestreefd naar een betere ver houding van het aantal reisprogramma's per boeking en per verkooppunt. De Vrind: 'Ook de verhoging van de efficiency van de informatievoorziening en de verwerking van reserveringen krijgt veel aandacht. De mar ges in de bedrijftak zijn immers klein. Ook Rabobank Reizen ontkomt er niet aan de kostenzijde nader onder de loupe te nemen. Vorig jaar is begonnen met het nemen van maatregelen om de kosten te verlagen en de produktiviteit te verhogen. Dit jaar wor den de activiteiten gericht op het verhogen van de rentabiliteit nog geïntensiveerd. Het spreekt voor zich, dat de service aan de klant daar niet onder mag lijden! Die moet, 'De Nederlander komt weer in vakantiestemming. waar nodig, zelfs nog worden verbeterd.' Over 1991 is De Vrind niet pessimistisch: 'We merken dat de Nederlander weer in de vakantiestemming komt. Het aantal boekin gen stijgt duidelijk. Er is vooral veel belang stelling voor Griekenland, Spanje en Portu gal. Maar ook Turkije komt weer in de belang stelling. De boekingen voor bestemmingen als Amerika en Kenya stijgen eveneens.' 'Ik heb pas mijn aangiftebiljet voor de in komstenbelasting ingevuld. Ik moet fors bijbetalen, terwijl ik anders geld terug kreeg. Hoe kan dat?' 'Hoe dat exact kan, is iets wat je toch altijd per indivi dueel geval moet bekijken. Maar ik denk dat het in ne gentig procent van de ge vallen verklaard kan wor den door op de salaris- strook te kijken naar het bijzonder tarief voor de loonbelasting én uit te rekenen welk tarief over de top van het in komen moet worden betaald.' Aan het woord is Kees Rombouts, fiscalist bij Rabo bank Nederland. 'In de meeste gevallen zal het bijzonder tarief zo'n tien a vijftien pro cent lager blijken te zijn dan het percentage dat men over de top van het inkomen moet betalen. Dat betekent dat men te weinig aan loonbelasting heeft betaald over alle eenmalige uitkeringen als vakantiegeld en dertiende maand. Dat kan in de honderden of zelfs duizenden guldens lopen.' Hoe komt het dat het bijzonder tarief loon belasting te laag is vastgesteld? 'Dat tarief is in feite een wettelijk gokje', stelt Rom bouts. 'Aan de hand van het totale salaris van het voorgaande jaar wordt geschat wat het tarief voor het nieuwe jaar moet zijn. Die schatting kan om meerdere redenen onjuist zijn, maar met name de Oort-wetgeving be vatte twee elementen die de kans op een te lage schatting aanzienlijk hebben verhoogd. In de eerste plaats moest het inkomen van voor-Oort worden herleid naar het inko mensniveau van na-Oort. Daarbij is en kan geen rekening worden gehouden met indivi duele veranderingen in de sfeer van kosten vergoedingen. ledereen die een deel van zijn kilometer- of andere reiskostenvergoe ding heeft zien belasten is fiscaal extra gaan verdienen. Daarmee is bij de schatting van het bijzondere tarief geen rekening ge houden. Een tweede aspect zit hem in de sfeer van de beschikking loonbelasting. Voorheen werd daarmee bij de schatting geen rekening gehouden. Daardoor was het bijzonder tarief eerder te hoog dan te laag. Onder Oort is deze veiligsheidsmarge weg gevallen omdat men nu de beschikking wél van het totale salaris aftrekt alvorens de schatting toe te passen. Gecombineerd met het eerste aspect onstaat hierdoor een zeer grote kans dat het bijzonder tarief te laag is vastgesteld.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 6