Rabo
band
Uit de bank geklapt
Vakantie en cheques
Resultaten Reizen
Belasting bijbetalen
Nummer 6/25 maart 1991
De bankwereld is in beweging. Er gebeurt veel. Steeds weer komen we voor verrassingen te staan.
Al werk je bij een bank, niet altijd is duidelijk wat de betekenis van bepaalde woorden of zaken is.
In deze rubriek willen we antwoorden geven op vragen als: 'Wat betekent dit', 'Waarom gebeurt dat?' en 'Wat zit daar nu achter?'.
'Is het mogelijk dat een particuliere cliënt
van een plaatselijke Rabobank cheques in
wisselt bij een buitenlandse vestiging van
Rabobank Nederland?'
'In principe zijn de buiten
landse vestigingen daarop
niet ingericht', antwoordt
Henk Adams, directeur
van de Rabobank Duta in
Indonesië. 'Wij hebben wel
een noodloket voor 'ge
strande' toeristen. Het
komt nogal eens voor dat toeristen bij ons
Eurocheques willen inwisselen. Eigenlijk
doen we dat liever niet, omdat het erg tijd
rovend en relatief kostbaar is. Officieel is
elke bank verplicht voor verzilvering van
een gewone cheque fiat te vragen bij de
bank die die cheque heeft uitgegeven. Bui
ten Europa is dat dus ook het geval met
Eurocheques. Cliënten die naar Indonesië
komen, kunnen het best gebruik maken
van een combinatie van traveller cheques
(bij voorkeur in Amerikaanse dollars), credit
card en contant geld. Dat geldt trouwens
niet alleen voor Indonesië, maar eigenlijk
voor alle landen buiten Europa.'
'Zijn er bij de Rabobank vorig jaar meer rei
zen verkocht dan in 1989 of waren de re
sultaten minder dan voorheen? En wat zijn
de verwachtingen voor dit jaar?'
'Eigenlijk zijn we gewoon
heel tevreden', stelt Hoofd
Reizen ir. Henk de Vrind.
Vorig jaar is de provisie, dat
zijn de bruto inkomsten die
de Rabobank krijgt uit de
reisbemiddeling, met 6 pro
cent gestegen. In tegen
stelling tot watje zou denken, was vooral in
de eerste helft van 1990 de reizenverkoop
teleurstellend. Maar de goede resultaten in
het tweede halfjaar hebben dat meer dan
gecompenseerd. De stijging heeft zich tot
half januari doorgezet, waarna de Golfcrisis
roet in het eten gooide. In januari komt
meestal de stroom van boekingen voor de
zomervakantie op gang, maar die bleef nu
uit. Rijkelijk voorzien van reisgidsen wacht
te de aspirant-vakantieganger af. Het snelle
einde van de oorlog lijkt nu de boekingspro
blemen van de reisbranche op te lossen.'
Maar terug naar vorig jaar. De Vrind: 'Wat
betreft de pakketreizen - de reizen waarbij
dus vervoer én verblijf zijn geregeld - lag het
aantal reisovereenkomsten op hetzelfde
niveau als in 1989. Dat lijkt in tegenspraak
met het hiervoor gestelde, maar het klopt
toch als je de landelijke daling van de pak-
ketreizenmarkt van zo'n 13 procent daar te
genover zet. Eigenlijk dus echt geen slecht
resultaat voor ons. De gemiddelde reissom
Vragen van lezers worden behandeld
door deskundigen. Het adres is:
Redactie Raboband, Uit de bank geklapt,
interne adrescode UCR 514
en de gemiddelde provisie per reisovereen-
komst voor pakketreizen, waren beide 3 pro
cent hoger. Daar zijn we heel blij mee, want
pakketreizen zijn voor ons de meest renda
bele reizen om te verkopen.
Steeds meer mensen willen zelf hun vakan
tieverblijf regelen, maar het vervoer mag de
Rabobank verzorgen. 'Alle vervoerstypen,
behalve buspendels, gaven een stijging van
10 procent of meer te zien. De gemiddelde
reissom en de gemiddelde provisie steeg bij
de verkoop van alleen vervoer per reisover-
eenkomst zelfs met zo'n 15 procent!'
De markt voor autovakantiereizen steeg lan
delijk met 13 procent. De Vrind: 'Dat is dus
gelijk aan de landelijke daling van het aantal
pakketreizen. Je kan dus stellen, dat er een
verschuiving van het boekingspatroon van
pakketreizen naar autovakantiereizen heeft
plaatsgevonden. Bij de Rabobank ligt het
iets anders. Weliswaar stijgt het aantal
autovakanties bij ons ook aanzienlijk, maar
het ligt met een stijging van 6 procent dui
delijk lager dan het landelijk gemiddelde.'
Binnen de hele reiswereld krijgt kostenbe
heersing steeds meer nadruk. Er wordt bij
voorbeeld gestreefd naar een betere ver
houding van het aantal reisprogramma's
per boeking en per verkooppunt. De Vrind:
'Ook de verhoging van de efficiency van de
informatievoorziening en de verwerking van
reserveringen krijgt veel aandacht. De mar
ges in de bedrijftak zijn immers klein. Ook
Rabobank Reizen ontkomt er niet aan de
kostenzijde nader onder de loupe te nemen.
Vorig jaar is begonnen met het nemen van
maatregelen om de kosten te verlagen en
de produktiviteit te verhogen. Dit jaar wor
den de activiteiten gericht op het verhogen
van de rentabiliteit nog geïntensiveerd. Het
spreekt voor zich, dat de service aan de
klant daar niet onder mag lijden! Die moet,
'De Nederlander komt weer in vakantiestemming.
waar nodig, zelfs nog worden verbeterd.'
Over 1991 is De Vrind niet pessimistisch:
'We merken dat de Nederlander weer in de
vakantiestemming komt. Het aantal boekin
gen stijgt duidelijk. Er is vooral veel belang
stelling voor Griekenland, Spanje en Portu
gal. Maar ook Turkije komt weer in de belang
stelling. De boekingen voor bestemmingen
als Amerika en Kenya stijgen eveneens.'
'Ik heb pas mijn aangiftebiljet voor de in
komstenbelasting ingevuld. Ik moet fors
bijbetalen, terwijl ik anders geld terug
kreeg. Hoe kan dat?'
'Hoe dat exact kan, is iets
wat je toch altijd per indivi
dueel geval moet bekijken.
Maar ik denk dat het in ne
gentig procent van de ge
vallen verklaard kan wor
den door op de salaris-
strook te kijken naar het
bijzonder tarief voor de loonbelasting én uit
te rekenen welk tarief over de top van het in
komen moet worden betaald.' Aan het
woord is Kees Rombouts, fiscalist bij Rabo
bank Nederland. 'In de meeste gevallen zal
het bijzonder tarief zo'n tien a vijftien pro
cent lager blijken te zijn dan het percentage
dat men over de top van het inkomen moet
betalen. Dat betekent dat men te weinig
aan loonbelasting heeft betaald over alle
eenmalige uitkeringen als vakantiegeld en
dertiende maand. Dat kan in de honderden
of zelfs duizenden guldens lopen.'
Hoe komt het dat het bijzonder tarief loon
belasting te laag is vastgesteld? 'Dat tarief
is in feite een wettelijk gokje', stelt Rom
bouts. 'Aan de hand van het totale salaris
van het voorgaande jaar wordt geschat wat
het tarief voor het nieuwe jaar moet zijn. Die
schatting kan om meerdere redenen onjuist
zijn, maar met name de Oort-wetgeving be
vatte twee elementen die de kans op een te
lage schatting aanzienlijk hebben verhoogd.
In de eerste plaats moest het inkomen van
voor-Oort worden herleid naar het inko
mensniveau van na-Oort. Daarbij is en kan
geen rekening worden gehouden met indivi
duele veranderingen in de sfeer van kosten
vergoedingen. ledereen die een deel van
zijn kilometer- of andere reiskostenvergoe
ding heeft zien belasten is fiscaal extra
gaan verdienen. Daarmee is bij de schatting
van het bijzondere tarief geen rekening ge
houden. Een tweede aspect zit hem in de
sfeer van de beschikking loonbelasting.
Voorheen werd daarmee bij de schatting
geen rekening gehouden. Daardoor was het
bijzonder tarief eerder te hoog dan te laag.
Onder Oort is deze veiligsheidsmarge weg
gevallen omdat men nu de beschikking wél
van het totale salaris aftrekt alvorens de
schatting toe te passen. Gecombineerd met
het eerste aspect onstaat hierdoor een zeer
grote kans dat het bijzonder tarief te laag is
vastgesteld.'