Rabo JongerenRekening: De jeugd kan er zelfstandig mee omgaan O Raho hand Op de laatste zaterdag van april valt bij meer dan 500.000 adres sen in Nederland een bijzondere envelop van de Rabobank op de deurmat. Deze mailing bevat informatie over de nieuwe Rabo Jon gerenRekening en wordt gestuurd aan alle cliënten van vijf t/m negen jaar én naar de twaalf-jarigen. In de week erna wordt via bill boards, abri's - bushaltes - en een sticker op de transportauto's van de bank aandacht voor de nieuwe spaarvorm gevraagd. In juni start een doorlopende advertentiecampagne in de tijdschriften. De banken wordt geadviseerd om op 29 april de bankhal in te rich ten met etalagepakketen, affiches en mobiles. Vanaf 1 mei kan de Rabo JongerenRekening worden geopend. Nummer 6/25 maart 1991 ns marktaandeel in de jeugd/ jongerenmarkt staat al een tijdje onder druk', begint Piet Dan sen. Hij is binnen Creditgelden Particulieren onder andere verantwoordelijk voor de jeugdspaarvormen. 'De concurrentiedruk neemt duidelijk toe, de Tienerrekening is wat verouderd en bovendien hebben we geen spaarprodukt voor de lagere school leeftijd. Een aantal banken vult dat gat op met jeugdspaarclubs en schoolsparen. Dat zijn vrij dure methodes, die door Rabobank Nederland worden ontraden.' Eén rekening Nu komt er één rekening voor vijf tot en met zestien-jarigen, de Rabo JongerenRekening. Dansen: 'Het is een re kening waarmee de jeugd zelfstandig kan omgaan. Voor de vijf tot en met elf-jarigen is het een spaarrekening zonder betaalfacili teiten. Die komen er op het twaalfde jaar bij, als men de lagere school verlaat. Dan kan men zelf overschrijvingen doen en f 25,- per keer opnemen. Vanaf vijftien jaar, zeg maar vanaf het moment dat de eerste bij baantjes verschijnen, is er een pas met pin code en kan men honderd gulden per week uit de gea opnemen. Op zeventien-jarige leeftijd wordt de rekening automatisch om gezet in een Betaal- of Studentenrekening. Het rekeningnummer blijft steeds hetzelfde. De ouders geven voor deze handelingen al toestemming bij het openen van de reke ning. Overigens is het totale saldo natuurlijk altijd opvraagbaar, maar dan met toestem ming van de ouders. Je kunt je voorstellen dat iemand van dertien eens een keertje meer dan 25 gulden nodig heeft, om Sinter klaascadeautjes te kopen of zo. De ouders krijgen trouwens steeds bericht als de faci liteiten van de rekening veranderen. Komt het kind op de twaalfde verjaardag in aan merking voor de betaalfaciliteiten, dan krij gen kind en ouders daar bericht over. Het zelfde drie jaar later voor de pas met pinco de. Het rente-advies van Rabobank Neder land is 4,5 procent over de hele looptijd van de Rabo JongerenRekening.' Introductie De brief die eind april wordt verstuurd, wordt gericht aan de kinderen. In eerste instantie worden de vijf tot en met negen-jarigen én de twaalfjarigen aange schreven. In september volgt de mailing aan de vijftien- en zestien-jarigen. De ande re leeftijden worden niet afzonderlijk aange schreven. Omzetting van hun Tienerrekenin gen komt in het najaar aan bod. Dansen: 'We richten de brief in principe aan het kind zelf. Daar zit een filosofie achter. De reke ning is bedoeld voor zelfstandig gebruik door de kinderen, dan moetje hen ook aan schrijven. We hebben dat onderzocht en het Dansen: 'Premiums van goede kwaliteit uitreiken. Rommel uitdelen zou negatief werken. Dat doen we niet. blijkt, dat het de ouders in het geheel niet ir riteert als we ons rechtstreeks tot het kind richten. Uit onderzoek blijkt, dat voor de jon gere kinderen de post toch door de ouders wordt geopend en daarna, als de ouders het interessant genoeg vinden, met de kin deren bekeken. Vanaf een jaar of twaalf ver andert dat, dan maken de kinderen het zelf open en bespreken het met de ouders. Als je kinderen én ouders zou aanschrijven, moetje twee keer zoveel brieven versturen. In een gezin met drie kinderen in de juiste leeftijdscategorie zou men dan zes brieven thuis krijgen! Overigens is in de mailing een gedeelte opgenomen dat duidelijk voor de ouders is bestemd.' Investeren De Rabo JongerenRekening is in feite een rekening die de banken geld kost. Volgens Dansen is het puur investeren in de toekomst. 'Als Jantje elke week aan de balie staat om f 10 te halen is dat duur. Zeker als je ook het premium erbij rekent. En naast bericht over verandering van de fa ciliteiten krijgt de jonge rekeninghouder op elke verjaardag een kaartje. Dat allemaal met de bedoeling contact met de klanten te houden. Je loopt altijd het risico dat het een slapende rekening wordt. Dat willen we voorkomen. Ook kinderen wiens ouders het niet nodig vinden dat ze al op vijf-jarige leef tijd een rekening openen, worden bij elke verjaardag aan het bestaan van de rekening herinnerd. Dus dit jaar hebben we een grote actie ineens en vervolgens krijg je een con tinue werving.' Veel belangstelling De plaatselijke ban ken hebben heel positief gereageerd op de nieuwe rekening. Dansen: 'We hebben veel telefoontjes gehad de afgelopen weken. En ruim 830 banken hebben zich ingeschreven voor de direct mail-actie. Dat is een giganti sche score en het wil volgens mij zeggen dat men tevreden is over wat we hier heb ben bedacht. Tijdens het uitdenken van de nieuwe rekening en de acties eromheen hebben we voortdurend formeel en infor meel overleg met een aantal banken gehad. Je ontwikkelt zo'n actie voor de banken dus het is noodzakelijk om rekening te houden met hun mening. Zij moeten het uitvoeren. We maken het voor de markt, niet omdat we het zelf zo leuk vinden. Wat trouwens zeker het geval is! Er is ook gesproken over de te verwachten drukte aan de balie. Maar men denkt het aan te kunnen. Deze actie zit tus sen twee andere in. De grote woning- hypothekenactie is in mei afgelopen en in juni komen de vakantiebankdiensten aan bod.' Premiums Wie een Rabo Jongeren- Rekening opent, krijgt een cadeau. Ook daarover is uitgebreid van gedachten gewis seld. Bij banken én consumenten werd on derzocht hoe men daarover dacht. 'In sep tember vorig jaar werd dat al afgetikt', ver telt Dansen. 'Dat moest ook wel, want al leen al de produktie van de mallen waarmee de RaboKit en de RaboDesk worden ge maakt duurde een halfjaar. Onvoorstelbaar maar waar. Voorlopig worden er van ieder 100.000 exemplaren gemaakt, met een mogelijke uitloop naar 200.000 stuks. De Rabokit is voor de lagere schooljeugd en de RaboDesk voor kinderen van twaalf jaar.' Kinderspaarplan De Rabo Jongeren- Rekening is bedoeld voor zelfstandig ge bruik door de kinderen. 'Maar dat wil niet zeggen dat het de bedoeling is dat het Kinderspaarplan verdwijnt', benadrukt Dan sen. Die rekeningvorm, waarbij ouders en grootouders voor hun kinderen en klein kinderen van nul tot achttien jaar sparen, blijft daarnaast gewoon bestaan. 'Ik denk dat dit de grootste actie is die in 1991 wordt gevoerd', besluit Dansen. 'Mis schien ook wel de leukste. Het is nieuw, het is leuk naar de klanten toe, de jeugd is erbij betrokken. En daarnaast is het natuurlijk zeer nuttig om de jeugd aan ons te binden. Aan het grote aantal inschrijvingen van de banken kun je zien, dat zij er van overtuigd zijn, dat er iets moet gebeuren in de jonge renmarkt. Zij zijn onze toekomst!'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 5