Berichten rond de Golfoorlog 'Banken doen hetzelfde als iedereen: Afwachten' Economie in cijfers Nedship Bank: Pas op de plaats in scheepvaart en scheepsbouw Landendesk informeert Nummer 4/25 februari 1991 De Golfoorlog heeft effecten op de financieel-economische wereld. Op deze pagina een aantal berichten. De Golfoorlog heeft consequenties voor de economie. Die consequenties lijken meer het gevolg van psychologische effecten dan van daadwerkelijke dalingen of stijgin gen van bijvoorbeeld olieprijs of rente. Voorlopige conclusie: Men wacht af. 'Eén van de belangrijkste gevolgen van de oorlog tot nu toe is dat men afwacht', schetst Huib van der Burg van Internatio naal Onderzoek het economische beeld rondom de problemen in de Golf. 'We zien dat banken én hun klanten de ontwikkelin gen afwachten. Investeringsbeslissingen worden uitgesteld. Consumenten schaffen geen duurzame goederen als auto's aan en de reizenverkoop daalt.' Olie De olieprijs is door de oorlog nau welijks beïnvloed. 'Dat vind ik heel verras send', zegt Van der Burg. 'De olieprijzen schoten omhoog toen Irak op 2 augustus Koeweit binnenviel naar zo'n veertig dollar zomer aug-dec 1990 1990 Prijs van een vat olie 17 31 Dollarkoers f 1,87 f 1,72 Korte rente 8,4% 8,7% Koersindex Amster damse Effectenbeurs 198 174 per vat. Er werden noodscenario's voor de wereldeconomie gemaakt waarbij men zelfs uitging van 60 dollar per vat! Maar op het moment dat de oorlog op 17 januari daad werkelijk uitbrak, gingen de prijzen weer om laag. Het leek alsof de spanning wegebte. Op dit moment ligt de prijs op 20 dollar per vat. Dat is zelfs nog iets lager dan de gemid delde prijs van vorig jaar. Men hoeft geen vrees te hebben voor hoge olieprijzen.' Het zelfde beeld was te zien op de effectenbeur zen. Van der Burg: 'Men was bang voor de oorlogsdreiging. Toen de oorlog eenmaal uitbrak, was er iets van opluchting. De aan delenkoersen gingen zelfs iets omhoog. Dat had ook wel wat te maken de daling van de olieprijs.' Rente Ook de rente, een belangrijke factor in het economisch spel, is nauwelijks beïnvloed door de Golfoorlog. 'Noch in au gustus, noch in januari was dat het geval', meldt Van der Burg. 'De rente wordt op het moment vrijwel uitsluitend bepaald door binnenlandse factoren. In Duitsland bijvoor beeld laat men de korte rente stijgen. Dat heeft vooral te maken met de financieringsbe hoefte van de Duitse overheid. In de Verenigde Staten is met de rente precies het tegenovergestel de aan de hand. Daar heeft men te maken met een conjuncture- alle getallen betreffen gemiddelden over de genoemde periode 17/1/1991 15/2/1991 tot 31/1/1991 20 17 f 1,68 f 1,66 9,3% 9,1% 166 177 Een afwachtende en voorzichtige houding van vele bij de scheepvaart betrokken par tijen. Een afnemende bereidheid tot inves teren. Dat zijn volgens Dieter Builing, hoofd zeevaart van de Nedship Bank, de belangrijkste consequenties voor de scheepvaart naar aanleiding van de inval door Irak in Koeweit op 2 augustus. Volgens Bulling leden de koersen van scheepvaartfondsen een gevoelig verlies. 'Ook het aantal orders voor nieuwbouw liep sterk terug en de marktprijzen voor tweede hands schepen daalden fors', meldt Bui ling. 'Met name oudere bulkcarriers, con ventionele stukgoed-schepen en olietan kers daalden bijna twintig procent in waar de. De moderne tonnage bleef redelijk aan de prijs. Aan de andere kant nam de belang stelling voor vervoer van militaire goederen naar de Golf en de Rode Zee toe. 'Rij-op-rij- af'-schepen en de zogenaamde multi-func- tionele stukgoed-schepen konden daarvan profiteren. Ook de vrachttarieven voor bulk carriers verbeterden. Dat kwam door graan- aankopen van Rusland en door een toena me van kolentransporten vanaf november 1990. In de tankersector stegen de vracht prijzen voor produkttankers. Dat werd voor een groot deel veroorzaakt door verande ring van vaarroutes. De vraag naar grote olietankers voor tijdelijke opslag en voor- raadvorming was met name in januari zeer groot. Als gevolg daarvan ontstonden er spectaculaire vracht- en huurprijzen.' Hoge re kosten op het gebied van personeel, ver zekeringen, brandstofprijzen en de lagere dollarkoers zullen volgens Bulling het uitein delijke netto resultaat van de meeste re ders negatief beïnvloeden. Reizen naar het Midden-Oosten worden nog steeds niet geboekt. Wie een bus- of vliegreis boekt naar een bestemming in Europa of Noord-Afrika - met vertrek tot en met 31 okto ber - kan deze reis annuleren of wijzigen tot zes weken voor de datum van vertrek. Deze ANVR-actie loopt tot 5 maart. Er wordt overwo gen om de actie tot 1 april te verlengen. Ie neergang en daalt de rente. Die twee heel verschillende bewegingen hebben er toe geleid, dat de dollar nu op een histo risch dieptepunt zit.' Onzeker De econoom Van der Burg ba seert zich op cijfers: 'Daaruit maak ik op dat, ondanks de redelijke olieprijs en nor male rentebewegingen, de consumptieve bestedingen en de bestedingen teruglopen. Dat is heel menselijk. Dat effect komt voort uit onzekerheid. Er is een oorlog aan de gang. Mensen stellen daarom beslissingen over grote aankopen of vakanties uit. Je weet immers niet wat er gaat gebeuren. Maar ik denk niet dat het zo blijft. Er ont staat een stukje gewenning. Dan wordt die oude auto toch echt vervangen.' Van der Burg besluit: 'Als de oorlog over is, krijgen we een bestedingsimpuls te zien. Niet al leen daarom hoop ik dat de oorlog snel voorbij zal zijn.' De Landendesk Midden-Oosten en Afrika is bezig de tegoeden van Koeweit en Irak bij de Rabobankorganisatie te inventariseren. De Nederlandsche Bank heeft alle banken verzocht een opgave van die tegoeden te doen. Guus Rozendaal van de Landendesk: 'Het aantal transacties met landen in de Golf regio is aanzienlijk afgenomen in vergelij king met de periode voor de crisis. De export naar Irak en Koeweit ligt uiteraard helemaal stil. Toch merken we uit vragen van lokale banken, dat een aantal cliënten de blik al weer op de toekomst richt. Men is al bezig met het bedenken van export-scenario's voor het moment dat de oorlog over is. Wij adviseren de plaatselijke banken voorlopig een afwachtende houding aan te nemen. Men kan met alle vragen en opmerkingen bij ons terecht. Voor sommige zaken kunnen we wellicht gezamenlijk een oplossing vinden en verder blijven we graag precies op de hoogte van de ontwikkelingen in de export markt naar het Midden-Oosten.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 7