'De geur kun je niet beschrijven' 'S Rabo band Elk bod en tegenbod wordt gevolgd door een klap op de vlakke hand van de tegenpartij, het ouderwetse 'handje-klap'. Dat is het traditionele beeld van de veemarkt. Komt er een deal tot stand, dan wordt er bij voorkeur nog steeds contant afgerekend. Elke week gaan er zo op de Nederlandse veemarkten miljoenen guldens om. Negen Rabobanken hebben een kantoor op een veemarkt. Meestal niet voor hun eigen cliënten, maar voor die van collega- Rabobanken. Veemarkt kiest nog voor contanten Nummer 4/25 februari 1991 inds 1 februari doen we alleen nog zaken met Rabobank- cliënten', zegt Henny van Veen. Hij is verantwoordelijk voor het kantoor van de Rabobank Utrecht op de plaatselijke vee markt. 'Daarvoor konden ook cliënten van de andere banken bij ons terecht. Het nieu we beleid is: Als je bij ons geld wilt halen of storten, dan word je ook maar cliënt bij een Rabobank!' Veemarktpas Een jaar of drie geleden werd Van Veen, volgens eigen zeggen, sa men met drie medewerksters in het diepe gegooid. Op verzoek van Rabobank Neder land nam de Utrechtse bank voortaan de veemarktzitting voor haar rekening. 'Je komt hier op de markt overigens geen enke le cliënt van de Rabobank Utrecht tegen', vertelt Van Veen. 'Ze komen allemaal van buiten de stad. We doen het dus niet voor ons zelf, maar voor de hele organisatie.' Wie bij één van de negen veemarktkantoren in het land zaken wil doen, krijgt van de ei gen Rabobank een zogenaamde veemarkt pas. Daarvan zijn er momenteel zo'n 3.500 in omloop. Op die pas staan de naam van de cliënt en zijn bank. Via een cijfercode is te zien hoeveel geld er kan worden opgeno men. Wil men méér hebben, dan wordt met de lokale bank gebeld voor een fiattering.' Contant Het kantoor in de Utrechtse veemarkt heeft mini-afmetingen. In de ruim te van ongeveer vijftien vierkante meter is net plaats voor vier mensen. Wel is men voorzien van alle gemakken, zoals KIK-ap- paratuur en verse koffie. De cliënten doen hun zaken via een kogelvrije balie. Dat ge beurt vrijwel allemaal nog contant. Een en ze op de markt hebben verkocht. Blijk baar geldt ook daar dat men nog steeds contant wil worden betaald. Overigens is er een aardige traditie op de markt. Cliënten, die geld komen halen op ons kantoor geven vaak een fooi. Iets ongebruikelijks in de bankwereld denk ik. Ook dat is één van de tradities. Met die fooi hoopt men de zegen over de transactie af te roepen.' Misschien komt er een veemarktpas met pincode. Elektronisch betalen Volgens Leopold Lindner, die bij de produktgroep Betaal diensten verantwoordelijk is voor het be talingsverkeer op de veemarkten wordt hier over inderdaad gedacht. 'Je zou kunnen kie zen voor het invoeren van een veemarktpas met pincode. Op centrale plaatsen op de markt zouden dan terminals kunnen worden neergezet. Daar kan men dan via het eigen pasje betalingen regelen. Of één en ander is te realiseren, kunnen we nu nog niet over zien. Dat hangt ook samen met de toe komst van de veemarkten. Het Landbouw Economisch Instituut is bezig met onder- blauwe staljas, klompen, een wandelstok én een dikke portemonnee aan een ketting vormen de standaarduitrusting van de vee kopers en -verkopers. Er is geen beter geld dan contant geld, zo redeneert men. Maar langzaamaan worden er steeds meer zoge naamde veemarktcheques gebruikt. 'Vooral de groothandelaren werken er al mee', weet Van Veen. 'Zij betalen de dieren die ze ko pen niet langer contant. Maar de ontvanger van de cheque komt vervolgens meteen naar ons toe om die te verzilveren. Dat geld is bestemd voor de veehouders wiens koei- Het Rabobankkantoor op de Utrechtse veemarkt. Toekomst Het betalingsverkeer moet kostendekkend worden. Op de bedrijven- markt is daarvoor de transactie gebonden tarifering ingevoerd en ook voor de particu- lierenmarkt wordt over een doorbelastings- systematiek gedacht. Het bankieren op de veemarkten kost de organisatie geld. Ook op dit terrein wordt dus gedacht over het kostendekkend maken. Wellicht dat de vee marktcliënten in de toekomst ook met tari fering te maken krijgen. Daarnaast is het verminderen van de contante transacties een punt van grote aan dacht. 'Het rondlopen met grote hoeveelheden geld op de markt is voor de handelaren dan wel tradi tie, maar echt veilig is het natuurlijk niet', stelt Van Veen. Er wordt dan ook bij de Rabobankorganisatie voorzichtig gedacht over het verder invoeren van het chequegebruik, of zelfs het invoeren van elektronisch betalen. zoek naar de perspectieven voor de vee markten. Het aantal veehandelaren daalt bijvoorbeeld in een behoorlijk tempo. En voor het vee betekent het vervoer naar en van de veemarkt een behoorlijke belasting. Aan de andere kant speelt de markt een grote rol in de prijsvorming van vee en wor den de sociale contacten als belangrijk er varen. Misschien heeft het tele-veilen de toekomst, wie weet.' Veemarkt in Doetinchem Groningen 's-Hertogenbosch Leeuwarden Leiden Purmerend Schagen Utrecht Zwolle Zitting verzorgd door Rabobank Doetinchem Rabobank Groningen Rabobank 's-Hertogenbosch Rabobank Heerenveen Rabobank Alkemade Rabobank Purmerend Rabobank Schagen Rabobank Utrecht Rabobank Zwolle

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 5