'Alle banken loeren op dezelfde rendabele cliënten' Rabo band 'Vijftien procent van onze particuliere cliënten brengt tachtig pro cent van onze inkomsten in de particulierenmarkt binnen', weet onderdirecteur Particulieren Jaap Lagendijk van de Rabobank Zeist. 'Dat zijn de klanten die in de P/E-segmenten zitten.' Reden voor de bank Zeist om vooral de aandacht te richten op deze groep cliënten. Het zijn 4.000 van de in totaal 24.000 particuliere cliën ten. Relatiebeheerder Jan Roos: 'Natuurlijk blijft iedereen welkom, maar voor die winstgevende groep doen we meer dan voor de men sen die alleen een magere betaalrekening of een kleine spaarreke ning bij ons hebben lopen.' 'De beste cliënt is een totaal-cliënt' Nummer 4/25 februari 1991 Roos en Lagendijk: 'Rendabele cliënten leggen we extra in de watten. De bewerking van de P/E-segmenten is één van de twee speerpunten die dit jaar voor de particulierenmarkt zijn vastgesteld. Het versterken van de posi tie van de Rabobank in de hypothekenmarkt is het andere speerpunt. 'Dat is een echte actie, daar gaan we de markt mee op', aldus Peter Houba van Marketing Support Particu lieren in Eindhoven. 'De bewerking van de P/E-segmenten is nu nog een interne actie. Dit jaar gaan we ons voorbereiden, volgend jaar gaan we er echt mee aan het werk. Dat klinkt eenvoudig, maar er komt veel bij kijken. Een andere denkwijze, een andere or ganisatie binnen de bank, veel aandacht voor opleidingen, speciale relatiebeheer ders particulieren voor de P/E-segmenten, en wat dies meer zij.' Houba is de trekker van het project bij Rabobank Nederland. Om zijn ideeën te toetsen aan de werkelijkheid bij de plaatselijke banken is een zogenaam de klankbordgroep in het leven geroepen. Hierin zitten elf banken. Eén van die banken is de Rabobank Zeist. Daar is men al actief bezig met de bewerking van de P/E-segmen- ten. Rentabiliteit Onderdirecteur Lagendijk: 'Het uitgangspunt was altijd: Elke klant is ons even lief. We wilden er zoveel mogelijk binnenhalen. Je zag dat bijvoorbeeld in de Spaarweek. Het was een mooi resultaat als een kantoor kon zeggen: Ik heb 100 nieuwe rekeningen geopend. Soms waren dat alleen maar rekeningen waarop een tientje werd gestort, maar dat was minder interessant. We hadden er weer nieuwe klanten bij. Die periode is echt voorbij. We zijn steeds meer gaan kijken, wat zijn het voor cliënten en wat betekenen ze voor onze bank?' Men kwam in Zeist tot het besef, dat een beperkt deel van de klanten zorgt voor een heel groot deel van de rentabiliteit. Het overgrote deel van de klanten brengt weinig of geen geld in het laatje of kost per saldo zelfs geld. Lagen dijk: 'Wij hebben besloten om de rendabele segmenten extra aandacht te geven en te proberen heel efficiënt om te gaan met de grote groep andere cliënten. We zijn eerst te ruggegaan van twaalf naar acht kantoren, vervolgens hebben we versneld gea's geïn stalleerd en het rekeningenbestand opge schoond.' Actief In Zeist en omstreken wonen veel P/E-consumenten. Het is een werkgebied met een behoorlijke potentie. Lagendijk: 'Tot voor enkele jaren hadden wij een traditionele werkverdeling. De kantoorbeheerders wer den geacht de hele particulierenmarkt te be dienen. Actief die markt ingaan - dus niet in het bankgebouw zitten wachten tot ze naar jou toekomen - kwam op de meeste kanto ren niet van de grond. Men had het veel te druk met de dagelijkse gang van zaken en kwam er dus niet toe om de aantrekkelijke cliënten wat meer in de watten te leggen. Er is toen besloten kantoorbeheer en relatie beheer te scheiden.' Acht relatiebeheerders werden - naast de bestaande produktspe- cialisten - helemaal losgemaakt van die kantoororganisatie. Ze opereren er hië rarchisch gezien los van. Ze hebben elk gemiddeld 300 cliënten, waarvoor ze hele maal verantwoordelijk zijn. Relatiebeheerder Roos: 'leder van ons voert in principe weke lijks ten minste vijf integrale adviesgesprek- ken met de toegewezen relaties. We bellen zelf de klant op. In eerste instantie voor een kennismakingsgesprek, maar met de inten tie de financiële relatie tussen klant en bank helemaal door te spreken.' Lagendijk vult aan: 'We willen daadwerkelijk een band kwe ken met die cliënt, zodat hij als de rente el ders eens een keer een kwartje aantrekkelij ker is, niet meteen wegloopt. De relatie be houden, afschermen van de concurrentie en uiteindelijk verdiepen. De klant moet weten dat hij met al zijn financiële vragen bij zijn eigen adviseur terecht kan. Hij heeft een vaste gesprekspartner die zijn persoonlijke omstandigheden en wensen kent.' Tevreden klanten Veel cliënten in Zeist waren aangenaam verrast toen ze voor de eerste keer door de bank werden benaderd. Zij voelden zich gestreeld. 'Een gesprek heeft niet altijd direct resultaat', weet Lagen dijk, 'maar we zien het als een investering in de toekomst. Als er iets is, weet de klant bij wie hij moet zijn. We zien duidelijk een op gaande lijn in de resultaten, maar ik kan niet hardmaken dat dit alleen door onze nieuwe werkwijze komt. Alle banken loeren op de zelfde rendabele cliënten. Doe je niks, dan mis je klanten. Hier in Zeist zijn de meeste banken gelukkig nog niet op deze manier aan het werk. Wij lopen voorop.' Stapsgewijs Tot nu toe richt men zich in Zeist op de eigen betere cliënten uit de P/E- segmenten. 'Daar moet je mee beginnen', volgens Lagendijk. 'Je eigen klanten in de watten leggen. Een tweede stap is, dat je gaat kijken naar consumenten uit de P/E- segmenten, die bij de bank in cliëntgroep 3 of 4 zitten. Een zogenaamde P4 cliënt is bij voorbeeld iemand uit een dure laan, die bij ons alleen een betaalrekening heeft, waarop maandelijks duizend gulden wordt gestort. Dan weetje dus: Als consument goudgerand, als cliënt nog niet interessant. Op die groep gaan we ons binnenkort richten. We moeten die klant zien te bewegen meer diensten bij ons af te nemen om hem in PI te krijgen. We hebben nu een stuk ervaring opgedaan met de bestaande goede cliënten, straks gaan

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 12