Rabo band 'Geef de behandeling die hij wenst' Nummer 3/11 februari 1991 ken of je het naar je eigen mensen kunt ma ken! Zij moeten de mensen vriendelijk te woord blijven staan. De klanten accepteren dat. Je ziet dus dat het patroon verandert. Als je het maar goed uitlegt: Mensen, we gaan allemaal tegelijk eten, dan zijn we ook allemaal tegelijk weer terug. Dan zijn we er weer volledig voor u.' 'Het is niet meer een situatie van 'u roept, wij draaien', vindt ook Jongen uit Maastricht. 'Voor bepaalde seg menten heb je als bank een eigen bedie ningsconcept. Efficiënte bediening tegen een bepaalde prijs, meer apparatief ge bruik. En trouwens, je kunt met bijsluiters, printregels op rekeningafschriften en be richten op de geldautomaat ook communi ceren met die groep cliënten.' Snelle handelingen Ook in Assen is er wel het een en ander veranderd. De nieuwe bankhal van het in 1986 verbouwde hoofd kantoor vJerd ingericht volgens het concept selectief geïntegreerd relatiebeheer. Van der Ltibbe: 'We hebben gezegd: Waarvoor komt een klant nu bij de bank. Ten eerste zijn er klanten die gewoon geld komen opnemen. Dat wil die cliënt snel doen, en je moet hem dan niet lastig vallen met pro- dukten als een verzekering of een spaarrekening. Dat was wèl het ge val bij het optimaal geïntegreerd re latiebeheer. Dat werd te opdringerig. Voor die korte handelingen hebben we twee geldautomaten. Daar ko men er nog eens twee bij. Ook heb ben we, voor zolang als het duurt, een snelkas.' Advisering Voor handelingen die meer tijd vergen van de cliënt èn van de bank heeft Assen de adviesbalie. 'We heb ben de inrichting van onze bankhal er dus op aangepast', zegt Van der Lubbe. 'Na ver loop van tijd hebben we ook een nummer systeem ingevoerd, ledereen raadde ons dat af. We zouden daarmee te veel op de bakker of de slager lijken. Nu is men en thousiast. Met het nieuwe systeem geeft de BEDRIJVEN., ADVIESBAUE 0 KASBALIE SNELKAS 1 RECEPTIE De 'totempaal' in de bankhal in Assen: 'De klant geeft aan waar hij voor komt. cliënt aan waar ie voor komt, welke dien sten ie wil gaan afnemen. De medewerker moet dan gebruik maken van de mogelijkhe den om verder te gaan met die cliënt. Be langrijk is dan wel alle gegevens over die cliënt bij de hand te hebben. Dat kan met kantoorautomatisering en straks met Lau ra. Met één druk op de knop heb je dan het hele cliëntoverzicht voor je.' Doelstelling Brouwers: 'Banken moe ten heel nadrukkelijk kijken wat voor soort cliënten ze hebben. Ze moeten hem de be handeling geven die hij verdient. Als een cliënt één keer in de week driehonderd gul den komt ophalen, dan moet dat zonder poespas. Maar als het een rendabele cliënt is die een uitgebreid advies wil, hoort daar misschien wel een kopje koffie bij. Als ze goed zijn voor een bepaalde behandeling, moetje ze die ook geven. Dat laat onverlet datje als bank moet streven naar minimali sering van de kosten, gegeven de commer ciële doelstelling die je hebt.' Modern Jongen vertelt over de Maas trichtse jeugd- en jongerenmarkt. 'Het is niet meer zo dat kinderen automatisch kie zen voor de bank van hun ouders. De histo rische binding loopt terug. Je moet je als bank goed afvragen hoe je met die groep wilt communiceren. Wij hebben bijvoorbeeld een eigen reclamecampagne ontworpen. Stripfiguren met punkhaar en zo. Ook heb ben we onze presentjes aangepast. We ge ven bijvoorbeeld een cliphorloge of een be drukte rugzak. Dat zijn zaken die de jeugd aanspreken. Een tienerbox niet, die is ach terhaald.' Studenten Maastricht is met 10.000 studenten een belangrijke studentenstad. De Rabobank spreekt de student tegen woordig met 'u' aan. 'De student van nu is anders dan die van vroeger', stelt Jongen. 'We proberen ze dan ook anders te benade ren. De stripfiguur uit de jongerencampagne hebben we wat jaartjes ouder gemaakt. Een keurig pak met stropdas en netjes geknipt haar. We zijn zeer succesvol in die markt. Dat biedt voordelen voor de toekomst, want dan worden het rendabele klanten.' Relatiebeheer Het P/E segment, de 'betere particuliere cliënten' zijn kritisch. Dijkema: 'Dat zijn bijvoorbeeld mensen die grote bedragen willen beleggen of de duur dere huizen kopen. Dan moetje er zijn, dan moet je kwaliteit leveren. Daarom hebben wij drie relatiebeheerders particulieren aan gesteld. Wij willen bijvoorbeeld geen discus sie met zo'n klant over het tijdstip en de plaats van een gesprek. Desgewenst ko men we 's avonds bij hem thuis. Volop pri vacy. Gezeten in zijn eigen stoel, met zijn eigen koffie vertellen we hem wat ie weten wil.' Vrije dagen Zo'n aanpak is niet nieuw, weet Dijkema. Ook in Assen is deze moge lijkheid er al jaren, laat Van der Lubbe we ten: Bij ons heet zo iemand de bankadvi- seur. 'We proberen met de klant zoveel mo gelijk op afspraak te werken. Als hij daar geen mogelijkheden toe ziet, gaan we naar hem toe.' Ook Jongen is best bereid om de mensen na kantoortijd te adviseren: 'Alhoe wel wij ook vinden dat mensen bereid moe ten zijn zelf tijd vrij te maken voor belangrij ke zaken als een hypotheek of een beleg ging. Dat kan tegenwoordig ook gemakkelij ker door de toename van het aantal vakan tiedagen en de arbeidstijdverkorting.' Portemonnee Er wordt wel beweerd dat tarieven niet zo belangrijk zijn. Dat de kwali teit van de dienstverlening en service hoger scoren. Is dat zo? Dijkema: 'Ik denk dat er sprake is van prijs én kwaliteit, in die volg orde. In de particulierenmarkt is rente on derdeel van het inkomen. Dat raakt iemand dus direct in zijn portemonnee. In de bedrij- venmarkt is het een onderdeel van de kos ten.' Voorlichtingsmaterialen Bij kwaliteit horen ook zaken als voorlichting en actuali teit. De Consumentenbond onderzocht eind vorig jaar de manier van voorlichten door banken. Zij vonden de voorlichting over met name consumptief'krediet onder de maat. Folders waren niet up-to-date of onduidelijk en mondelinge informatie was ontoerei kend. In Nieuwegein staan de folders wat uit het zicht. Dijkema: 'Je kunt er beter naar laten vragen. Dan heb je direct een aankno pingspunt. Wij zijn heel alert met tarieven over consumptieve kredieten. Die verande ren regelmatig, dus dan moetje wet actueel zijn. Trouwens, actualiteit krijg je met name door campagnevoering. Er komen dan vaak nieuwe brochures uit.' Brouwers: 'De relatiebeheerder dient te weten welke consumenten en cliënten er in het werkgebied zijn. Daarbij moeten ze niet alleen de huidige situatie beoordelen, maar ook de potentie. En dat heeft niet alleen te maken met goede banen en goede opleidin gen. Een cliënt die niet zo veel verdient, zui nig is en daarom een eigen huis heeft of een behoorlijk spaartegoed, kan best een fi nancieel aantrekkelijke cliënt zijn.' O welkom Rabobank Studenten ---'"MAASTRICHT I Bank ook voor L studenten Maastricht is een belangrijke studentenstad. De Rabobank speelt daar op in.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 9