Particulierenmarkt is maatwerk Rabo band Dit jaar is de inhoud van het commercieel advies particulieren, het CAP, voor een aanzienlijk deel bepaald door de plaatselijke banken en niet door Rabobank Nederland. 'De banken zijn daarbij verte genwoordigd in de Technische Overleg Commissie Particulieren', vertelt directeur Particulieren Vullings. 'Zij hebben ons aange geven wat ze voor 1991 belangrijk vinden. Zo kwamen we er ook op om dit jaar twee zaken speciale aandacht te geven: het P/E- segment en woninghypotheken.' P/E-segment en hypotheken Nummer 3/11 februari 1991 Vullings: 'Elke bank moet haar eigen markt bekijken en bewerken. Elk jaar komt Particulieren met een commercieel advies particulieren. Daarin staan de plannen en doelstel lingen voor het komende jaar. Vullings: 'Bij het opzetten van het CAP vroegen wij ons af: Hoe kunnen we het op een zodanige ma nier brengen, dat het ook werkelijk wordt ge bruikt en dat de banken er een toegevoegde waarde uit halen. Het ging ons met name om de motivatie voor de banken om tot een eigen plan te komen. Ze moeten ieder voor zich in hun eigen markt bekijken welke mo gelijkheden er zijn, welke kansen en bedrei gingen, en hoe kunnen we de particulieren- markt in het eigen werkgebied zo goed en rendabel mogelijk bewerken.' Nieuwe opzet In het CAP wordt de par ticulierenmarkt in Nederland beschreven. Daarbij wordt onderkend dat die markt plaatselijk sterk kan verschillen. Vullings: 'Dat betekent ook, dat de doelstellingen die je in de verschillende deelmarkten zet, per bank sterk uiteen kunnen lopen. We hebben dus geen standaard advies uitgebracht. We scheppen voorwaarden om iedere bank haar individuele beleidsplan te kunnen la ten maken. We hebben per produkt een doelstelling geformuleerd voor de hele Rabobankorganisatie. In de spaarmarkt wil len we bijvoorbeeld graag 40 procent markt aandeel halen. Maar die 40 procent zegt eigenlijk weinig, want het is een optelsom van 851 individuele marktaandelen, die op 40 procent moet uitkomen. Voor de ene bank zal een marktaandeel van 60 procent haalbaar zijn, voor een ander 25. Wij schet sen in het CAP slechts de mogelijkheden die een bank heeft om de markt te bewerken. Dat is een vrij fundamentele nieuwe opzet.' TOC Particulieren Nieuw is ook de grote inspraak van de TOC Particulieren in het CAP voor 1991. 'Wij hebben een eerste opzet ge maakt', meldt Vullings, 'en vervolgens heb ben we dat met de negen leden van de TOC hoofdstuk voor hoofdstuk doorgenomen. Daar zijn we anderhalve dag voor bij elkaar gaan zitten. We hebben gekeken of wat er stond hun instemming had. Het is dus een stuk geworden, dat niet alleen vanuit Rabo bank Nederland komt. Het is een co-produk- tie van Rabobank Nederland en de aange sloten banken.' Tijdens de gesprekken kwam de TOC met het idee om voor 1991 een paar speerpunten te formuleren. Zaken, waaraan dit jaar extra aandacht kan worden gegeven. Vullings: 'Wij vonden dat een prima idee en hebben gezegd: Dat moeten jullie dan zelf maar bedenken. Wij zijn de kamer uitgegaan en na een uur lag er een plan op tafel. Men koos voor een intern en een ex tern traject: een betere bewerking van het P/E-segment en woninghypotheken.' P/E-segment Het marktaandeel van de Rabobank in het Primaire en Extra-segment, de zogenaamde 'betere' cliënten, is relatief klein. Vullings: 'Op het gebied van produk- ten, maar ook wat betreft onze instelling en deskundigheid kan er nog heel wat worden verbeterd aan de marktbenadering van dit segment. De TOC stelde: Laten we in '91 proberen om ons intern voor te bereiden op een professionelere benadering van deze markt. Volgend jaar gaan we er dan tegen aan. Praktisch wil het zeggen dat we die markt per werkgebied moeten inventarise ren, maar ook kijken welke cursussen er bij voorbeeld door medewerkers moeten wor den gevolgd om zich op de nieuwe aanpak voor te bereiden. Misschien moeten we voor de benadering van het P/E-segment specia le adviseurs aanstellen. Rabobank Neder land moet proberen haar produktenscala toe te spitsen op de doelgroep. Er is een lan ge lijst van actiepunten gemaakt.' Hypotheken De tweede speerpunt voor dit jaar wordt gevormd door de woninghypo theken. Hypotheken worden volgens Vullings de laatste tijd steeds vaker via al lerlei bemiddelaars verstrekt. Via make laars bijvoorbeeld. Daarvoor betaalt de bank soms hoge provisies. Vullings: 'Wij als Rabobank stellen, dat onze distributielijn primair het kantoor van de plaatselijke bank is. Daarin hebben wij geïnvesteerd. Die kos ten hebben we en we kunnen ons niet per mitteren daarnaast nog eens kosten te ver goeden aan bemiddelaars. Meestal legt een bank er in zo'n geval op toe. Daarnaast zal een bemiddelaar proberen verzekerin gen af te sluiten. Dat lopen we dus als bank mis. Ons doel is om een cliënt rechtstreeks naar de Rabobank te laten komen. Dat kun nen we onder andere doen, door wat finan ciële voordelen te bieden. Dat kan van het geld, dat we anders aan de bemiddelaar kwijt zouden zijn geweest. Een groot aantal banken doet dat al een tijdje via regionale acties, en met succes. We zien, dat ons marktaandeel de afgelopen twee jaar weer behoorlijk stijgt.' Particulierendagen Binnenkort starten in de regio's themadagen voor de bij de lo kale banken verantwoordelijken voor het be leid in de particulierenmarkt. Vullings: 'Rabobank Nederland zorgt voor beleids voorbereiding en de ontwikkeling van instru menten, die een bank kan gebruiken bij haar marktbewerking. Het nu gezamenlijk met de TOC bepaalde beleid moet overtuigend wor den gebracht naar de plaatselijke banken. Dat kan op verschillende manieren. Volgens mij is de meest effectieve manier hiervoor de mondelinge communicatie.' Na een inlei ding door Vullings discussiëren de deelne mers over de verschillende aspecten van het beleid. 'Het is dus geen éénrichtingsver keer', benadrukt Vullings. 'Na afloop van de discussiesessies is er een plenaire discus sie. In het forum zullen, naast de inleiders ook de regiodirecteur en het TOC-lid uit de betreffende regio plaatsnemen.' Geldhandelingen -KASOPNAME S -KASSTORTINGEN -VREEMDE VALUTA -WISSELEN

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 3