Rabo band Nummer 2/28 januari 1991 Jaap de Hulster (36) is sinds kort bijkantoor houder in Breskens. Maakte ai eerder een fu sie mee. Werkt sinds 6 jaar bij de Rabobankor- ganisatie. Was daarvoor leraar Nederlands. gens Temmerman speelde automatisering een rol: 'In Aardenburg hebben ze daar al heel wat in geïnvesteerd, in Eede minder. Dat kan nu mooi worden samengevoegd.' Ceulemans: 'Bij ons was dat geen reden, in tegendeel. Onze bank, hoe klein ook, was zeer bij de tijd. Dat betekent dat wij appara tuur moeten afstoten waarin veel is geïnves teerd. Ik heb wel vanaf het begin de nood zaak van de fusie ingezien. Als we alle ont wikkelingen binnen de organisatie bij willen houden, moetje op velerlei gebied over spe cialisten beschikken. Dat kun je als kleine bank financieel niet bekostigen.' Eén van ons Hoe reageren de cliënten op de fusie? Westerweele: 'Wij merken er niet zo veel van. Pas als je nieuwe klanten aan de balie krijgt, dan denk je: O ja, dat is er eentje van de andere bank. Dat vind ik weieens moeilijk. In het begin heb je toch iets van: Dat is er eentje van ons en dat is er een van de ander. Voor die nieuwe klan ten moetje net zo goed je best doen. Het zou ook goed zijn als er een boekje kwam voor de cliënten. Sommigen hebben er moeite mee om steeds maar andere gezich ten te zien. Dat hebben we bij de vorige fu sie gemerkt.' De Hulster: 'Bij een kleine bank zien ze de directeur rondlopen, die kennen ze. De directeur behandelt daar meestal de bedrijven-klanten.' Veranderingen Ceulemans: 'Er komt een aparte bedrijvenafdeling. De particulie ren merken er vrij weinig van. Met uitzonde ring van de relaties uit een wat hoger seg ment. De nieuwe bank heeft nu een beleg gingsafdelingter beschikking. In dat opzicht gaan de particulieren er op vooruit.' Wester weele krijgt het dus drukker: 'Ja, maar dat was eigenlijk na de vorige fusie ook al het geval. We hebben nu zelfs een eigen beleg gingsbalie.' Status Lootens: 'Bij onze bank denk ik dat de klanten bang zijn dat ze overscha duwd worden door Aardenburg. Je moet ze echt aan het verstand brengen dat ze voor alle zaken in Eede terecht kunnen. Je moet positief over blijven komen.' Ceulemans: 'De klanten van Breskens komen al jaren lang bij een bijkantoor. Dus daar verandert niet zoveel voor. Biervliet verliest door de fu sie de status van hoofdkantoor. Nu zitten er acht mensen, straks vier. Dat vinden som mige klanten wel vreemd. Ook dat er geen directeur meer zit. We hebben ze natuurlijk wel verzekerd dat de dienstverlening het zelfde blijft. Ze zijn er nu al weer aan ge wend.' Leden Hoe vatten de leden van de bank de fusie op? 'Wat mij opviel was dat het al lemaal geruisloos is gegaan', zegt Temmer man. 'Binnen twee maanden was alles ge regeld. Ook tijdens de ledenvergadering ging het soepel. Er zaten best kundige men sen in de zaal die anders ieder jaar wel vra gen stelden. Het is ook moeilijk om op dat moment met vragen te komen. Het gaat dan vaak om persoonlijk zaken.' De Hulster: 'Voor het tot stemming komt op een leden vergadering, moeten de besturen het com pleet eens zijn. En ik denk dat kritiek al in een stadium daarvoor is behandeld. Ik heb begrepen dat bepaalde misverstanden, die er van te voren leefden, voor de stemming uit de wereld zijn geholpen.' Regiokantoor Hoe was het met de be trokkenheid en invloed van het regiokan toor? 'Ik heb er niet zo veel van gemerkt', vertelt Westerweele. 'De personeelsadvi- seur kwam alleen om de hoek kijken als je op een heel andere functie solliciteerde dan waarin je werkzaam was.' De Hulster denkt dat de rol van de personeelsadviseur wat onduidelijk is: 'Soms lijkt het er op dat hij er Joyce Lootens (38) werkt bijna 15 jaar bij de or ganisatie. Eerst in Aardenburg, toen in Eede, en gaat nu weer naar Aardenburg. Als directie secretaresse heeft de fusie voor haar een an dere werkplek en inkrimping van het aantal uren tot gevolg. meer is voor de directie dan voor het perso neel. Bij de tweede fusie is er volgens mij nauwelijks van zijn diensten gebruik ge maakt.' Lootens merkt op: 'Zo iemand moet het ook maar goed zien te doen. Hij krijgt al gauw de zwarte piet toebedeeld.' Temmer man: 'Maar uiteindelijk, als de beslissing over jou persoonlijk moet vallen, dan wordt die toch gemaakt door de directie of de staf leden.' Ceulemans: 'Ik geloof dat de invloed van het regiokantoor vrij beperkt is ge weest. De regiodirectie is op de hoogte ge houden van de gang van zaken.' Nieuwe collega's Een fusie betekent nieuwe collega's. Westerweele: 'Ik kende mijn nieuwe collega's nog niet. Op de nieuw jaarsreceptie hebben we kennis gemaakt. Daar hebben we het wel eens over, hoe moet dat nu? We hebben een personeels vereniging. Daar komen er straks zo'n 15 mensen bij.' Lootens: 'Misschien valt het allemaal best mee. We hadden pas de nieuwsjaarsreceptie in Aardenburg. Die was hartstikke leuk, echt gezellig. Misschien is er wel een klein beetje strijd, maar dat wordt over een tijdje wel beter.' De Hulster Bart Ceulemans (28) studeerde theologie/filo sofie. Kwam in 1987 bij de bank Biervliet-Bres- kens als management-trainee in de functie van directie-assistent. Werd daar tater hoofd BTZ. Begint rond 1 februari in een nieuwe functie ais groepshoofd commerciële ondersteuning. is positief: 'De directie doet daar veel aan, extra dingen waardoor iedereen samen komt en je elkaar beter leert kennen. Dat zijn dikwijls zaken waarvan het belang te weinig wordt beseft.' Ceulemans denkt dat het personeel elkaar goed zal aanvullen: 'Bij Biervliet-Breskens zijn de mensen wat langer in dienst. Die kennen de Rabobank- cultuur goed. Oostburg heeft de afgelopen jaren juist meer mensen van buiten aange trokken.' Temmerman besluit: 'Ik denk datje een paar maanden moet samenwerken. Dan zegje: het is een goede zaak geweest. Dan ken je elkaar beter.' Leo Temmerman (40) is sinds september '89 in dienst bij de Rabobankorganisatie. Zit in de buitendienst als assurantie-adviseur voor de banken Aardenburg èn Eede. De fusie heeft voor hem weinig consequenties. Het zieken fonds Breda was zijn vorige werkgever.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 9