'We willen onze marktpositie bij de grotere bedrijven versterken' Rabo band Eind 1989 zijn de produktgroepen bij Rabobank Nederland, zoals Creditgelden, Betalingsverkeer en Bedrijfsfinancieringen, verder verzelfstandigd. Dat betekent dat ze volledig verantwoordelijk zijn voor de marktresultaten en de financiële resultaten van de produk- ten, die de plaatselijke banken voeren. Tegelijkertijd ging de acti viteit Strategisch Beleid en Innovatie Bedrijven van start. 'Wij zor gen ervoor, dat alle produktactiviteiten en -plannen goed kunnen blijven sporen met toekomstige maatschappelijke ontwikkelin gen', zegt Harrie Broeksteeg, hoofd van de activiteit. 'Het is onze taak om voor de bedrijvenmarkt een beleidskader te scheppen voor produktgroepen en aangesloten banken.' De vier aandachtspunten van de bedrijvenmarkt Nummer 2/28 januari 1991 WAV illen we als bank op tijd inha- ken op vernieuwingen, dan WW moeten we ver vooruit kijken en op tijd bijsturen. Hoe groter de organisa tie, hoe meer tijd dat kost. Vergelijk het met de wendbaarheid van een zeilboot en een tanker. Een zeilboot is heel wendbaar en kan snel reageren op veranderingen. De Rabo bank is door haar omvang en kracht te verge lijken met een tanker. Dat betekent, dat sig nalen om bij te sturen eerder moeten worden gegeven om op koers te blijven. Wij geven de grote lijnen van het beleid aan. Elke bank en produktgroep heeft er belang bij, dat veran deringen nauwlettend worden gevolgd.' Vier aandachtsgebieden De vijf mensen van Strategisch Beleid en Innovatie Bedrij ven bekijken voortdurend de veranderingen van de omgeving, waarin de bank moet functioneren. Er wordt vooral gelet op ontwikkelingen in de markt en bij de concurrentie. Broeksteeg: 'Je kunt zeggen, dat wij de organisa tiedoelstellingen helpen bepalen voor de bedrijvenmarkt. En ook de resultaten, die we in de deelmark ten willen behalen. Verder brengen we in beeld, wat we moeten doen om de doelstellingen te realiseren.' In de bedrijvenmarkt zijn ontwikke lingen gaande, die gevolgen hebben voor de bancaire dienstverlening. Broeksteeg noemt vier aandachts punten: internationalisering, elek tronische bancaire dienstverlening, verbetering van de marktpositie en elektronische informatie voor ban ken en cliënten. Internationalisering 'Wij zijn een internationale agri-business bank en een volwaardige internatio nale bank voor onze Nederlandse cliënten', stelt Broeksteeg. 'We willen graag de agrari sche handelsstromen over de hele wereld fi nancieren. En wil een cliënt van een plaatse lijke bank exporteren, dan kunnen we daar bij ondersteuning bieden. We hebben de kennis én de produkten. Helaas zijn nog niet alle cliënten daarvan overtuigd. Verbetering van ons imago op het gebied van de interna tionale dienstverlening is dus noodzakelijk. Ons aantal buitenlandse vestigingen stijgt nog steeds en overal zit iemand die Neder lands spreekt.' Ook moet de organisatie zich voorbereiden op Europa '92. Broek steeg: 'Cliënten kunnen dan veel makkelij ker naar een bank over de grens stappen om hun zaken te regelen. De concurrentie zal dus toenemen. Wij bereiden ons daarop voor door samenwerkingsverbanden aan te gaan met andere banken. In Spanje kunnen onze cliënten terecht bij de Banco Popular, in Frankrijk bij de Crédit Agricole en binnen kort ook bij de Belgische CERA.' Elektronische bankdiensten Teleban kieren loopt goed. 'Per week registreren we zo'n vijftig nieuwe contracten', weet Broek steeg. 'De bedrijven zijn er aan toe. Hun eigen automatisering is op peil en soms is de aanschaf van een PC, mede door het ge bruik van Telebankieren, rendabel. Ook zijn andere elektronische bankdiensten in ont wikkeling. Er wordt bijvoorbeeld geëxperi menteerd meteen elektronisch produktvoor buitenlandse betalingen. En in Asten loopt een proef met Agrocom, een systeem voor boeren en tuinders. Zij kunnen daarmee on der andere varianten in hun bedrijfsvoering doorrekenen. De ontwikkelingen van dit soort produkten hebben een hoge prioriteit.' Verbetering marktpositie In alle seg menten van de bedrijvenmarkt zitten onder nemingen die als bankrelatie interessant zijn. Broeksteeg: 'Helaas blijkt, dat vooral grotere bedrijven de Rabobank nog niet als een professionele bank zien. Zij hebben be hoefte aan innovatieve bancaire produkten. Dat dwingt ons tot investeringen op het ge bied van opleidingen, produktontwikkeling en buitenlandse vestigingen. Dat zullen we de komende tijd zeker blijven doen, want we willen onze marktpositie bij de grotere bedrij ven versterken. Overigens speelt de fusie ABN/Amro ons op dat gebied mooi in de kaart. Terwijl zij druk zijn met het in elkaar schuiven van de twee bedrijven, gaan wij door met ons werk...' In de agrarische sector heeft de Rabobank een marktaandeel van ruim 90 procent. 'Daar valt dus weinig aan te verbeteren', zegt Broeksteeg, 'maar we moeten het wel zien te handhaven! In het kleinbedrijf - bedrijven met minder dan tien werknemers - zitten we op een marktaan deel van 41 procent, bij de middelgrote be drijven op 27 procent. Bij de bedrijven met meer dan vijftig werknemers maar op 13 pro cent. Daar willen we wat aan doen.' Ideale combinatie Bij het werven van nieuwe bedrijfsrelaties wordt de relatiebe heerder steeds belangrijker. Hij moet naar de klanten toe om ze een produktenpakket aan te meten. 'Ik vergelijk het met een be zoek aan een herenmodezaak. Je kunt een kant en klaar kostuum met toebehoren kopen, maar je kunt ook alles los bij elkaar zoeken, zodat je de ideale combinatie krijgt. Dat is de taak van de relatiebeheerder.' Elektronische informatie Het aanbie den van elektronische informatie aan ban ken en cliënten is sterk in opkomst. Broek steeg: 'Klanten verwachten van hun bank in formatie en advies toegespitst op de eigen situatie. Daar gaan we op inspelen. We heb ben het dan over financieel-econo- mische informatie, die belangrijk is voorde bedrijfsvoering van de klant. We zijn bezig met het opzetten van een subsidie-programma. Dat is bin nenkort beschikbaar. De banken kunnen daarin precies uitzoeken voor welke subsidies een cliënt in aanmerking komt. Er blijken meer dan 700 verschillende subsidiepot jes te bestaan!' Als de radio Broeksteeg denkt ver der: 'Wat we nu doen, is bestaande produkten en informatie omzetten in geautomatiseerde systemen. Dat is een begin. Ik vergelijk het wel met de radio. Toen die op de markt kwam, dacht men: Wat kunnen we er mee? Het eerste wat werd uitgezon den was de preek van de dominee. Dat was het omzetten van iets ver trouwds. Later werden er nieuwe programma's bedacht. Met de elek tronische informatie zal het net zo gaan.' 'Met de vier aandachtspunten willen we de banken ondersteunen bij een actief be leid op de bedrijvenmarkt', besluit Broek steeg. 'Met vragen kan men bij de produkt groepen terecht. Ook de regiokantoren heb ben een belangrijke taak bij het adviseren van de banken, zodat het marktpotentieel in de werkgebieden goed wordt benut.' Internationalisatie Elektronische dienstverlening Versterking marktpositie Elektronische informatie

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 5