E Interne arbeidsmarkt: vraag en aanbod in één pot Rabo band Op 1 januari werd het startsein gegeven voor de Rabobank In terne Arbeidsmarkt. Deze wil vraag en aanbod van medewer kers en vacatures in de hele Rabobankorganisatie op elkaar afstemmen. 'Alle vacatures worden hier gemeld en iedereen die een andere baan zoekt kan zich bij de interne arbeidsmarkt inschrijven', vat Cor Dekking een en ander kort maar krachtig samen. Dekking is hoofd ad interim van de interne arbeids markt. 'Het is natuurlijk niet zo, dat er op 1 januari wat knoppen zijn omgezet en dat de interne arbeidsmarkt nu werkt. Hele maal klaar zijn we pas over een jaar of drie. Maar sinds twee weken is er binnen de Centrale Dienst Personeel een activiteit Interne Arbeidsmarkt en kun nen we aan het werk.' en manager moet steeds kijken: Waar wii ik met mijn club naar toe in de komende jaren', zegt Dek king. 'Jaarlijks moet hij de personeelsplan ning daarop afstellen. Letterlijk moet hij zeggen: Volgend jaar willen we dat en dat re aliseren, daarvoor hebben we zoveel men sen meer - of desnoods minder - nodig. Of: In plaats van economen moeten we tech neuten hebben, ik noem maar iets geks. Heel praktisch dus. En die planning moet jaarlijks worden bijgesteld. Want elke keer kun je weer een jaar verder over de horizon kijken. We zijn er al aan gewend om een strategisch drie- of vijfjaren plan voor de bank of afdeling te maken, dat elk jaar wordt bijgesteld. Hetzelfde gaat nu gebeu ren met personeelsplanning. Dat is nieuw.' Versnipperd Dekking: 'We zijn begon nen met het opzetten van de interne ar beidsmarkt, omdat het past binnen de ka ders van het zogenaamde personeelsont wikkelingsbeleid. Daarmee bedoelen we een aantal maatregelen, dat er samen voor zorgt dat we op het juiste moment het juiste aantal mensen met de juiste opleiding op de juiste plaats hebben. In de eerste plaats was het personeelsbeleid in onze organisa tie nogal versnipperd. We willen nu één lijn gaan trekken. Ten tweede willen we de ko mende jaren de strijd met de concurrentie goed aankunnen in een veranderende maat schappij, dan zullen we daar op organisatie niveau wat aan moeten doen. In de derde plaats hebben we in het verleden veel men sen aangenomen met een voor die tijd vol doende opleiding. Sinds hun aanstelling hebben zij om allerlei redenen weinig aan opleiding gedaan. Het gevolg is, dat we nu behoorlijk wat medewerkers hebben, die moeite hebben om mee te komen met de huidige techniek en veranderende commer ciële werkwijze. Vandaar dat we zijn geko men tot een personeelsontwikkelingsbeleid voor de organisatie. Ik geloof overigens, dat we dat lange woord zelf hebben bedacht.' Beoordeling Onderdeel van het stelsel van maatregelen, die het personeelsontwik- Dekking: 'De kop is eraf. De interne arbeids markt begint nu handen en voeten te krijgen. kelingsbeleid uitmaken, is een goede be oordelingsmethodiek. 'Het management moet jaarlijks een functioneringsgesprek hebben met elke medewerker', vindt Dek king. 'En ook, als daar aanleiding toe is, een gesprek over iemands mogelijkheden en interesse. Met een mooie term noemen we dat potentieelbeoordeling en belangstel- lingsregistratie. Willen we de interne door stroming bevorderen, dan is het belangrijk te weten wat iemand wil en kan. Natuurlijk vraagt deze nieuwe vorm van personeels management heel wat van de managers, di recteuren van plaatselijke banken en afde lingshoofden van Rabobank Nederland. Dat kan niet zo één, twee, drie worden inge voerd. Dat is een kwestie van jaren. Maar, we hebben nu een goed raamwerk, het per soneelsontwikkelingsbeleid, waaraan we al lerlei zaken kunnen ophangen.' Personeelsbemiddeling Een aantal ja ren is er gewerkt met regionale vacature banken. Die hadden niet het gewenste suc ces. Hoe kwam dat? Dekking: 'De vacature banken werden al gauw gezien als zoge naamde 'kneuzenbanken'. Dat kwam om dat er geen eisen werden gesteld aan de bemiddelbaarheid van de personen, leder een kon zich inschrijven en bleef in principe net zo lang ingeschreven tot zich een pas sende functie voordeed. Voor sommigen kwam zo'n functie snel, voor velen nooit. Men vraagt me vaak waarom het nu met de Nummer 1/14 januari 1991 interne arbeidsmarkt beter zal gaan. Dat komt, omdat we eisen stellen aan de be middelbaarheid. We moeten zeker weten, dat men kansen heeft om elders goed te functioneren. We gaan die bemiddelbaar heid ook bevorderen, door opleiden, scho ling, stages, horizontale verplaatsing, etce- tera. Dat is personeelsbemiddeling. Er be stond al een afdeling die zich met bemidde ling bezighield. Dat was de activiteit Ma- nagementbemiddeling, die binnen Bedrijfs- Kees Voogt, hoofd Centrale Dienst Per soneel, in een interview met 'De Werk gever' van eind vorig jaar: 'Wij hebben niet voor niets vorig jaar 32.000 mensdagen opleiding gegeven en dat aantal zal de komende jaren nog toe nemen. Niet alleen neemt het opleidings niveau van bankmedewerkers toe, ook wordt veel meer aandacht besteed aan doorstroming. Voogt: 'We gaan daarvoor een afdeling interne arbeidsmarkt in het leven roepen. Als mensen in een betrek kelijk kleine bank werken, dan zijn daar weinig mogelijkheden om door te stro men. Om die mogelijkheden te vergroten, worden functieprofielen beschreven en wordt van de medewerkers een persoons beschrijving bijgehouden. Door intern vraag en aanbod te inventariseren ont staat een goede personele planning die uitstroom voorkomt. voering zat. Daar werden jaarlijks zo'n 75 collega's bemiddeld. Sinds 1 januari valt deze club ook onder de interne arbeids markt. We zeggen steeds, dat we iets moe ten doen aan de bedreigden en kwetsbaren in de organisatie. Het is juist die afdeling, die daar een hele actieve rol in zal spelen.' Personeelswerving 'Ja, dan perso- neelswerving. Met die taak van de interne arbeidsmarkt zullen de meeste mensen te maken krijgen. Daar zal zich het proces gaan afspelen van de afstemming van vraag en aanbod van vacatures en kandidaten.' 1991 wordt een jaar van verder voorberei den, uitwerken en bijstellen. Er wordt be gonnen bij Rabobank Nederland. Dekking: 'Daar zitten in PRIS, het personeelsregistra tie en informatie systeem, al gegevensbe standen van de medewerkers. Alle vacatu res van Rabobank Nederland worden dus van nu af bij de interne arbeidsmarkt ge meld, behalve de vacatures die intern - bin nen een bank of directoraat - kunnen wor den vervuld. Ook medewerkers van Rabo bank Nederland, die een andere functie overwegen, kunnen zich in de loop van dit jaar aanmelden. Dat gaat overigens in prin cipe altijd via het management.' Plaatselijke banken 'In 1991 gaan we de eerste banken uitnodigen - let wel uitno digen - om deel te nemen. Dat zullen ban ken zijn, die geografisch dicht bij elkaar lig gen. Bij voorkeur een mix van groot, middel groot en klein. Het heeft geen zin om in Leeuwarden en Maastricht te beginnen. Dan weten we zeker dat we daar heel weinig kunnen matchen. Daarmee bedoelen we het combineren van banen en mensen. In 1992 zullen we dat proces versneld voortzetten door steeds meer banken uit te nodigen. In 1993 moet de zaak operationeel zijn, zodat alle organisatorische eenheden die er klaar voor zijn, zich kunnen aanmelden.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 8