'Directer werken en minder papieren rompslomp' D Rabo band Jeroen Jonkers, automatise ringsspecialist bij de Rabobank Sliedrecht, kent alle smaken thee die ze bij de leefgemeen schap de Merwebolder schen ken. Hij loopt daar al een paar weken rond om het administra tieve personeel vertrouwd te maken met het Telebankieren- systeern. De Rabobank Slie drecht schonk dit systeem on langs aan de instelling voor ver standelijk gehandicapten. Joris van Wijngaarden, hoofd van de Financiële en Administratieve Dienst, verwacht er veel van. Telebankieren: eindelijk up to date De Merwebolder, een leefgemeenschap Nummer 1/14 januari 1991 e gezondheidszorg - en dus ook de Merwebolder - ziet zich geconfron teerd met begrippen als snelheid, ef ficiency en kostenbeheersing. Het oprui men van duizenden rekeningafschriften hoort daar niet bij. Reden om in overleg met de Rabobank uit te kijken naar een nieuwe manier voor het beheren van de bewoners- gelden. Met Telebankieren is de Merwebol der één van de eerste tehuizen in Nederland die op een dergelijke manier 'bankiert'. Up to date Van Wijngaarden: 'Met Tele bankieren kunnen we over up to date infor matie beschikken. We krijgen op dit mo ment wel iedere dag een saldi-lijst. Daarop is te zien dat een bewoner duizend gulden rood staat, maar de reden is niet zichtbaar. Daarvoor moeten we wachten op de reke ningafschriften van de bank. Dat kun je toch geen actuele informatie noemen? De echte beheersing over de rekening ontbreekt.' Eigen geld Iedere bewoner heeft per jaar f 3.600,- te besteden. Daarvan wordt f 1.600,- gereserveerd voor kleding en f 900,- voor uitstapjes en dergelijke. Er blijft in feite twintig gulden per week over om vrij te besteden. 'Die f 3.600,- is aan de krappe kant', zegt Van Wijngaarden. 'In gro te lijnen verlopen de uitgaven goed, maar de financiële probleemkinderen moeten we toch wat strakker in de gaten houden. We hopen dat dat met Telebankieren lukt.' 'Het is een goede zaak dat Telebankieren sinds augustus vorig jaar goedkoper is gewor den', vindt Ad Slieker, hoofd Commerciële Zaken van de Rabobank Sliedrecht. 'We hadden het produkt al eerder willen aanbie den aan de Merwebolder, maar dat vonden we toen nog te duur. Toen de kosten duide lijk naar beneden gingen, zijn we weer rond de tafel gaan zitten. Beheren De Merwebolder beheert het geld van ruim vijfhonderd bewoners. In to taal gaat het om zo'n duizend rekeningen. Bijna iedere bewoner heeft een betaal- en een spaarrekening. 'Het geld dat op die re keningen staat is van de bewoners zelf en niet van ons', vertelt Van Wijngaarden. In de Merwebolder krijgen de bewoners een 'ba sisverzorging'. Persoonlijke uitgaven als kleding, pantoffels, snoepgoed, rokerij of een cd moeten ze zelf betalen. Er zijn twee groepen, onder curatele gestelden en niet onder curatele gestelden. Voor de laatste groep beoordeelt een commissie of bepaal de uitgaven al dan niet verantwoord zijn. Van Wijngaarden: 'Voor de groep die onder curatele staat, mogen we in feite geen uit gaven doen zonder toestemming van de cu rator. We beheren het geld wel. Dat brengt meer administratieve rompslomp met zich mee. Ook moet de curator ieder jaar een overzicht krijgen van alle inkomsten en uit gaven. Die moet weten wat er gebeurt met het geld van de bewoner. Het was voor ons in het verleden niet gemakkelijk zo'n over zicht op te stellen. Nu kunnen we zelf een staatje uitdraaien en klaar is Kees.' Coderen Van Wijngaarden was al langer op zoek naar een sys teem dat met weinig werk een goed inzicht geeft: 'In de gezond heidszorg en dus ook bij ons, moeten we de tering naar de ne ring zetten. Onze administratie-af deling moet eigenlijk worden uit- gebreid. Maar dat gaat ten koste I van het verplegend personeel en I dat kan niet. Automatiseren lost dan een stukje op van het tijdro- 55 vende werk.' Tot een jaar of twee geleden werd er op de administra tie vrij omslachtig gewerkt. Elk re keningafschrift kreeg een code, een nummer, en werd vervolgens in een boekhoudprogramma verwerkt. 'Ook kre gen we ontzettend veel rekeningafschrif ten', vertelt Van Wijngaarden. 'Die moesten allemaal worden opgeborgen. Hoewel de bank uit kostenoverwegingen het aantal af schriften terugbracht, moest dat ene af schrift toch worden opgeruimd. Dat zijn er voor ons toch nog duizend per maand. Je kunt je afvragen of dat zinvol werk is.' In 1989 ging de Merwebolder al voorzichtig van start met automatisering. In overleg met de Rabobank Sliedrecht werd het admi nistratiepakket Bewonersgelden ingevoerd en maakten ze gebruik van een betaal- en incassodiskette. Nu dus van Telebankieren. Opleiding Jeroen Jonkers loopt al even mee op de Merwebolder. Hij maakt de me dewerkers vertrouwd met het systeem. Jon kers: 'Als ik niet kom, begrijpen ze het mis schien niet of gebruiken ze het niet. Dat stuk opleiding moet je wel bieden. Dan wordt er veel sneller mee gewerkt.' Van Wijngaarden: 'We waren er in het begin wat angstig voor, maar alles wordt perfect bege leid.' Jonkers ziet zichzelf eigenlijk meer als relatiebeheerder dan als automatiserings man. 'Op het moment ga ik regelmatig met de relatiebeheerder Bedrijven mee naar cliënten. Zeker nu met de invoering van ta rieven op de zakelijke markt. We proberen de bedrijven meer kostenbewust te maken. Automatisering biedt daarvoor volop moge lijkheden. Er is in deze regio veel vraag naar Telebankieren. Driekwart jaar geleden had den we één overeenkomst. Inmiddels heb ben we er nu al elf afgesloten. Ik vind het een prachtig produkt.' Slieker: 'Met de in voering van tarieven wordt steeds duidelij ker waar de kosten liggen. We hebben be sloten iemand in dienst te nemen die het betalingsverkeer efficiënter kan laten verlo pen. Efficiency werkt naar twee kanten, naar de gebruikers èn naar ons als bank. We hebben Jonkers speciaal voor dit soort projecten aangenomen.' Het feit dat de Merwebolder als eerste in de gezondheidszorg gebruikt maakt van Telebankieren roept verbazing op. 'Wij vin den het eigenlijk een logisch gevolg van het onderhouden van je relatie met een klant', meent Slieker. 'We zien dit als een nieuwe stap, maar zeker niet als eindstap.' In de Merwebolder in Sliedrecht wonen ruim vijfhonderd geestelijk gehandicap ten. Hun leeftijd loopt uiteen van 1 tot 80 jaar. De bewoners wonen in groepen, die uit negen of twaalf mensen bestaan. Een klein aantal woont met begeleiding in aan gepaste eengezinswoningen in de omge ving van de Merwebolder. Er werken onge veer 500 mensen, waarvan 360 in de ver pleging. De Merwebolder kent acht pavil joens. Ook is er een aparte verpleegafde- ling de 'Meerpaal'. Een aantal bewoners is niet in staat tot enige activiteit. De meeste bewoners nemen, afhankelijk van hun mogelijkheden en behoeften, deel aan diverse activiteiten. Dat varieert van spel- en handvaardigheid, muziek- en be wegingstherapie tot een volledige werk week in dienst van de sociale werkplaats in Dordrecht of een dependance daarvan op het terrein van de Merwebolder. Som mige jongere bewoners bezoeken de school voor zeer moeilijk lerende kinderen. Directeur In 't Veld (r) van de Rabobank Sliedrecht overhan digde officieel het Telebankieren-systeem.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 5