i Rabo band Uit de media M e Agrarische editie Rabobank Visie op agrari sche risico's Prijzen voor Audiovisuele Dienst Artikelenservice huis-aan-huis- bladen uitgebreid Publiciteits materialen in Mira I De banken hebben in de eerste negen maanden van 1990 meer mensen in dienst genomen. Het aantal werk nemers steeg per saldo met 1.200 tot 115.000. Dat blijkt uit cijfers van de Werk geversvereniging voor het Bankbedrijf. Daarbij zijn vrij wel alle Nederlandse banken aangesloten. Ongeveer één op de vijf werknemers bij de banken heeft een deeltijd baan. Ongeveer 60 procent van de Nederlandse huishoudens heeft een schuld, maar bij 42 procent betreft dat een hypo theek. De gemiddelde vermo genspositie (bezittingen mi nus schulden) bedraagt 85.000 gulden. Dit blijkt uit een onderzoek van het Insti tuut voor Consumentenon derzoek Swoka. Ter gelegenheid van het 25-jarig huwelijksjubileum van koningin Beatrix en prins Claus wordt op 31 ja nuari het eerste exemplaar geslagen van een zilveren munt van vijftig gulden. De kleine bedrijven in ons land presteerden in 1990 op de meeste terreinen beter dan de grote. De grote bedrij ven kampen met een stagne rende afzet en export en zijn minder optimistisch voor 1991. De verwachtingen van de kleine bedrijven voor 1991 overtreffen die voor 1990. Dit blijkt uit de enquê te regionale bedrijfsontwikke ling (erbo) van de kamers van koophandel. Vakantie in eigen land is nog nooit zo populair ge weest als in 1990. Het aan tal korte en lange binnen landse vakanties groeide met 700.000 naar 12,2 mil joen. Met 2,5 miljard gulden werd aan die vakanties ook 6 procent meer besteed. In 1990 brachten meer buiten landers dan in 1989 een be zoek aan ons land. Met in to taal 5,8 miljoen toeristen is er volgens het Nederlands Bureau voor Toerisme spra ke van een absoluut topjaar. Het aantal vrouwen met een betaalde baan is in twee jaar tijd gestegen van 44 naar 52 procent. Hiermee is het percentage op hetzelfde niveau gekomen als het ge middelde in de EG. Dat staat in een nota van het ministe rie van Sociale Zaken. Verzorgd door Bibliotheek en Documentatie Het januari-nummer van het maandblad Rabobank staat traditiegetrouw ook dit jaar in het teken van de agrarische sector. Ontwikkelingen in het Europese landbouwbeleid, op milieuge bied en in het consumentenge drag stellen hoge eisen aan het ondernemerschap van de Ne derlandse boeren, meldt Rabo bank. Een duurzame landbouw Nummer 1/14 januari 1991 en een gezond milieu horen bij elkaar, stelt een ander artikel. Zowel de overheid als het agra rische bedrijfsleven hebben een taak bij de oplossing van het mestprobleem. Verder aan dacht voor de specialisatie in de voedingsmiddelenindustrie, gewasbescherming en andere zaken die een nauwe band met de agrarische sector hebben. De plaatselijke banken hebben gezamenlijk ruim 20.000 extra exemplaren van het januari nummer besteld om aan rela ties te verstrekken. Interpolis heeft vorige maand de brochure 'Visie op agrari sche risico's' uitgegeven. Hier in staat informatie over verze keringen voor de agrarische on dernemer en zijn gezin. In de brochure wordt bena drukt, dat systematisch risico beheer - het bewust en volgens plan omgaan met risico's - voor een agrarische ondernemer een vereiste is. Een aantal ver zekeringen is verplicht en on misbaar, andere zijn wenselijk maar niet noodzakelijk. Bij het kiezen van een verzekerings pakket moet een ondernemer kijken welke preventieve maat regelen hij kan nemen om pro blemen te voorkomen. Daar naast moet men beslissen wel ke risico's voor eigen rekening kunnen worden genomen. Tot slot wordt behandeld wat de overheid in de vorm van sociale verzekeringen doet. In het boekje staat ook een opsom ming van alle verzekeringspro- dukten, die Interpolis de agrari sche ondernemer te bieden heeft. De brochure is verkrijgbaar bij de afde ling Public Relations van Interpolis (013) 622820. Twee diapresentaties, die door de Audiovisuele Dienst van Rabobank Nederland voor de Managementconferenties 1990 werden gemaakt, heb ben een tweede prijs behaald op de jaarlijkse SAM Band/dia manifestatie. Het zijn de produkties 'Het Sa menspel' en 'De directeur'. De prijzen werden volgens de jury toegekend vanwege de hoge communicatieve waarde van de produkties. SAM staat voor Stichting Audiovisuele Manifes taties. De SAM-prijs is één van de twee prijzen, die jaarlijks voor audiovisuele produkties worden uitgereikt. Het is niet de eerste keer dat de Audiovisuele Dienst in de prijzen viel. Huis-aan-huis-bladen zijn een geschikt medium om de parti culiere dienstverlening van de Rabobank onder de aandacht van het publiek te brengen. Sinds 1986 schrijft de afdeling Voorlichting en Externe Be trekkingen regelmatig artike len, die door de banken aan plaatselijke bladen kunnen worden aangeboden. De servi ce wordt dit jaar uitgebreid met artikelen over de financië le aspecten van het wonen. De traditionele artikelen voor de huis-aan-huis-bladen behan delen steeds een actueel ban cair onderwerp. Vaak vormt een bepaalde actie of een nieuw produkt aanleiding tot een artikel. Er is geen vaste frequentie, maar naar verwach ting zullen dit jaar twaalf alge mene artikelen beschikbaar zijn. De service wordt dit jaar op proef uitgebreid met een se rie over wonen. Daarin zullen ongeveer tien artikelen ver schijnen met informatie over de financiële aspecten van wo nen. Deze service past ook in het streven om in 1991 woning hypotheken op de particulieren- markt tot speerpunt in de com merciële activiteiten te maken. Vorig jaar hadden zo'n 350 ban ken een abonnement op de al gemene huis-aan-huis-artike- len-service. De kosten bedra gen f 150,- per service. Een abonnement op beide services kost f 250,-. Niet abonnees kunnen losse artikelen uit de service bestellen voor f 25,- per artikel. Inlichtingen Voorlichting en Externe Be trekkingen (030) 902832. Een overzicht van alle pu bliciteitsmaterialen van Parti culieren is sinds 1 januari te vinden op pagina 5182 van Mira. Weten welke folder de nieuwste is, welke affiches er beschikbaar zijn of welk etala gepakket nog bruikbaar is? Dit en nog veel meer is met een paar drukken op de knop te zien. 'Het gebeurt nogal eens, dat in de foldermolens bij lokale ban ken oude folders staan', vertelt Gerrit Rike van Publiciteit Parti culieren. 'Een klant krijgt daar door verkeerde informatie. Dat hoeft nu niet meer. Wil iemand weten of een bepaalde folder nog up to date is, dan vertelt Mira het onmiddellijk. En zijn bepaalde materialen op, dan kunnen die met het nieuwe pro gramma meteen worden be steld. Ook geeft het systeem aan wat het gebruiksdoel is van bepaalde materialen. Hoort het in de foldermolen of is het voor gebruik in een adviesge- sprek? Wat hebben we eigen lijk voor informatiemateriaal over de Spaar-Optimaalhypo- theek? Ook die vraag wordt in Mira a la minute beant woord.' Tot nu toe kwam er twee keer per jaar een schrif- telijk overzicht uit van alle q publiciteitsmaterialen van Par ticulieren. 'Dat was dus he laas niet lang actueel', stelt Rike. 'Nu hoeft geen enkele bank meer oud materiaal te gebruiken. De ontwikkelingen gaan tegenwoordig snel. Tarie ven worden aangepast, regels veranderd. Ik zou willen advise ren: Bestel niet te veel mate riaal tegelijk. Want oud spul uitde len vind ik verkeerde zuinigheid. Dan zijn we niet goed bezig.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 16